Der bliver talt om erfaring, men indenfor hvilke områder? Kan I ikke blive konkrete?
Det er sådan set det samme, som indenfor de fleste andre områder. Der er forskel på at have taget en handelsskoleeksamen i forretningsadministration - og så selv at have drevet 10 virksomheder de sidste 25 år. Og der er forskel på den nyuddannede mekaniker, og så ham der har rodet med alverdens biler i 30 år.
Erfaring giver et bredere grundlag for at træffe valg i de mange situationer der ikke lige passer ind i "lærebogen". Og det er, i virkelighedens verden, langt de fleste forhold det gælder. Ingen virksomheder, markeder og målgrupper er helt ens og jo bredere et erfarings-grundlag man arbejdere på, jo bedre valg kan træffes.
SEO handler om meget, meget mere end blot teknik, tekster og links. En meget stor del af SEO handler om, hvordan man i praksis får alle de her ting til at fungere i en virksomhed. Det kan man ikke læse sig til. Det kræver praktisk erfaring med en masse forskellige typer af virksomheder og markeder at lære, hvordan tingene bedst føres ud i livet under forskellige forhold.
De folk der mener, at de kun behøver at forholde sig til udviklingen i søgemaskinemarkedet de sidste 2-3 år er også dem, som igen og igen bliver utroligt overrasket over, når deres sites - eller kunders sites, pludselig ryger ud af Google. Vi andre, der har lidt mere erfaring og forholder os til markedet i et lidt bredere og dybere perspektiv, ved godt hvorfor det sker og rammes normalt ikke af den slags udsving.
For nyligt så vi det (igen. igen) i praksis. I slutningen af oktober røg en masse sites ud af Google - eller meget langt ned i rankings. Ingen af mine kunder eller egne sites blev ramt. Og det er samme billede jeg har set ved 100-vis af tidligere opdateringer. Årsagen er, at jeg bygger mine strategier og valg af metoder på mange års erfaring. Det giver sikkerhed og stabilitet.
Nogle vælger så erfaring og stabilitet fra til fordel for, at opnå nogle lidt mere kortsigtede resultater med en større usikkerhed. Det må man jo selv om, men at påstå der ikke er forskel er simpelt hen noget pjat.
Jeg ved godt det kan være svært at være en ny lille spiller i et veletableret marked. Jeg tror dog ikke man kommer langt ved at påstå at erfaring ikke betyder noget eller ved at påstå at de etablerede spillere i markedet lyver, som det er sket her i tråden. Det fremstår bare lidt latterligt og det skaber ingen tillid.