Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan laver jeg en søgemaskine?

Side 7 ud af 10 (98 indlæg)
Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Jacobsen:
...
Der skal stadigvæk være en crawler og indeksering. Den skal bare KUN crawle de sider, der bliver godkendt. Forestil dig google, der kun søger på sites, der først er blevet manuelt udvalgt.

Jeg kan egentlig godt lide tanken (rigtig godt endda), men forestil dig, hvor mange redaktører det vil kræve at skulle godkende de milliarder af websider, der skal til.

Det er netop det, som DMOZ har forsøgt gennem årene (de har også en crawler), men trods et hav af redaktører er DMOZ langt fra fuldendt (heller ikke i forhold til kvalitet og redaktører).

Min tanke er at, hvis man skal stille noget af værdi op mod Google, så skal man fokusere på nogle populære nicher - altså producere en række søgemaskiner, som godt nok dækker mindre områder, men som til gengæld gør det bedre end Google på netop de områder.

Din linkguide til steder på nettet med viden, information og ressourcer

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 156
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 14:07

Din idé er allerede udviklet - i hvert fald hvis jeg forstår din idé rigtigt; Blekko

Og de har sørme også fået VC - Man kan ikke starte en søgemaskine nu om dage, der skal konkurrere med Google, uden at få noget kapital. Medmindre man selv er millionær i forvejen.

Internettet har udviklet sig så meget siden Google startede, at man skal starte på et meget højere niveau end de skulle tilbage i 1996-1998 :-)

Ha' en fortsat god eftermiddag!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:12

Quaero:

....men forestil dig, hvor mange redaktører det vil kræve at skulle godkende de milliarder af websider, der skal til....

Det er netop dét, alle brugerne gør via deres færden og via aktive handlinger.

Sider de kun besøger én eller få gange indekseres ikke højt, mens sider som ofte besøges får højere vurdering.

Derudover kan brugeren dele/anbefale sider til venner.

Fra Odense
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 14:23

Kunne man ikke lave en browser og kombinere den med søgemaskine ?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:23

Mark Andreasen:

Blekko

En søgemaskine, som prøver at personificere med slash tags. Super godt tænkt, men ikke nok til at skabe en genial søgemaskine.

Blekko indeholder noget af det, som min idé til en ny søgemaskine indeholder, men Blekko er for simpel i sammenligning.

Fra Lyngby
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 14:27

Martin E. Jensen:

Quaero:

....men forestil dig, hvor mange redaktører det vil kræve at skulle godkende de milliarder af websider, der skal til....

Det er netop dét, alle brugerne gør via deres færden og via aktive handlinger.

Sider de kun besøger én eller få gange indekseres ikke højt, mens sider som ofte besøges får højere vurdering.

Derudover kan brugeren dele/anbefale sider til venner.

Det er netop den del, der ikke fungerer for google. De ser en stemme som en stemme. Problemet er, at de stemmer er manipuleret mere end et politisk valg i Nordkorea. Dermed får du en lang række junk op, fordi det junk har stemt på hinanden.

Det er lige meget, om du hopper med på bølgen og kobler de sociale netværk på. Jeg kan lave 1000 profiler på et par dage på facebook med lækre tøser, der får tonsvis af venner fordi de ser godt ud. De her 1000 profiler bliver sjovt nok ved med at anbefale de samme sites (som jeg udvælger). Du hopper i med begge ben og besøger disse sites, fordi mine kloner (tøseprofiler) anbefaler dem og du gerne vil i nærkontakt.

Udfordringen ved at udvikle en bedre søgemaskine må være, at få hevet 9/10 af alle sites væk fra hylderne og smidt dem i skraldebøtten. Det er alle affiliate-sites, artikeldatabaser og andet lort der hober sig op på internettet.  

Fra Lyngby
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 14:30

Quaero:

Jonas Jacobsen:
...
Der skal stadigvæk være en crawler og indeksering. Den skal bare KUN crawle de sider, der bliver godkendt. Forestil dig google, der kun søger på sites, der først er blevet manuelt udvalgt.

Jeg kan egentlig godt lide tanken (rigtig godt endda), men forestil dig, hvor mange redaktører det vil kræve at skulle godkende de milliarder af websider, der skal til.

Det er netop det, som DMOZ har forsøgt gennem årene (de har også en crawler), men trods et hav af redaktører er DMOZ langt fra fuldendt (heller ikke i forhold til kvalitet og redaktører).

Min tanke er at, hvis man skal stille noget af værdi op mod Google, så skal man fokusere på nogle populære nicher - altså producere en række søgemaskiner, som godt nok dækker mindre områder, men som til gengæld gør det bedre end Google på netop de områder.

Det giver mening, at starte med et område, fordi man så kan afdække den manuelle del hurtigere. Man kunne begrænse sig både geografisk og på område, men det er stadigvæk et monsterprojekt :)

Fra Varde
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 1775
Fra  LinkCentralen.dk Skrevet kl. 14:33

Måske skulle du sænke ambitionerne lidt mere og istedet satse på at vippe jubii.dk af pinden Wink

Linkportalen med de gode links - Et godt sted at starte

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:38

Jonas Jacobsen:

Det er netop den del, der ikke fungerer for google. De ser en stemme som en stemme. Problemet er, at de stemmer er manipuleret mere end et politisk valg i Nordkorea. Dermed får du en lang række junk op, fordi det junk har stemt på hinanden.

Jeg mener ikke, at brugerne skal stemme på siderne. Søgeresultaterne skal rankes efter hvordan brugerne færdes på siderne.

Reelt aktive websites vil ranke højere end passive sites, og kunstigt aktive websites kan i en rimelig høj grad gennemskues. Selvfølgelig kan alt manipuleres, men hvis det kombineres med grundtanken fra SpamFighter, hvor brugerne selv sorterer skidt fra kanel, så kan man faktisk ende op med et rigtig godt søgeresultat uden særlig meget spam og forkerte søgninger.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:40

Jonas Jacobsen:

Det giver mening, at starte med et område, fordi man så kan afdække den manuelle del hurtigere. Man kunne begrænse sig både geografisk og på område, men det er stadigvæk et monsterprojekt :)

Det vil være for omfattende at starte et projekt, hvor virksomheden selv skal levere manuel indeksering. Dén tid er forbi.

Side 7 ud af 10 (98 indlæg)