Bruger man URL omskrivning som det egentlig hedder på dansk, og fx bruger den samme metode som i WordPress, Drupal og helt sikkert også andre open source løsninger.
ja så gør man i realiteten det at man fjerner muligheden for at serveren siger (hey hov den fil/side du efterspurgte findes ikke). Man laver det jeg ville kalde virtuelle filer på serveren, som jo i realiteten ikke findes. og alle kald som ikke findes fysisk på serveren bliver så sendt til index filen i roden eller hvor den nu ligger.
Det betyder samtidig også at det er systemet(WP, Drupal osv) som skal tage hånd om det med at se om en side findes eller ikke findes. og det er også her rigtig mange systemer fejler.
Et lille eksempel.
Lav denne test på en WP eller drupal hjemmeside der har fået lavet brugervenlige URL's også kaldet SEO url.
skriv
?hej=tester lige
i enden af urlen (www.domænet.dk/urlen/?hej=tester lige) eller efter domænet (www.domænet.dk/?hej=tester lige)
kan man skrive det uden at siden kommer med en 404, 410 header eller 301 redirecter, kan siden genereres i et utal af eksemplarer som er ens (DC) Denne har hjemmesider også tit fejl ved uanset om der bliver brugt url omskrivning eller ikke.
Prøv at lave om på nogle af bogstaverne i URL'en så nogen af dem er med små bogstaver og andre med store. Kan siden ses der uden at der kommer en 404, 410 header eller 301 redirecter, ja så er det også DC. Denne er specielt på fx microsoft servere eller hvis man bruger URL omskrivning på linux apache serveren.
Ja jeg skriver vidst nok nogle flere eksempler på siden om DC, men ovenstående skulle give dig et rigtig godt billede af hvor mange eksemplarer man reelt set kan skabe på en hjemmeside der lider under de to ovenstående fejl :) fjerner man de to + www / non-www ja så er man kommet rigtig langt :)
Og jeg behøver vel ikke at sige at du ikke kan generere DC i mit SEO CMS :)
Spørg hvis der stadig er noget du ikke helt forstår :)
MVH Kim