Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms registrering af skribent - Hvorfor momsregistrering?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 589
Fra  Florence Marketing Føns.com Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg ved stort set ingenting om moms og skat, så jeg håber at kunne få svar på et par spørgsmål, der forhåbentligt er simple og nemme at besvare :)

Jeg er begyndt som freelance skribent. Det går godt og jeg bliver kontaktet af mange primært firmaer, der gerne vil købe artikler af mig. De efterspørger altid et CVR nummer, som jeg altså ikke har, endnu.

Spørgsmål 1: Hvad er fidusen for div. firmaer i, at jeg er momsregistreret?

2: Er der nogen fidus for mig, ved at være momsregistreret som enkeltmandsvirksomhed? Jeg har ingen forventninger om, at jeg kommer til at tjene mere end 50.000 kr i år, hvorfor jeg kommer frem til, at det ikke er nogen god idé for mig at være momsregistreret. Som det er nu, kan jeg jo bare sætte prisen for en artikel til 75,- og så skal jeg bare betale skat af min samlede indtjening. Hvis jeg momsregistrerer mig, skal jeg jo til at betale moms (sjovt nok..), så min personlige indtjening bliver mindre, medmindre jeg sætter beløbet pr. artikel op med 25%.

3: Angående 'Hvad kan man trække fra i moms?'. Jeg har faktisk ikke forstået, eller brugt meget tid, på at sætte mig ind i, hvad moms egentlig er og hvordan hele systemet fungerer. Jeg forstår godt, at du måske tænker, at jeg da bare kan søge informationerne selv eller tilknytte en revisor eller lign., men jeg håber nu alligevel på et venligt svar: Hvordan fungerer det egentlig, når man skal trække noget fra i moms? Lad os sige, at jeg køber en mobiltelefon som jeg gerne vil bruge i forbindelse med mit arbejde. Den skulle jeg gerne kunne trække fra i moms. Hvad vil det sige? Hvad får jeg ud af at trække en mobiltelefon fra i moms (lad os sige den koster 5.000 kr)? 

På forhånd mange tak!!

Mvh,

Kristoffer Føns

Fra København
Tilmeldt 29. Oct 10
Fra  Florence Marketing Føns.com Skrevet kl. 19:18

BumBum.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at få svar på især 1 og 2.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:18

Hej.

Dine kunder vil kunne fratrække momsen(du skriver primært virksomheder).

Du kan modregne momsen på dine indkøb f.eks. computer, telefon mv.

Altså 20% af købsprisen, som du kan få retur fra SKAT.

Prøv at regne lidt på det.

MvH

Peter

Fra Nyborg
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 20:20

Hej Kristoffer.

1:
Fidussen ved at være momsregistreret er sådanset at man kan trække momsen, fra de ydelser og varer man køber fra andre momsregistrerede virksomheder. Altså 20% af prisen (Kun hvis de er momsregistrerede.) moms kan bedst forklares:
Du sælger et produkt for 100kr = 4/4.
Momsen er på 25% = 1/4
altså bliver prisen = 125kr.
Modregne moms.
Pris inkl. moms på et produkt er 125kr = 5/4.
Når momsen modregnes trækkes 20% fra = 1/5 af prisen.
pris eks. moms = 100 kr.

2:
Hvis du så også er momsregistreret, sætter du din pris pr. artikel op med 25 % (de ekstra penge kan andre momsregistrerede virksomheder jo også trække fra) Jeg kan kun forslå at vente med at momsregistrere dig, til du nærmer dig en omsætning (ikke indtjening) på 50.000 kr.

Håber det gav lidt mere klarhed ? Ellers skriv moms på google.dk og læs dig frem. Læs, læs, læs og spørg først når du har undersøgt tingene selv. På den måde sørger du for at lære og forstå tingene på en anden måde, end når du spørger der tolker dine spørgsmål forskelligt. Det er svært at give præcise svar på dine svar, når de er udformet som de er.

Steffen

Fra Nyborg
Tilmeldt 11. Jan 10
Skrevet kl. 20:25

Hej Peter ?

Har læst mig frem til at man ikke længere kan trække momsen fra køb af telefon mere, men kun telefonregningen. Medmindre man både har en privat og en arbejdstelefon. Ellers vil skat afslå momsafskrivningen grundet tvivl af telefonens brug (privat kontra arbejde) Kan fortælle at jeg f.eks ikke kan trække momsen fra den arbejdsmobil jeg lige har købt, selvom jeg har en privat stationær telefon i hjemmet ? :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:27

Steffen Petersen:
Jeg kan kun forslå at vente med at momsregistrere dig, til du nærmer dig en omsætning (ikke indtjening) på 50.000 kr.

Hvorfor det?

Hvis hovedparten af kunderne er momsregistreret har de fradrag for momsen. Kristoffer vil så have fradrag for sine indkøb.....

/Henrik

Fra Nyborg
Tilmeldt 11. Jan 10
Skrevet kl. 20:42

Henrik Koudahl:
Hvorfor det?

Fordi når man er ny, er det ofte uoverskueligt både at opbygge kunderelationer, udføre opgaverne, holde regnskab inkl. overholde de kvartalsmæssige indberetninger af moms. Da det er begænset hvad man har brug for (og derfor kan trække moms fra) som skribent. Kan man lige så godt bruge tiden på at fordybe sig i opgaverne og kunderelationerne. Istedet for at prøve at sætte sig ind i momsregnskabet, før det bliver nødvendigt ?

Da jeg ikke tror at skribenter køber ind for 10.000 kr og derved kan få 25% tilbage ved årets afslutning. Er det fuldstændigt ligegyldigt. Uanset hvad skal man betale momsen. Godt nok får man den tilbage på et tidspunkt. Men de håndøre kan man godt undvære, når man tilgengæld kan fokusere på de vigtige ting!

Blot min mening :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:52

Steffen Petersen:
Da jeg ikke tror at skribenter køber ind for 10.000 kr og derved kan få 25% tilbage ved årets afslutning.

Hvad er det for en grænse? 

Som Skribent kan den grænse hurtig nås - lidt nyt hardware og evt. software så kommer man hurtigt derop.

Iøvrigt er vi ikke uenige om dine bemærkninger om at sætte fokus på ens produkt i forhold til pludselig at skulle holde styr på momsen mv. 

/Henrik

Fra Nyborg
Tilmeldt 11. Jan 10
Skrevet kl. 21:02

Det er ikke en grænse? det var blot et eksempel.
Køber man ind for 10.000 kr. Kan man få 2.000 kr tilbage ved momsafregning.
Personligt er jeg ligeglad med at jeg kunne få moms tilbage på de små ubetydelige beløb. Jeg er selv momsregistreret, men processen med at forstå momsregnskab tog mig mange timer og grå hår.

Som jeg selv skriver, er det min personlige mening at vente med at momsregistrere sig. Grunden til mange nystartede firmaer går rabundus, er netop fordi de træffer åndssvage beslutninger, trækker momsen fra og trækker en masse andre omkostninger fra. Før de har et godt solidt fundament. De firmaer der består er dem der opbygger firmaer på den gammeldags facon. "en trillebør og en skovl og hårdt arbejde" Istedet for at starte med at trylle i regnskabet. ?

Fra København
Tilmeldt 29. Oct 10
Fra  Florence Marketing Føns.com Skrevet kl. 21:57

Mange tak for de mange brugbare svar, det sætter jeg virkelig pris på.

Jeg er enig med, Steffen Pedersen. Og med min forståelse for moms-systemet, må det være snedigst at vente lidt Big Smile

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)