Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan laver jeg en søgemaskine?

Side 6 ud af 10 (94 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et forslag til, hvordan søgemaskinerne får en bedre kategorisering:

Crawleren skal ikke søge på hele nettet. Kun de sites, der er blevet tilmeldt. Ved tilmelding skal sites godkendes af en person.

Det vil betyde, at vi slipper for alle de åndsvage affiliate sites, irriterende blogs og latterlige artikeldatabaser. Søgningen kan fokusere på de rigtige web-sites og kun foretage søgninger af sites med en vis kvalitet.

Ud ryger 9/19 af internettets bras og resten bliver nemmere tilgængeligt.

Problemet er så bare, hvordan man kommer hen til det punkt, hvor man har tilstrækkeligt mange sider indekseret, så man har noget at byde brugerne på. Se det er et problem... :)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3020
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:37

Lars Nielsen:

Hvordan laver jeg en søgemaskine der er bedre end google? :-)

Hvad med at lave et add-on til Google? Altså ikke udvikle din egen søgemaskine, men lave en aaplikation, som brugeren downloader til sin computer, og som baserer sig på Googles arkiver, servere, mv.?

Netop dét med at personificere sine søgninger kunne man gøre meget nemmere for brugeren, og man kunne måske endda kombinere det med en facebook add-on, så man nemt kunne dele søgninger med sine venner.

Jeg har for mange år siden haft en idé om netop at lave en sådan applikation, og har mange detaljerede idéer til, hvordan det burde laves.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:38

Jonas Jacobsen:

Problemet er så bare, hvordan man kommer hen til det punkt, hvor man har tilstrækkeligt mange sider indekseret, så man har noget at byde brugerne på. Se det er et problem... :)

Nu snakker du ikke søgemaskine mere, nu snakker du et stort link katalog som dmoz.

Det store problem ud over det du nævner er også at indholdet ikke bliver opdateret, og at det kræver mange mandetimer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:40

Martin E. Jensen:

Lars Nielsen:

Hvordan laver jeg en søgemaskine der er bedre end google? :-)

Hvad med at lave et add-on til Google? Altså ikke udvikle din egen søgemaskine, men lave en aaplikation, som brugeren downloader til sin computer, og som baserer sig på Googles arkiver, servere, mv.?

Du mener at lave en søgemaskine baseret på Google !

Den går ikke, og der er heller ikke meget konkurrent over det hehe

Prøv engang at lave en tilfældig søgning og tryk på næste RIGTIG hurtigt omkring 20 gange i træk. Så lukker de dig ned fordi de tror du er en robot der henter resultater fra dem.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:48

Prøv engang at lave en tilfældig søgning og tryk på næste RIGTIG hurtigt omkring 20 gange i træk. Så lukker de dig ned fordi de tror du er en robot der henter resultater fra dem.

Søgningen ville jo stadig komme fra brugeren, så der ville ikke være nogen forskel fra de brugere, som anvender Google i dag.

Jeg er dog slet ikke i tvivl om, at næste skridt indenfor søgemaskiner er, hvor brugere logger ind i et program, og på den måde tilbyder brugeren nogle meget personificerede søgninger.

Google roder jo allerede med det, men er blevet så store, at de ikke er fleksible nok.

Fra Lyngby
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 13:52

SEO Freelancer:

Jonas Jacobsen:

Nu snakker du ikke søgemaskine mere, nu snakker du et stort link katalog som dmoz.

Det store problem ud over det du nævner er også at indholdet ikke bliver opdateret, og at det kræver mange mandetimer.

Nej, du misforstår. Jeg taler ikke om en linkdatabase.

Der skal stadigvæk være en crawler og indeksering. Den skal bare KUN crawle de sider, der bliver godkendt. Forestil dig google, der kun søger på sites, der først er blevet manuelt udvalgt.

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 14:05

Jonas Jacobsen:
...
Der skal stadigvæk være en crawler og indeksering. Den skal bare KUN crawle de sider, der bliver godkendt. Forestil dig google, der kun søger på sites, der først er blevet manuelt udvalgt.

Jeg kan egentlig godt lide tanken (rigtig godt endda), men forestil dig, hvor mange redaktører det vil kræve at skulle godkende de milliarder af websider, der skal til.

Det er netop det, som DMOZ har forsøgt gennem årene (de har også en crawler), men trods et hav af redaktører er DMOZ langt fra fuldendt (heller ikke i forhold til kvalitet og redaktører).

Min tanke er at, hvis man skal stille noget af værdi op mod Google, så skal man fokusere på nogle populære nicher - altså producere en række søgemaskiner, som godt nok dækker mindre områder, men som til gengæld gør det bedre end Google på netop de områder.

Din linkguide til steder på nettet med viden, information og ressourcer

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 156
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 14:07

Din idé er allerede udviklet - i hvert fald hvis jeg forstår din idé rigtigt; Blekko

Og de har sørme også fået VC - Man kan ikke starte en søgemaskine nu om dage, der skal konkurrere med Google, uden at få noget kapital. Medmindre man selv er millionær i forvejen.

Internettet har udviklet sig så meget siden Google startede, at man skal starte på et meget højere niveau end de skulle tilbage i 1996-1998 :-)

Ha' en fortsat god eftermiddag!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:12

Quaero:

....men forestil dig, hvor mange redaktører det vil kræve at skulle godkende de milliarder af websider, der skal til....

Det er netop dét, alle brugerne gør via deres færden og via aktive handlinger.

Sider de kun besøger én eller få gange indekseres ikke højt, mens sider som ofte besøges får højere vurdering.

Derudover kan brugeren dele/anbefale sider til venner.

Fra Odense
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 14:23

Kunne man ikke lave en browser og kombinere den med søgemaskine ?

Side 6 ud af 10 (94 indlæg)