Markedsføring for coaches og konsulenter - Hvem er dine konkurrenter?
Hvem er dine konkurrenter?
Markedsføringskursus for coaches og konsulenter - lektion 3
Du
kender sikkert godt sætningen “Kend din fjende”. Nu er jeg ikke så
meget for, at man skal se sine kolleger som fjender, for der er jo plads
til os alle her i verden. Men du vil jo gerne tjene så meget som
muligt, så det er godt at vide hvad dine konkurrenter gør.
Som coach eller konsulent, så er man jo typisk alene i sit firma, og
man har sikkert heller ikke en kæmpe pose penge at investere i en stor
konkurrentanalyse.
Så er det jo godt der er noget der hedder ”Gør det selv konkurrentanalyse”. Og mere kompliceret behøver vi jo heller ikke at gøre det.
Først skal du vide – Hvem ER dine konkurrenter? Og her få du lige et
lille hint. Det er ikke nok at svare ”Andre coaches/konsulenter”. Du
skal være meget mere specifik end det, hvis du skal kunne bruge det til
noget som helst.
Tænk over hvem af dine kolleger/konkurrenter der tilbyder de services du også gerne vil tilbyde? Hvem ser du op til?
Vi har allerede talt om, at du skal have et godt og unikt USP. Så du
har jo ikke nogen direkte konkurrenter – vel? For en sikkerheds skyld,
så skal du måske lige gå tilbage til de forrige lektioner og tjekke
igen. Sørg for at du har mindst et par helt super gode USPer.
Selv om du har disse USPer og de er de
bedste du overhovedet har set, så kan der jo godt være andre der kommer
tæt på det du kan. Derfor så du skal alligevel være vågen. Det kan for
eksempel være at du tilbyder business coaching for små virksomheder, og
en af dine kolleger har god succes med business coaching for
iværksættere. Det er jo ret tæt på, så hende skal du nok lige kigge
nærmere på.
Måske er der nogen af de ting hun laver du kan ”lære” af. Eller rettere – er der gode ideer du kan stjæle fra vedkommende?
Du har nok allerede fået kigget dig rundt – og fået et bedre kendskab
til det dine kolleger gør. Du har måske taget ved lære af nogle af de
gode ting de tilbyder og måske lavet ændringer i dine services. Du har
alle deres bedste ideer, men det gør dig jo ikke bedre end dem. Du er
bare blevet lige så god. Er det godt nok for dig? Nej – vel….
Så nu skruer vi lige lidt mere op for tingene, så du kan blive BEDRE end dine konkurrenter. Lyder det o.k. med dig?
Lad os sige at der er en coach du virkelig beundrer for hendes
arbejde. Hun laver noget der ligner det du gør. Du ved at hendes kunder
elsker at arbejde med hende, og du ved at hendes webside er super. Og du
ved også at hun tilbyder hendes services i samme område som dig.
Fint – så ved vi alt hvad hun gør rigtigt. Lad os se på om der er
noget hun gør forkert? Er der noget du ville kunne forbedre? Hvis hun
kun coacher personligt – altså kun face to face. Aha !! Så kan du også
tilbyde telefon, e-mail, Skype coaching og lignende.
Hvis hun mest fokuserer på kvinder, der vil starte egen forretning.
Den kan du let stikke ved at tilbyde at coache i BÅDE forretning og
personlige områder i samme session.
Er hendes priser meget høje? Så tilbyd eventuelt specielle
betalingsmåder, og fordelagtige pakker. Lad være med at falde i fælden
med bare at sætte dine priser lavere for at konkurrere. Det devaluerer
dine services. Som coach/konsulent er det ALDRIG en god ide at
konkurrere på priserne.
Vend derefter billedet om, og brug denne tankemåde på dig selv også.
Hvad ville kunne få en potentiel kunde til at gå til konkurrenten, i
stedet for at gå til dig. Er der ”huller ” i noget af det du tilbyder,
som en konkurrent ville kunne udnytte?
Når du ved hvad dine konkurrenter gør, og hvad du gør bedre, så er du
i en meget bedre position til at kunne overbevise kunderne om, at de
skal gå til dig i stedet for til dine konkurrenter.
Du finder flere af denne slags artikler på Coach Academy
Følg mig på Facebook, Twitter, eller Linkedin