Tilmeld dig det daglige nyhedsbrev.
Tweet |
Relaterede ToplistehistorierSe hele Toplisten for kategorien Administration & Penge |
Relaterede BoblereVi kunne desværre ikke finde nogle relaterede boblere! |
Tilmeld dig det daglige nyhedsbrev.
Casper Schneidereit
Det køb blev vel primært foretaget af TDC, for at undgå Onfones kunder ikke skulle ryge ind i et andet teleselskab. Det er egentlig en fin plan:
1) Start nyt teleselskab. Billige abonnementer, og massiv reklamekampagne. Skidt med det giver et massivt underskud.
2) Sælg selskabet inklusiv kunderne til en af de etablerede udbydere.
3) Scor profitten .
Gad vide hvor mange gange man kan gøre det endnu? Eller er det efterhånden bred enighed blandt de etablerede teleselskaber, at lade næste forsøg gå konkurs?
Daniel
Jeg er sku bange for at det er noget der altid vil fortsætte. Tele branchen er en efterhånden en virkelig hård branche, men slår man igennem med et koncept der er stærkt nok. Vil de etablerede selskaber altid står klar med den store check.
Arbejder også i branchen, og kender til flere selskaber, som investere og starte nye små selskaber for at sælge dem videre. Her er det også de støre selskaber, her iblandt CBB, der fortsætter deres investeringer på denne måde.
M
@Casper
Telebranchen er mere kompleks end som så, du skal ikke se det som TDC mobil der købte Onfone, men selv netværket der købte onfone. Der er mange interne tariffer der skal betales, og det er derfor en kæmpe fordel at have kunder på sit netværk. En TDC kunde der ringer til TDC koster meget mindre end en TDC kunde der ringer til Telenor.
Jeg tror stadig det kan lade sig gøre, men det kræver at du kan booste kundedatabasen. Den eneste måde du kan gøre det på, er ved at tilbyde noget Unikt. Telmore og cbb gjorde det. Bibob gjorde det. Onfone gjorde det.
M1 og Unotel har været længere om at opbygge kundebasen, og indførte ikke noget specielt unikt som der var stor succes med.
Casper Schneidereit
@NY
Det er altså også sat lidt på spidsen :-).
Casper Schneidereit
...men jeg er fuldstændig enig i, at regnestykket er mere komplekst, da der er en del fakturering mellem selskaberne. Det kan godt være de har købt en underskudsforretning (isoleret set), men de slap for at 170.000 kunder endte på hænderne af en konkurrent. Og de kunne få dem over på deres netværk, hvilket også er en fordel. Men spørgsmålet er bare, hvor mange gange vi kan se dette stunt gentaget. Onfone havde et massivt pres hvad angår reklamer, i TV, aviser, outdoor, biografer, internet - stort set alle steder hvor de kunne blive synlige.
sponsorplay
@NY
M1 indførte Gratis50, som ingen af de andre endnu har kopieret. Mange af de forskellige white label selskaber benytter Unotels platform, hvilket jeg tror var grunden til at TDC valgte at købe, og der er da også kommet flere til siden opkøbet.
M
@ Casper
De slap ikke for at 170.000 kunder endte på andre hænder. De boostet reelt netværket med 170.000 nye kunder, da Onfone brugte Telenor's netværk. èn af fordelen er blandt andet at efter købet, så vil deres "nye" kunder fra Onfone vrære en mindre udgift i selskabet onfone for opkald til TDC's netværk (Hvilket er en ret stor del af antallet af minutter) dvs. at det som Onfone tidligere havde som udgift må være faldet, i og med at andelen af TDC netværks kunder er større end Telenor.
Derudover så skal der også blandt andet kigges på om onfones kunder har flere indgående minutter, end udgående til TDC's netværk. Hvis det er tilfælde, så kan der også tjenes penge her.
Jeg tror helt sikkert godt at det kan lade sig gøre igen. Problemet bliver bare at finde en niche at angribe, og at der SKAL skaffes kunder hurtigt. Hvis det sker for langsomt, og der er for store udgifter så går du jo i minus på et tidspunkt.
@ Nicolaj
Jeg er helt bekendt med det du skriver, men det er -mig bekendt- ikke noget de har haft voldsom succes med. M1 havde i forvejen en god kundebase, og de havde en del år på bagen. Unotel havde RIGTIG mange whitelabels, mange er lukket men mange eksistere stadig. Men det er ikke noget som har boostet dem, på samme måde som Onfone gjorde det. (Og telmore, cbb. Bibob havde lidt sværere ved det, end de andre)