Service og succes hænger ofte sammen. Vi elsker god service. Vi
forventer god service. Vi vælger til og fra på baggrund af, hvor god
servicen er.
Netop af den grund bruger mange forretningsdrivende service som
konkurrence-
parameter. Servicekoncepter dukker op, servicedesign bliver et begreb
osv.
Derfor kan det undre, at der stadig findes steder, hvor selv en lille
bitte smule service kan røre ens hjerte. Sådan en oplevelse havde jeg i
Harzen, da jeg gik ind i et ganske ordinært supermarked efter en
tandbørste.
Lige da jeg går ind, passerer jeg en medarbejder, der er ved at sætte
varer på hylderne – og så sker det forunderlige: Han siger “guten Tag”
til mig! Aldrig før har en medarbejder i et supermarked hilst på mig,
når jeg har gjort min entré. Og hvorfor egentlig ikke?
Ja, det er stordrift. Ja, det er “gør-det-selv” princippet, der
tæller. Ja, gulerødderne ville blive dyrere, hvis jeg kunne få personlig
vejledning i grøntafdelingen. Men at sige “goddag” koster altså ikke
noget. Ikke engang tid.
Nogen gange skal der forbavsende lidt til at bryde med sin kategori,
når man er forretningsdrivende. Hvordan kunne du give anderledes service
end de andre?