Oplevelsesdesignere har i årtier brugt tematisering til at forankre oplevelser i en historie eller en historisk fortælling, længe før begrebet havde noget med IT at gøre. Nu om dage går tematisering og interaktive oplevelser hånd i hånd, når vi skal bruge teknikken ikke bare for teknikkens skyld, men for at skabe relevante oplevelser, der tilføjer flere dimensioner til en virksomheds fortælling eller formidlingen af viden. Og det er ikke kun relevant for museer, attraktioner og temaparker. Den måde, kunder og gæster selv oplever en virksomheds historie på, fortæller dem, hvad virksomheden i virkeligheden står for.
It-forum og ADVENTURELAB præsenterer et unikt forløb med fokus på begrebet tematisering, der kort fortalt er, hvorledes den rette historie til det rette publikum kan gøres til meget mere end ord. Vi gør det til forankringspunket for, hvorledes en virksomhed kan iscenesætte eksempelvis kundeservice på relevant og troværdig vis, understøttet af digitale medier.
Med udgangspunkt i dine egne målsætninger, kommer du til at lære effektive og nytænkende metoder, der bruges af store, internationale brands, og som er yderst relevante og anvendelige for virksomheder af enhver størrelse med fokus på vækst og kundeloyalitet.
Vi tager udgangspunkt i den aktuelle situation i deltagernes virksomheder, og derfor er antallet af deltagere begrænset.
Inden opstart skal alle deltagere desuden erklære sig enig i en fælles tavshedspligt, da forløbet i Tematisering af Interaktive Oplevelser er tænkt til at omfatte arbejdet med deltagernes egne konkrete muligheder og udfordringer. Dette er langt fra blot et foredrag, og du kan med fordel tænke det ind i din egen hverdag.
Forløbet ledes af ADVENTURELABs stifter, Klaus Sommer Paulsen, som ud over at arbejde med strategisk oplevelsesdesign og forretningsudvikling i ADVENTURELAB, er en rutineret foredragsholder, innovationskonsulent, underviser af både professionelle og universitetsstuderende, samt bestyrelsesmedlem i verdens største internationale netværk for design og udvikling af tematiserede oplevelser, Themed Entertainment Association.
STRUKTUR
Programmet starter i april 2014, og er som udgangspunkt delt op på to hele dage, samt en halv dags afslutning. Såfremt vi får nok forespørgsler på en anden fremgangsmåde, er vi åbne for at overveje, om det er muligt. Der vil gå 2-3 uger mellem hver dag, hvilket giver deltagerne mulighed for selv at arbejde med de begreber og metoder, der gennemgås undervejs. Deltagerne får under og efter forløbet desuden adgang til en lukket online gruppe, hvor de kan diskutere tematisering, og dele erfaringer undervejs.
DAG 1 DEL 1: TEMATISERING: TEMATISERING ER MERE END KOMMUNIKATION
DAG 1 DEL 2: ENGAGEMENT: DET ENGAGEREDE PUBLIKUM
Fredag d. 4. april 2014 kl. 9-15:
Vi starter med at kigge ærligt på, hvordan din virksomhed bliver oplevet af dine kunder nu, mens vi sammen definerer eller noterer os dine målsætninger for din virksomhed nu og på længere sigt. Dit projekt starter med, at du får værktøjerne til at samle indsigt om dine kunders mening. Vi går efterfølgende videre end den sædvanlige snak om målgrupper, og definerer hvem, du ikke bare skal snakke til, men engagere og interagere med, samt hvor, og hvordan, det skal ske.
DAG 2 DEL 1: STORYTELLING: DIN BEDSTE HISTORIE
DAG 2 DEL 2: OPLEVELSESDESIGN: ISCENESÆTTELSE AF DINE KUNDERS OPLEVELSE
Fredag d. 25. april 2014 kl. 9-15:
Hvad er den bedste historie om din virksomhed? Vi bruger konkrete værktøjer til at finde frem til den historie, du skal bruge som tema, og helst gøre dine kunder til en del af. Med de målsætninger, du har for din virksomhed som rettesnor, sætter vi med skematisering og iscenesættelse rammerne for, hvordan kunderne oplever din tematisering.
DAG 3: STRATEGI: SKAB RESULTATER I HVERDAGEN
Fredag d. 9. maj kl. 9-15:
Som opsamling på hele forløbet, sikrer vi, at du ikke bare går hjem med gode idéer, men med en konkret tilgang til at knytte ku