Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms registrering af skribent - Hvorfor momsregistrering?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Indrømmet blankt (og man skal selvfølgelig aldrig starte med en negation) - så har jeg ikke for alvor sat mig ind i, hvad det er "I laver" når I skriver SEO-artikler.

Så derfor er dette et åbent spørgsmål !

Er der nogensinde nogen der har tænkt på, at forfattervirksomhed er momsfrit ?

Jeg her egentlig ikke selv tænkt "den vej" før - jeg har jo set masser af tråde om SEO-artikler. Men det slår mig, om skriveriet kan sidestilles med journalistisk arbejde/forfattervirksomhed, som det er defineret i SKATs Momsvejledning: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=closeall&oId=95898&vId=203353&i=95.

Til jer der skriver - kunne I ikke prøve at beskrive processen, hvad I laver, hvor "frie" I er osv ?

Vh
Lars

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 15:20

Hej Kristoffer,

1) Fidusen for firmaer, at du er momsregistreret er IKKE at du er momsregistreret, men at det gør deres arbejde lettere med at håndtere dig som underleverandør.

De vil sandsynligvis gerne slippe for at betale moms på dine fakturaer (de opnår en bedre likviditet på deres bankbog på den måde).

Men hvis du ikke er momsregistreret, så er det deres ansvar, at du nu også afregner skat for de leverancer, som de køber af dig. Dvs. de har et større ansvar, og det vil de selvfølgelig helst slippe for.

2) Hvis dine kunder alle er momsregistreret, så er det ligegyldigt for dig, om du er momsregistreret vedr. dit salg. Hvis dine kunder ikke er momsregisteret, så har det en stor betydning, da du derved tjene 25% ekstra på dine fakturaer.

På indkøbssiden skal du vurdere, hvor meget du køber ind, og om det evt. kan betale sig at momsregistrere dig pga. dit indkøb.

Du kan i bund og grund konkludere, at hvis dine kunder er momsregistreret, så bør du også være det. Hvis dine kunder ikke er det, og du ikke forventer en omsætning over 50.000 kr. i løbet af 12 sammenhængende måneder, så skal du heller ikke være momsregistreret.

3) En mobiltelefon til 5.000 kr. indeholder moms på 1.000 kr. Det kan du trække fra som købsmoms.

Generelt kan du altid finde momsen ved at sige varens pris x 0,2 = prisen ekskl. moms.

Dog er der ting, som ikke indeholder moms, såsom bus- & togbilletter, porto, mv. Derudover kan du ikke trække den fulde moms fra på repræsentation.

Fra Nyborg
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 15:41

Martin E. Jensen:
De vil sandsynligvis gerne slippe for at betale moms på dine fakturaer (de opnår en bedre likviditet på deres bankbog på den måde).

Martin?, En virksomhed der handler med en ikke momsregistreret virksomhed, skal ikke betale moms af ydelsen/varen. Da man jo ikke er momsreistreret og ikke kan ligge et momsgebyr på 25% oveni? Altså slipper de i forvejen for at betale momsen.

Martin E. Jensen:

2) Hvis dine kunder alle er momsregistreret, så er det ligegyldigt for dig, om du er momsregistreret vedr. dit salg. Hvis dine kunder ikke er momsregisteret, så har det en stor betydning, da du derved tjene 25% ekstra på dine fakturaer.

Ja man tjener 25% ekstra på sin faktura, bortset fra at de 25% er moms og derved skal betales til skattefar? Altså tjener man (varens pris + 25% -25%) altså tjener man ikke ekstra af den grund. Godt nok har det noget at sige for ens omsætning i regnskabet, men dette er ligegyldigt, da man jo er momsregistreret og kun skal holde øje med hvornår man rammer topskatten? 
Du skriver at det er ligegyldgit at momsregistrerer sig hvis alle ens kunder er momregistreret, men 5 linier nedenunder råder du ham til at momsregistrerer sig, hvis alle ens kunder er momsregistreret?

hehe-.. Tror du skal læse igennem hvad du kriver, inden du sender den. Er temmelig forvirret over de modstridene oplysninger samt (i mit hoved) fejlagtige fortolkninger af moms og skat?

Ret mig hvis det bare er mig der misforstår din besked :)

/Steffen

Fra København
Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 589
Fra  Florence Marketing Føns.com Skrevet kl. 15:44

Lars Gosvig:

Til jer der skriver - kunne I ikke prøve at beskrive processen, hvad I laver, hvor "frie" I er osv ?

Vh
Lars

Det lyder interessant, hvis man kan gå for at være forfatter og derigennem slippe for moms! Jeg skal her forsøge at give et overblik over hvordan det foregår (i hvert fald for mit vedkommende). Det er nemlig ret forskelligt, da jeg kort sagt, skriver det hele.

Det kan f.eks. være ejeren af et niche-site,der omhandler stole, der gerne vil have at jeg skriver en række artikler om billige stole. Det står mig her frit for, hvad jeg vil skrive, så længe jeg skriver, lad os sige, 400 ord om billige stole.

Jeg kan også skrive produktbeskrivelser for webshops, hvor jeg, naturligvis, skal holde mig til at beskrive og sælge produktet. 

Derudover skriver jeg også ganske almindelige info-tekster på firmaers hjemmesider. F.eks. kan jeg skrive om et firma, der skovler sne. Hvordan gør de, hvornår gør de det, hvad koster det etc.

Så det er ret beset meget forskelligt, hvad jeg laver.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 16:32

Hej Steffen,

Jeg beklager, hvis ikke mit indlæg var tydeligt nok, men jeg havde desværre ikke tid til at gennemlæse, da jeg var på vej ud af døren.

Jeg skal gerne lige følge op på dine kommentarer nu.

Steffen Petersen:

Martin E. Jensen:

Martin?, En virksomhed der handler med en ikke momsregistreret virksomhed, skal ikke betale moms af ydelsen/varen. Da man jo ikke er momsreistreret og ikke kan ligge et momsgebyr på 25% oveni? Altså slipper de i forvejen for at betale momsen.

Nemlig. Se eksempel nedenfor:

Eks.
Salg 800 kr. (ingen moms)
Køb 800 kr. (ingen moms). Samme ydelse havde kostet 1.000 kr. inkl. moms. Kunden slipper for at lægge momsen ud, og opnår dermed en bedre likviditet på sin bankbog (indtil næste momsafregning, hvor pengene alligevel var kommet tilbage på kontoen).

Steffen Petersen:

Martin E. Jensen:
 2) Hvis dine kunder alle er momsregistreret, så er det ligegyldigt for dig, om du er momsregistreret vedr. dit salg.

Hvis dine kunder ikke er momsregisteret, så har det en stor betydning, da du derved tjene 25% ekstra på dine fakturaer.

Ja man tjener 25% ekstra på sin faktura, bortset fra at de 25% er moms og derved skal betales til skattefar? Altså tjener man (varens pris + 25% -25%) altså tjener man ikke ekstra af den grund.

I første linie vurderer jeg, at salg til kunder som er momsregistreret ikke har betydning for den virksomhed der sælger. Det er altså ligegyldigt i salgssituationen, om sælger er momsregistreret.

I næste linie vurderer jeg, at når kunderne ikke er momsregistreret, så har det stor betydning for sælger, om man er momsregistreret eller ej, da man stadig kan sælge sin vare til markedspris:

Eksempel hvor Markedspris er 1.000 kr:
Pris 1.000 kr. (ingen moms) = omsætning 1.000 kr.
Pris 1.000 kr. (inkl. moms) = omsætning 800 kr.

Når sælger ikke er momsregistreret, så er der altså en omsætning på 25% ekstra i forhold til, hvis sælger er momsregistreret. Fortjenesten hæves dermed med 25% af omsætningen, uden at der skal betales noget moms til "skattefar".

Steffen Petersen:

Godt nok har det noget at sige for ens omsætning i regnskabet, men dette er ligegyldigt, da man jo er momsregistreret og kun skal holde øje med hvornår man rammer topskatten? 

Dette har du ikke ret i, da regnskaber altid er ekskl. moms. Den omsætning som står i regnskabet vil altid være den reelle omsætning, som virksomheden har haft, og det har ingen betydning for topskatten, om man er momsregistreret eller ej. 

Steffen Petersen:

Du skriver at det er ligegyldgit at momsregistrerer sig hvis alle ens kunder er momregistreret, men 5 linier nedenunder råder du ham til at momsregistrerer sig, hvis alle ens kunder er momsregistreret?

Jeg prøvede at dele det op, så jeg først så på salgsdelen, og derefter på købsdelen.

Salgsmæssigt er det ligegyldigt, om han er momsregistreret, hvis kunderne er momsregistreret.

Købsmæssigt vil han dog selv kunne opnå en fordel ved at kunne trække momsen fra ved at være momsregistreret. Derfor er det altid en fordel at være momsregistreret, hvis ens kunder er momsregistreret.

Steffen Petersen:

hehe-.. Tror du skal læse igennem hvad du kriver, inden du sender den. Er temmelig forvirret over de modstridene oplysninger samt (i mit hoved) fejlagtige fortolkninger af moms og skat?

Ret mig hvis det bare er mig der misforstår din besked :)

/Steffen

Så har lige læst det igennem igen, og vil gerne medgive, at det ikke er skrevet på en særlig pædagogisk måde, men som sagt var jeg på vej ud af døren, og havde ikke tid til gennemlæsning og tilretning.

Der er dog ingen fejlfortolkninger af moms og skat, og jeg giver ikke modstridende oplysninger Big Smile

...Og hvis jeg skal være rigtig fræk, så fandt jeg faktisk fejl i dit indlæg, hvor du inkluderer momsen i omsætningen, og i skatteberegningen. Stick out tongue

Hilsen
Martin

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 16:54

Martin du skriver følgende:

Der er vel ingen der vil "tabe" penge på moms. 
Derfor burde eksempel være:

Pris 1.000 kr. (inkl. moms) = omsætning 1250 kr.

Så er bunden linjen den samme, altså tjent 1000kr.

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 17:31

Denni Pultz Gottfredsen:

Martin du skriver følgende:

Der er vel ingen der vil "tabe" penge på moms. 
Derfor burde eksempel være:

Pris 1.000 kr. (inkl. moms) = omsætning 1250 kr.

Så er bunden linjen den samme, altså tjent 1000kr.

Nej, det har du ikke ret i. Sad

Momsen trækkes ud, fordi beløbet er inkl. moms. Det var netop derfor jeg skrev parenteserne bagefter, hvor det forklares om beløbet er inkl., ekskl eller helt uden moms.

Markedsprisen er 1.000 kr. Det er den ligegyldigt om sælger skal svare moms eller ej.

Vi kan sige at du gerne vil købe dig et nyt flot slips, og det koster 1.000 kr. Så er du jo ligeglad med om sælger skal betale moms for salget eller ej. Du vil kun betale 1.000 kr., for det kan du købe slipset til i alle andre butikker.

Hvis sælger er momsregistreret, så har han omsat for 800 kr. + 200 kr. i moms.

Hvis sælger ikke er momsregistreret, kan han sælge slipset for 1.000 kr. og undgå at betale moms. Derfor er hans omsætning 1.000 kr., med 0 kr. i moms.

Begge gange betaler du altså 1.000 kr. for dit slips.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 17:39

En freelance-journalist, der kun skriver artikler er momsfritaget. Tager han billeder og sælger det hele i en samlet pakke, skal han betale moms. Laver han kommunikationsarbejde, skal han betale moms - men artikler er at betragte som kunst - og så er det uden moms.

Sjovt nok - for jeg kan huske da jeg var praktikant og sad og rodede med den samme artikel i to timer. Da var det min gamle, garvede kollega der sagde "det kan ikke bliver kunst hver gang - nogen gange skal det bare blive færdigt".

Fra Nyborg
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 18:03
Hold da op en smørre. Hehe Men ja nu er den mere forståelig selv for mig. ^^ Den med moms i omsætningen var ikke ment som i regnskabsføring, blot når man kigger på de tal man sidder og leger med inden man udfærdiger det indsendingspligtige regnskab. Denne gang udtrykte jeg mig ikke klart nok. Hehe så har vi en bommert på hver konto. Så lad os slutte diskutionen der faktisk er irrelevant. Efter maibritts kløgtige indlæg. Hehe Ps. Skriv gerne en om til mig. Et bogføringsfirma som dit, kan jeg se væsentlige fordele i at samarbejde med. Har det din interesse. Så skriv gerne. Så kan jeg sætte dig ind i hvor fordelene ligger :) /steffen Ps. Håber trådstarter har fået svar på sine spørgsmål :)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:12

Jeg er - langt hen ad vejen - enig med Majbritt, men skal (det ligger til mit erhverv) sige, at der er lidt flere detaljer, som skal med ind i vurderingen.

Men lad mig lige kommentere diskussionen om konsekvenser af moms.

Det er vigtigt, at forstå, at det ikke er sælgeren som skal betale moms - det er køberen. Køberen betaler til sælgeren, som videresender pengene til SKAT.

Hvis køberen er momsregistreret og købet sker til momspligtige formål, er sælgeren (i forhold til momsen) ligeglad med, om der skal betales moms af varen/ydelsen eller ej. Hvis der betales moms, trækker køberen momsen fra som købsmoms og har dermed en nettoudgift på prisen ekskl. moms.

Er køberen ikke momsregistreret (eller er det en udgift uden momsfradrag) kigger køberen på prisen inkl. moms - for momsen er en driftsomkostning.

DERFOR: For en person, der sælger varer og ydelser B2B, vil det alt andet lige være en fordel at være momsregistreret i langt, langt, langt de fleste af tilfældene. Kun hvis kunden er momsfri, er det ikke en fordel.

Hvorfor ? Fordi ved at være momsregistreret, får sælgeren momsfradrag for sine udgifter.

Så til spørgsmålet, om skribentvirksomheden er momspligtig eller momsfri. Der vil utvivlsomt - på det der skrives her, være tilfælde, hvor aktiviteten er momsfri. Når der er redaktionel frihed over et givent tema og der alene skrives artikler, er der tale om "kunstnerisk virksomhed".

Det er den med friheden, som skal tilføjes i Majbritts definition.

Problemet er, at det ikke er muligt at momsregistrere sig frivilligt. Det vil sige, at hvis skribenten har opkrævet moms for momsfrie artikler - så er det ske med urette. Ingen problemer, så længe momsen er afregnet, medmindre SKAT ryger på køberen (og jo, de kan de).

Det alvorlige problem opstår ved, at skribenten får nægtet sine momsfradrag - helt eller delvist.

Og løsningen ?

Den har jeg ikke her - den er konkret. Har aktiviteten et vist omfang (snarere har udgifterne et vist omfang) så kunne det være en god ide at bede SKAT komme på vejledningsbesøg.

Jeg lægger en artikel om emnet i skrivebunken, så kan I få uddybet det hele lidt mere. Artiklen ryger op på Amino Regnskab (se link i min footer).

Vh
Lars

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)