Markedsføring for coaches & konsulenter - Sælg fordele og udbytte - ikke egenskaber
Du skal sælge FORDELE og UDBYTTE – ikke egenskaber
Markedsføring for coaches og konsulenter - lektion 4
I dette afsnit skal vi se på egenskaber og udbytte. En egenskab er
det din coach eller konsulentforretning tilbyder. Det kan være:
Forretningsrådgivning, motivation, eller karriererådgivning og lignende.
Egenskaber kan også være den måde du tilbyder dine services på. Er
det meget forretningsorienteret, eller ung frisk måde (ikke dermed sagt
at vi forretningsfolk ikke kan være unge og friske).
Det med at finde ud af egenskaberne ved din coach/konsulentforretning
er relativt let – og desværre så stopper mange også der, og mener det
må være nok til at kunderne/klienterne kommer væltende.
Meeeeen – der skal mere til. Du skal have fat i UDBYTTET eller FORDELENE ved dine services.
At finde UDBYTTET eller FORDELENE er
en del sværere. Men det er det, der får dine kunder til at købe af dig.
Der er INGEN der køber på grund af egenskaber. De køber fra dig fordi de
får et UDBYTTE eller nogle FORDELE af det. For eksempel at du gør
noget lettere for dem, eller at du løser problemer for dem.
For konsulenter og coaches, så vil udbyttet hovedsageligt kunne
opdeles i to brede kategorier. Konsulenter tilbyder som regel et udbytte
der kan gøre klienterne mere succesfulde og effektive. Coaches kan for
eksempel tilbyde et udbytte der gør dig mere lykkelig.
Du skal være meget specifik når det handler om udbytte/fordele. Din
målgruppe kan normalt hjælpe dig med at finde frem til nogle gode solide
fordele (udbytte) ved det du tilbyder. Ikke direkte måske, men du kan
finde ud af meget ved at analysere dem.
Hvis du for eksempel tilbyder life coaching til folk der lige er gået
på pension, så er udbyttet jo ikke ”Coaching vil gøre dig gladere”.
Så kunne udbyttet af at købe coaching af dig for eksempel være: “Life
coaching vil gøre hver eneste dag spændende og interessant, også længe
efter du er gået på pension”.
Læs resten af artiklen/lektionen her på min blog
Du finder flere af denne slags artikler på Coach Academy
Følg mig på Facebook, Twitter, eller Linkedin