Hej CharlotteR Det du skriver om, hvis du har en klage til en af dine medarbejder - at du først starter med noget positivt, og derefter det negative - ser jeg som en god måde, at få medarbejderen til at forstå dit budskab. Jeg kunne godt tænke mig at vide følgende:-) Hvilke kompetencer har du indenfor det ledelsesmæssige område? Her tænker jeg på en eventuelt ledelsesuddannelse/ledelses kurser mm? Hvilke ledelsesmæssige kompetencer ser du som et must, for at kunne administrere din virksomhed? På forhånd tak mvh Mickey |
Jeg har ingen ledelseskurser eller noget i den stil. Det burde jeg måske, men indtil videre har jeg ikke følt det nødvendigt. Jeg synes jeg selv har fundet en god facon. Tror ikke der er nogen opskrift - for mig er det vigtigt at mit lederskab går hånd i hånd med min person. Jeg vil ikke spille en rolle, jeg vil være præcis som jeg er også som leder. Skulle der ske et kæmpe opsving og jeg pludselig havde 300 ansatte, kunne jeg måske overveje et kursus. Jeg ville jo nok få svært ved at køre ud med sodavand til allesammen
Jeg har selv været ansat forskellige steder fx i et køkken. Der kom jeg ofte op at toppes med kokkene. Jeg vil ikke finde mig i at blive talt ned til og tonen i et køkken kan være lidt hård, så det gav nogle konflikter. Jeg prøver at huske på hvor svært jeg selv har det med at blive talt ned til, så det gør jeg ALDRIG til mine medarbejdere. De er ligeså vigtige i mit firma som jeg selv er! Mine ansatte skal ikke tænke "dumme gås" når jeg vender ryggen til.
Men igen for mig er nr 1 at de kan lide mig. Det giver mig kæmpe energi når en kunde viser sin begejstring, så selvfølgelig giver det de ansatte kæmpe energi når jeg viser min begejstring for noget de har lavet.
Noget andet der er rigtig vigtigt er at finde medarbejdere som passer til dig. Nogle mennesker kan ikke tåle at man er sød og hjælpsom, men skal hele tiden have besked på hvad de skal hvornår og hvorfor. De kan ikke tåle at få en lillefinger, så spiser de dig råt. Dem vil jeg ikke have inden for mine døre og får jeg det ryger de altså ud igen.
Gå aldrig med en ting der irritere dig uden at melde ud. En lille ting kan vokse sig større og det er heller ikke fair overfor medarbejderen, at du ikke melder klart ud hver evig eneste gang du mærker at noget irritere dig eller bare ikke er ligesom du vil have det.
Lad dem se hvor meget du brænder for det du gør. Hver positiv og frisk - det smitter!
Håber det gav lidt svar, ellers må du spørge igen.
Charlotte