Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg synes STADIG det lyder som et pyramidespil....

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

kpauner:

Er bare nysgerrig, for hvis der er så stor forskel på MLM og pyramidespil så kan det måske være jeg skal lade vær med at være "ham den sure" altid, når en af jer MLM kommer og besøger mine venner og bekendte :)

Det skal måske lige præciseres, at der findes firmaer, som er godkendte som reelle MLM-firmaer, men som ligger på vippen af at være pyramidespil.

Man er på vippen af at være et pyramidespil, hvis mere end ca. 50% af omsætningen kommer fra at hverve nye forhandlere - altså, hvis den primære omsætning kommer fra opstarts-indskud fra nye forhandlere.

I nogle selskaber koster det x-antal tusind kroner at oprette sig som forhandler - men man får ikke produkter for pengene. Disse typer af selskaber er så nødt til at have regler for en minimums-omsætning af produkter før man kan få sin bonus, for ikke at blive klassificeret som pyramidespil.

Dermed kan disse selskaber godt komme til at lugte lidt af pyramide - uden dog reelt at være det - men en ny forhandler, som har indskudt x-antal tusind kroner, og så ikke har succes med at få afsat produkter efterfølgende, han vil jo have tabt hele sit indskud, og vil stå i samme situation som hvis det havde været et ulovligt pyramidespil.

I andre organisationer, (som er det jeg betegner som "klassiske" MLM-organisationer), vælger du selv størrelsen på din startpakke - og får produkter for pengene.

Hvis du så efterfølgende ikke har succes med at skaffe nye forhandlere, så har du i det mindste fået noget for dine penge - og du har selv valgt, hvor meget du vil investere.

Så det er OK at være "ham den skeptiske" - for der er mange ting man skal overveje.

Men undlad at være "ham den sure" - det bruger man alt for meget energi på. Wink

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra Aarup
Tilmeldt 17. Jun 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 11:47
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Allan.

Jeg er delvis - og kun delvis enig - med dig. Det er 100% korrekt at hvis hovedparten af omsætningen i et MLM kommer fra inskud af deltagere, frem for salg af produkter, er der tale om ulovlig pyramide virksomhed.

Men fordi der skal lægges et startgebyr til fx rettigheden til at repræsentere en firma behøver det ikke være mistænkeligt. Jeg arbejder selv i et MLM hvor vi ikke for produkter for vores start indskud. Vi får en licens, til at handle med noget der ellers ville kræve en tilladelse af et statsligt organ. Vi køber altså tilladelse til at anvende selskabets licens. Forskellen på det og fx et pyramidespil er blot at her kan vi tjene en bonus som du nævner, ved at afsætte produkterne / serviceydelserne til kunder. Og rigtigt, hvis man ikke kan få kunder, får man ikke sin bonus.

Men hvis man ikke kan få kunder, kan man få sine penge tilbage og aflevere sin licens, inden for 30 dage. Da man skal finde ca. 10-12 forbrugere (alt efter hvad man afsætter) burde dette være tid nok. Kan man ikke skaffe 10-12 kunder på en måned, så skal man nok slet ikke drive nogen form for forretning overhovedet.Skaffer man de nødvndige kunder får man sine penge igen + lidt til.

Hvis nu det var således at man fik sin bonus for at skaffe nye der købte licens, ja så er der tale om ulovlig pyramide virksomhed, for så er det jo de indskudte penge der bliver fordelt. Og det er ikke bare ulovligt, men også dårlig forretningspolitik, for så er det netop dem i bunden ikke har en chanche. Også det der adskiller MLM fra Pyramidespil. At de sidste har også chancen for at deltage på lige fod UDEN nødvendigvis at skulle rekrutere.

Det at skulle skaffe kunder for at tjene sin investering hjem er vel ikke urimeligt. Hvis du ønsker at være franchise tager i en større kæde, skal du også smide X antal millioner. Lad os antage det er en af burgerkæderne. Men kommer der ikke kunder nok i din burger restaurant og du derfor må dreje noglen, får du jo heller ikke din investering hjem igen. Du har faktisk ikke engang 30 dages fortrydelseret i en traditionel franchise business. Den eneste værdi du får for pengene er licensen til at bruge navnet, og så iøvrig kæft-trit-og-retning efter kædens forgodt befindende. Men er det så pyramidespil? Nej vel? (selv om franchise conceptet og blev hængt ud som pyramide da det var et ny fænomen - Det samme gjorde IKEA iøvrigt, og det er ikke engang franchise eller noget andet, bare en privat drevet forretning, men siger lidt om hvordan concepter kan mistolkes)

Hvis du nu vil starte din egen virksomhed får du heller ikke dit indskud tilbage hvis du ikke lykkes. Men det gør du alstå i de fleste MLM (også dem med produkter - de fleste tilbyder at købe produkterne tilbage inden for en hvis fortrydelse periode)

Derfor er MLM at gå med livrem og seler, når man vil starte som selvstændig - behold dit job, start med mlm og få pengene tilbage hvis du ikke lykkes! Så er du bare tilbage ved udgangspunktet, og altså ikke værre stillet end før.

Det er nok den største forskel... i et pyramide spil kan du ikke fortryde. Kun gå din vej og konstatere dit tab

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 12:36

Kenneth Pihl:

Hej Allan.

Jeg er delvis - og kun delvis enig - med dig. Det er 100% korrekt at hvis hovedparten af omsætningen i et MLM kommer fra inskud af deltagere, frem for salg af produkter, er der tale om ulovlig pyramide virksomhed.

Men fordi der skal lægges et startgebyr til fx rettigheden til at repræsentere en firma behøver det ikke være mistænkeligt.

Kenneth - vi er helt enige!

Jeg mente ikke, at det var mistænkeligt, eller dårlig stil, at kræve opstartsgebyr uden produkter - bare at forretningen i så fald har større chance for at blive beskyldt for at være pyramide.

Og så længe der er mulighed for at få indskudet tilbage - så er der jo ingen problemer.

Problemet opstår, når folk indser, at de måske ikke har evnerne, så er deres første tanke jo ikke: "Øv - jeg er ikke dygtig nok" men istedet: "Hvis jeg råber PYRAMIDE, så er der nok nogen der får medlidenhed med mig." Og ellers skal Ekstra Bladet i hvert fald nok reagere. Wink

At mange af disse personer så slet ikke har brugt deres uplines til at få hjælp, eller benyttet sig af salgstræning, og ikke har søgt om at få deres indskud tilbage - det bliver aldrig nævnt i artiklen - det sælger nemlig ikke aviser. Det gør ordet "snydt" og "pyramide" derimod.

Og så findes der selvfølgelig også dårlige teams indenfor MLM ligesom i alle andre brancher. Det kunne jo ovenikøbet være, at den person, som i første omgang ikke havde succes, kunne have fået stor succes i samme firma - bare med nogle andre sponsorer - men så langt går avisernes pyramidehistorier desværre heller aldrig.

Og tilbage står de legitime MLM'ere og skal endnu engang høre på:

"Jamen, jeg synes STADIG det lyder som et pyramidespil..." Stick out tongue

(Hvis jeg lyder frustreret - så har det intet på sig!) *GG*

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 14:07

Niels Tybjerg:

Synes den her udgave er sjovere, selvom kvaliteten er dårligere Smile

Niels, sådan lige umiddelbart er min første respons om du har set HELE den YouTube video som danner mit indlæg... og forstået budskabet i den? For det er slet ikke samme emne "min" video - og din video behandler ;-)

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 14:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

kpauner:

Robert Kiyosaki og Donald Trump ville da aldrig slutte sig til bunden af en MLM pyramide.
Eller er der noget jeg har misset? Det kun den perfekte forretning så længe man er i toppen.

Du har brug for en 1-1 på den simple forklaring i hvordan et netværk er skruet sammen - og dermed også kompensationen.

Donald eller Robert slutter sig ikke til "bunden" af en pyramide - deres MULIGE MLM forretning vil udspringe fra dem selv - og de vil - som alle andre - have ligeså gode (og i deres tilfælde ENDNU bedre) muligheder for at skabe en større, mere omsætningstung - og dermed indtægtsgivende forretning end deres sponsor.

For afregning i et netværk har begrænsninger på enten niveauer og ranks - eller som oftest en kombination af begge.

Så kort fortalt: Hvis nu 5 mand i lige linie danner upline for eks. Donald - men de ikke møder de kvalifikationskrav der danner grundlag for at få procenter "dybere" i forretningen - og Donald går helt bonanza og rank advancer derudaf med de krav der følger med, vil han hurtigt have en større og tungere forretning, SELVOM de 5 mand teknisk set kom "ind" før ham - og danner upline (altså strukuren opad, over Donald). 

Bonusplaner fra forskellige firmaer er forskellige - men fælles for dem alle: Du kan ikke bare signe up som den allerførste, læne dig tilbage og så tjene penge på alle der engagere sig efter dig. Du kan få betydelig del i de fremtidige aktiviter hvis du opfylder kvalifikationskravene - men igen har det begrænsninger i niveauer m.m. 

Misforståelserne skyldes at "ikke-vidende" fokusere på formen af en pyramide - og sammenligner den med konventionelle forretningsformer - hvor den der sidder øverst i pyramiden (chefen, ejeren, direktøren), som udgangspunkt tjener/vil tjene mere endS "leddene" i denne forretningsstruktur; afdelingschefer, mellemledere og den producerende del af forretningen.

Lasse Burholt

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Aarup
Tilmeldt 17. Jun 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 15:02

Kanont godt svar Lasse... jeg vil ha´ dig i mit team! Wink......

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 484
Skrevet kl. 19:44

d'Herrer,

Undskyld den sene tilbagemelding.

For lige at få afklaret det væsentlige, var mit indlæg ikke ment som en provokation; det var en simpel subjektiv observation.

Michael

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 22:20

Michael Svennild:

d'Herrer,

Undskyld den sene tilbagemelding.

For lige at få afklaret det væsentlige, var mit indlæg ikke ment som en provokation; det var en simpel subjektiv observation.

Michael

Du er tilgivet, Michael ;-)

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)