Sikke noget sludder
Der er mange andre faktor der spiller ind. I tøj branchen er der minimum 4 sæsoner, herudover kommer der flere holiday kollektioner om året, så det kan være rigtig svært at købe ind, det er jo ikke kun søm og skruer der skal tages stilling til, men farver, størrelser, trends og tendenser det er rigtig mange kombinationer der skal tages stilling til.
Mange butikker er jo også bundet op af deres leverandører på minimum pr. style, der er ikke mange der kun sælger et "stakit" mere, og det er jo her at man kommer til at have lidt for meget liggende på lager.
Jeg er selv leverandør, og vi er jo lige så presset som butikkerne, lad mig forklare:
Når vi handler varer i Østen, ja så betaler vi forud (vi giver til gengæld vores kunder 30-60 dages kredit) det er dyrt. Hertil kommer udvikling, QC, rejser etc. Vores varelagre er jo store når man skal forsyne mange butikker det er dyrt og det skal jo selvfølgelig også forrentes. Men en af de helt dyre poster er når butikkerne drejer nøglen om, ja så bliver det rigtig dyrt, det kan være flere 100 tudsinde pr. butik. som udgangspunkt har vi også en markup på 2,5 ligesom butikkerne, men når alt kommer til alt og når man tager ovenstående i betragtning ja så har man kun et dækningsbidrag på 20-25 %
Det er IKKE butikkerne der er dårlige indkøbere, det er kunderne der svigter, der er ikke det cash flow som der var tidligere, (de varer butikkerne købte i sidste sæson er ikke blevet vendt til $ inden den nye kollektion ankommer og skal betales) ja så er det at man er nød til at sælge på udsalg for at få råd til nye varer, for kunderne vil jo se nye varer i butikkerne hele tiden ja det er klart.
Mange butikker er bange for at gå glip af julehandlen, og starter udsalg i December :-(, når butikkerne sælger til - 40% ja så bytter de bare penge dvs. at de ingen penge tjener 
Butikkerne er NØD til at tjene penge, og det kan kun gå for langsomt. En løsning kunne være at leverandørerne kommer med 12 express kollektioner om året, èn kollektion hver måned til omgående levering, dvs. at butikkerne kun skal købe ind til en måned af gangen, hvis butikkerne kun køber begrænset ind og supplerer når behovet er der, ja så skulle der ikke være mange varer tilbage til et udsalg, nej butikkerne skulle derimod købe specielt ind til udsalg
det vil med andre ord sige at der kan tjenes penge på varerne.
At få dette op at køre kræver en hel del udfordringer hos producenterne, men det må vi jo tage med for at få vendt skuden for butikkerne
(nu bliver der nok et ramaskrig)