Markedsføring for coaches og konsulenter - Find dit USP
Find dit USP - Din Unikke Salgs Pointe
Markedsføring for coaches og konsulenter - lektion 2
Velkommen til anden del af dette markedsførings minikursus.
I dag fortsætter vi med at se på, hvordan du skal sælge dine
coaching/konsulent/behandler services. Før vi gør det skal vi have
fundet dit USP.
Og hvad hulen er det så?
Det er et meget brugt markedsførings og salgsudtryk. Det betyder
Unique Sales Proposition (unikke salgs pointe kan vi kalde det på dansk)
Forklaret på klart dansk så er det: ”Hvorfor skal du købe mine services frem for alle de andres”.
Konsulenter er normalt rimeligt sikre på dette punkt. De har
ekspertisen på et område, branche eller teknologi – og du kan hjælpe
mennesker med at få løst deres problemer med det. Så det er “piece of
cake”.
Coaches har det lidt mere op ad bakke der. Normalt så er deres
fordele mest følelsesmæssige. Det at blive klar det drømmejobbet, gå
efter sine mål, få balance i livet eller lære noget nyt er ikke
nødvendigvis noget folk leder efter – selv om de kunne have en fordel af
at gøre det.
Men uheldigvis, så er disse to ting ikke et USP. Det er egenskaber.
Men ikke desto mindre så er det oftest disse argumenter, man prøver
at sælge sine services på. Altså egenskaberne. Men det er IKKE det man
køber.
En ung fyr køber ikke en bil fordi den har overliggende knastaksel –
og et bestemt moment. Nej han køber den fordi den giver han det udbytte
at han kan jorde alle de andre + måske score hende den lyshårede i samme
omgang.
Husk det nu – vi køber ikke noget på grund af egenskaberne – vi køber det på grund af at det giver os et udbytte – dækker et behov – løser et problem.
Sætningerne ovenfor forklarer kun hvorfor du skal købe disse
services. De forklarer ikke hvorfor at man skal købe DINE services frem
for de andres.
Der er masser af gode coaches og konsulenter, og alle sammen synes selvfølgelig at deres service er den bedste.
Så hvad gør dig så speciel?
Det er den unikke del af dit USP vi skal se på nu. Altså – hvad er det der gør dig UNIK?
- Hvis du tilbyder konsulent bistand – er det til en bestemt branche eller virksomhedstype?
- Er der en bestemt gruppe af mennesker du specielt nyder at arbejde med? Vil du gerne specialisere dig i at arbejde med dem?
- Kombinerer du færdigheder på en bestemt måde, som gør dig speciel?
- Har du specialiseret dig i en bestemt type mennesker? Single
forældre, gifte par, stressede sygeplejersker, udbrændte sælgere, senior
ansatte, eller noget helt andet.
- Det kan også være at dit USP er den måde du får betaling på. Er det
pr. time, per opgave, i blokke af ti timer. Eller måske no-cure-no-pay.
- Tænk på din geografiske placering. Er du den eneste coach, der er
specialiseret i karriere coaching i dit område. Derved er det let for
dine klienter at komme til dig. Det kan også være et USP.
- Tænk over hvordan du coacher. Er du meget metodisk, bruger du
tjeklister, og to-do lister? Kan du godt lide at blive venner med dine
klienter, eller er du mere på en professionel distance? Kan dine
klienter godt li dig fordi du får tingene gjort og du får dem til at
føle de har kontrol over deres liv?
Når du kigger på disse ting, så pas på med floskler. Hvis du søger
rundt på websider der tilbyder coaching, så ser du masser af de samme
”floskler” brugt igen og igen. Men er det noget der får folk til at
strømme ind i butikken? Næppe….
Vær kreativ og brug andre ord og beskrivelser end alle de andre. Rigtig mange virksomheder bruger sætningen ”Vi sætter kunden i centrum”.
Hvis du Googler ”kunden i centrum” så får du 586.000 resultater. Hvor
unikt er DET lige? Så hæv dig over de andre og vær virkelig unik.
Når du har fundet ud af hvad der gør dig helt speciel, så kig på om det er salgbart. Er det noget som får folk til at købe.
Hvis du er unik blandt andre coaches fordi du har fået lavet Feng
shui indretning på dit kontor, så er det ikke helt nok. Ja –
selvfølgelig gør det dig unik, og det gør det sandsynligvis også skønt
at være på dit kontor. Men er det noget der får klienterne til at vælge
dig frem for andre? Det tror jeg næppe.
Så det er altså ikke nok at dit USP får dig til at skille dig ud fra
flokken. Du skal skille dig ud med noget dine kunder har behov for. Det
er der den væsentlige forskel ligger.
Du finder flere af denne slags artikler på Coach Academy
Følg mig på Facebook, Twitter, eller Linkedin