Det er selvfølgelig en målsætning for alle IT-kontrakter, både de gode og
de mindre gode, at de skal være succesfulde. Men alligevel løber stort set
alle IT-projekter og systemanskaffelser ind i større eller mindre problemer
undervejs, og ofte kan det medføre alvorlige uforudsete konsekvenser og
et stort forbrug af tid og penge for alle parter og dermed efterlade både
leverandør og kunde som tabere. Den gode IT-kontrakt adskiller sig dels
ved at medvirke til at undgå, at problemerne opstår, dels ved at have en
procedure for at håndtere og løse problemerne, hvis og når de alligevel
opstår.
Undgå fiasko
Den gode IT-kontrakt kræver forberedelse, engagement og åbenhed fra
både kunde og leverandør. Hør mere om, hvordan den gode IT-kontrakt
bliver til med udgangspunkt i følgende punkter:
• Behovsafdækning
• Forventningsafstemning
• Risikofordeling
• Samarbejde mellem forretning, IT og jura
Mød advokat Frederik Ploug Sarp
Frederik Ploug Sarp er advokat i Kromann Reumert og er en del af Kromann
Reumerts 25 mand store IT- og Outsourcing team. Han rådgiver danske
og internationale klienter om IT-ret, herunder særligt i forbindelse med
udarbejdelse og forhandling af komplekse outsourcingaftaler og i forbindelse
med spørgsmål om open source.