Tilmeld dig det daglige nyhedsbrev.
Tweet |
Relaterede ToplistehistorierSe hele Toplisten for kategorien Administration & Penge |
Relaterede BoblereVi kunne desværre ikke finde nogle relaterede boblere! |
Tilmeld dig det daglige nyhedsbrev.
Supply Chain Manager
Tror ikke at Danske Bank er de eneste som advarer mod dette. Men som altid er det godt at vide, hvorfor en virksomhed vælger at blive børsnoteret. Er det fordi virksomheden mangler penge til at finansiere et projekt (ekspansion, what ever) eller fordi ejerne gerne vil sælge eller reducere deres andel? Hvis sidstnævnte er tilfældet skal man også spørge hvorfor? Måske har jeg ikke sat mig grundigt ind i "tingene" men jeg synes ikke at disse emner bliver kommunikeret til offentligheden. Det er forståeligt hvis ejerne ikke vil fortælle hvorfor de gerne vil helt eller delvist ud af virksomheden. Det er også et godt spørgsmål hvordan en virksomhed bliver prisfastsat ifm. børsnoteringen. Jeg kender ikke svaret, men i mange tilfælde tyder det på, at man starter med en høj pris ift. hvad markedet ummidelbart efter noteringen vil betale. På kort sigt (måneder) sker det typisk, at en virksomheds værdi falder efter noteringen.
Pandora: Siden børsintroduktion er værdien mere end halveret. Pandora var allerede godt eksponeret mod store dele af verden. Hvad skulle drive aktien yderligere op? Nogle må have haft en ide om, at samtlige 5,5 milliarder mennersker på et eller andet tidspunkt skulle eje en eller flere charms fra Pandora! Måske lidt overraskende!
Se også Cimber som blev noteret på et tidspunkt hvor andre flyselskaber enten var gået konkurs eller meget tæt på. Hvem havde dog interesse i at købe Cimber-aktier på et sådant tidspunkt? Cimber startede med 10 kr. pr. aktie. Idag, 12 mdr. senere, koster den 1,17 kr. Slet ikke overraskende.
I disse to tilfælde kunne det altså tyde på, at ejerne gerne ville ud af virksomheden og de har fået en rigtig god pris.
Men lad os se på noget mere konkret ift. Facebook. LinkIn blev børsnoteret for ikke ret lang tid siden. Også her ligger prisen pr. aktie idag lavere end i starten. Med LinkedIn var det sådan, at ledelsen ikke måtte sælge deres aktier før et halvt år efter noteringen (har jeg læst et sted). Da tiden var inde var der storudsalg. Aktien gik fra USD 90 til USD 60 på 4 uger.
Det skal tilføjes, at mange virksomheder det seneste stykke tid har udskudt en børsnotering fordi markedet har været nervøst (volatilt).
Facebook-børsnoteringen har været længe undervejs. Om den er udskudt eller ej ved jeg ikke, men den har været på tale i lang tid. Det ser ud til at optimismen har fået overtaget markedet og derfor er timingen rigtig god. Netop fordi noteringen har været længe undervejs kan det være at efterspørgslen på Facebook-aktier er taget til. Men man skal også passe på med at være for snævertsynet for nok er Facebook virkelig populært i Danmark, men hvordan er det med resten af verden?
Der er stor chance for, at aktien den første dag vil stige rigtig meget, og det ville måske være en god ide at gå all-in kl. 15:30 når børsen åbner, den dag Facebook bliver introduceret. Men hvad med dagene, ugerne og månederne efter? Hvorfor bliver Facebook børsnoteret? Hvad skal drive aktien op? Ville det være en ligeså god ide at sælge det hele selvsamme dag? Hvad mener du?