Nej, jeg har ikke selv en virksomhed hvor ovenstående situation gør sig gældende - jeg er nemlig bevidst om at den eksisterer, så kommer jeg til at stå med en kvinde og en mand med de samme kvalifikationer, vil jeg ikke udelukke at jeg foretrækker manden. Hvorfor skal jeg som virksomhedsejer pålægges en ekstra omkostning, i form af delvis løn til en medarbejder som ikke jeg ikke får noget arbejdskraft ud af, når jeg samtidig har en masse omkostninger ifm. med rekutering af en afløser, samt aflønning af denne? For rigtig mange små iværksættere kan sådan en uforudset udgift være svær at bære. Fremmer den nuværende lovgivning ligestillingen? / Emil
|
Emil Blücher:kommer jeg til at stå med en kvinde og en mand med de samme kvalifikationer, vil jeg ikke udelukke at jeg foretrækker manden.
Jeg tror ikke at problemet er så stort som du gør det til Emil, uden på kroner at kunne sige hvor meget det koster. I grove træk, hvis firmaet giver den på barsel fuld løn, modtager de fra kommunen hvad der svarer til alm. bistandshjælp. Det vil sige man har en lønudgift på ca. 40% af det oprindelige.
Hvorfor skal virksomhederne have denne merudgift? Det er noget arbejdsmarkedets parter har forhandlet sig frem til gennem mange år. Det er altså en "frivillig" ordning ligesom 5 ugers ferie, betalte helligdage og feriepenge.
Mange hilsener
Flemming Hasselriis