“En Scania er ikke dyr, den koster bare mere end andre lastbiler”.
Det var det mest lærerige, jeg fik ud af engang at markedsføre Scania.
For det er præcis, hvad “dyr” handler om – nemlig hvad du sammenligner
dig med. Hvis det, du tilbyder, er bedre, skal det vel også koste mere?
Jeg sidder og skriver det her på et hotel i Harzen (se forklaring til
sidst, hvis du savner en). Alt her er alpehytter med schnitzel og
tanzbar på programmet. Undtaget Hotel
Njord, hvor vi bor.
Her er den moderne, skandinaviske stil gennemført. Alt interiør har
harmoniske naturfarver. I pejsestuen er der den største, lækreste
longe-sofa og Cosmopolitans på drinkskortet. Her er marmeladen og
hjemmelavet, teen grøn og maden sund.
Her er anderledes. Bedre!
Alligevel kan du få en 3-retters middag i restauranten for ca. 175
danske dask. Og få rettet bryn i Wellness-afdelingen (hvor små duftlys
svømmer rundt i smukke fade, hvor bløde håndklæder venter i hobetal, og
hvor der sågar er matchende miniature-badedyr til jacuzziernes
miniature-gæster) for ca. 35 sølle dkr., hvis du da ikke hopper på “Ein
Ferientag für die Frau” med hele svineriet til det, alene en luksuriøs
ansigtsbehandling koster mange steder i København.
Hvorfor? Fordi priserne er sat efter
alpehytte-med-schnitzel-og-tanzbar-niveau. Selv om stedet her ligger
klasser over, hvad Harzen ellers byder på.
Derfor: Sammenlign aldrig dine priser med andres – men altid dit
niveau. Er du bedre, tager du dig bedre betalt. Gør du ikke?
(Hov, ikke glemme forklaringen. Vi er kun taget til Harzen, fordi min
mand har designet mange af
hotellets møbler. Men næste gang tager vi kun til Harzen, fordi vi
kender et cool hotel her … der forhåbentlig har sat priserne efter
devisen, “på Hotel Njord er det
ikke dyrt, det koster bare mere end på andre hoteller i Harzen”.