Direktører og marketingfolk i store virksomheder kender ofte deres
konkurrenter bedre end deres kunder.
Jeg ved det, fordi jeg gang på gang gennem de sidste
10 år har spurgt uden at få svar. Eller jo: Svaret er målgruppe
dikteret af et ringbind i reolen, men reelt kundekendskab kniber det alt
for ofte med.
Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad de store virksomheders
undskyldning er. Til gengæld vil jeg gerne citeres for at påstå, at
selvstændige, iværksættere og ledere i mindre virksomheder kender deres
kunder rigtig godt.
Muligheden er der i hvert fald. Fordi de selv møder kunderne på
workshops, til foredrag, i webshoppen osv. Fordi de selv tager
telefonen, selv svarer på mails og selv passer fan sitet på Facebook.
Det giver nærvær, indsigt og en unik mulighed for at tilpasse
produkter og services, så de matcher kundernes ønsker (og
konkurrenternes tiltag).
PS Skriv en kommentar, så jeg kan lære dig bedre at kende!