Hej Bent,
Du skriver:
Sorry to say men Fama kunne måske sige det samme om dig. Du glemmer nemlig helt den særlige regel der findes i Ligningslovens § 33A, hvorefter danskere der arbejder i udlandet som alternativ til creditlempelsen efter overenskomsten kan begære forholdsmæssig lempelse så de får nedslag for den del af den samlede skat der falder på den udenlandske indkomst.
Ja, den havde jeg overset. Du har, som du plejer, ret. Jeg er faktisk ret glad for at have taget fejl - jeg havde stort set opgivet muligheden for at skaffe mig arbejde udenfor DK (da der nu ikke er ret meget at få herhjemme).
Men prisen er ret høj - 14 weekends (hjemrejse Fredag eftermiddag, udrejse Søndag aften) hjemme hos familien per halvår (og familieferier må holdes udenfor DK). Den sociale sikring i Tyskland og Norden er så en mulighed der gør disse muligheder mere attraktive.
Man kan så trøste sig med at i sejlskibenes tid var forsørgeren ofte væk i årevis - så er 14 weekends pr halvår trods alt bedre.
Iøvrigt, så overdrev jeg vist lidt med hensyn til omfanget af Ligningsvejledningen - den er vist kun på 2000 - 3000 sider (hvoraf velnok 25% vedrører selskabsbeskatning), lidt afhængig af hvordan man opgør det.
Men djævlens lang er den nu og det er nemt at tabe overblikket. Men har man ikke råd til at hyre rådgivere, så må man jo sætte tiden af til det - iøvrigt, så er det vel altid en god ide at kunne kigge sine rådgivere lidt i kortene.
Men tak for korrektionen :-)