Indrømmet blankt (og man skal selvfølgelig aldrig starte med en negation) - så har jeg ikke for alvor sat mig ind i, hvad det er "I laver" når I skriver SEO-artikler. Så derfor er dette et åbent spørgsmål ! Er der nogensinde nogen der har tænkt på, at forfattervirksomhed er momsfrit ? Jeg her egentlig ikke selv tænkt "den vej" før - jeg har jo set masser af tråde om SEO-artikler. Men det slår mig, om skriveriet kan sidestilles med journalistisk arbejde/forfattervirksomhed, som det er defineret i SKATs Momsvejledning: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=closeall&oId=95898&vId=203353&i=95. Til jer der skriver - kunne I ikke prøve at beskrive processen, hvad I laver, hvor "frie" I er osv ? Vh |
Hej Kristoffer,
1) Fidusen for firmaer, at du er momsregistreret er IKKE at du er momsregistreret, men at det gør deres arbejde lettere med at håndtere dig som underleverandør.
De vil sandsynligvis gerne slippe for at betale moms på dine fakturaer (de opnår en bedre likviditet på deres bankbog på den måde).
Men hvis du ikke er momsregistreret, så er det deres ansvar, at du nu også afregner skat for de leverancer, som de køber af dig. Dvs. de har et større ansvar, og det vil de selvfølgelig helst slippe for.
2) Hvis dine kunder alle er momsregistreret, så er det ligegyldigt for dig, om du er momsregistreret vedr. dit salg. Hvis dine kunder ikke er momsregisteret, så har det en stor betydning, da du derved tjene 25% ekstra på dine fakturaer.
På indkøbssiden skal du vurdere, hvor meget du køber ind, og om det evt. kan betale sig at momsregistrere dig pga. dit indkøb.
Du kan i bund og grund konkludere, at hvis dine kunder er momsregistreret, så bør du også være det. Hvis dine kunder ikke er det, og du ikke forventer en omsætning over 50.000 kr. i løbet af 12 sammenhængende måneder, så skal du heller ikke være momsregistreret.
3) En mobiltelefon til 5.000 kr. indeholder moms på 1.000 kr. Det kan du trække fra som købsmoms.
Generelt kan du altid finde momsen ved at sige varens pris x 0,2 = prisen ekskl. moms.
Dog er der ting, som ikke indeholder moms, såsom bus- & togbilletter, porto, mv. Derudover kan du ikke trække den fulde moms fra på repræsentation.