"Årsagen til at der er mange der tror at offline ikke har nogen online effekt, tror jeg skal findes i at online marketingsfolk er vandt til at ALT kan måles (accountability), hvor offline er ekstremt svært at måle effekten af. Og derfor er det nemt at opstille tal og statistikker, der beviser at online markedsføring virker 10x bedre end offline. Som bekendt findes der 3 slags løgne her i verden: Løgne, forbandede løgne og statistikker :-) " Selvfølgelig kan det måles Vi er ONLINE og online kan alt måles.... også offline markedsføring Lad mig komme med et tænkt eksempel: Lad os sige, at du har 65 dagligt besøgende i snit (når robotternes besøg er sorteret fra), og du kender variationerne igennem nogle måneder. Du gennemfører din offline markedsføring og kikker så din statistik/tracer mm. 14 dage efter at materialet er kommet ud til brugerne. Den viser, at der stadig er 65 besøgende i snit. Hvis formålet med din offline markedsføring var, at folk skulle gå ind på din hjemmeside, er det så ikke det samme som at konstatere, at din offline markedsføring ikke virkede? Var der så 80 i snit i de efterfølgende 14 dage, ja så ville jeg tillægge de 15 dagligt besøgende min offline annoncering. Jeg ville så dividere antallet af de flere besøgende op i kampagnens pris og så regne ud, hvad det har kostet mig totalt at få de sidste 15 med om dagen. Det gør rigtigt ondt at regne ud, hvad de har kostet, for de er dyre.... meget dyre. Venlig hilsen, Christian |
Teoretisk set har du da ret.
Men i praksis er det umuligt at regne gennemsnitligt antal dagligt besøgende ud og benytte det som baseline.
Problemet er at der er så utroligt mange andre elementer der spiller ind i hvor mange der besøger dit site en given dag. Der er sæsonsvingninger, blog-/forums-posts, andre markedsføringskampagner og meget, meget mere. Skulle man benytte din model skulle man som minimum stoppe alle andre for markedsføring i en periode for at sikre sig at intet andet forstyrrer dine baseline data.
Det kan måske lade sig gøre hvis man driver en lille webshop med 65 besøgende om dagen. Men kommer du op over 10.000+ unikke besøgende dagligt (hvor de fleste af mine kunder ligger, der har erfaring med offline kampagner) kan den slags ikke bare lige lade sig gøre uden betydelige økonomiske tab.
Der ER metoder til at måle effekten af offline kampagner, men det er de færreste der formår at implementere det i deres kampagner. Mest af alt fordi traditionelle marketing folk endnu ikke er bekendt med begrebet "accountability", hvilket kort oversat betyder at de skal gøre rede for hvilken betydning deres omkostninger har for bundlinien. Noget som online marketing folk heldigvis efterhånden er ved at få lavet om på.
Og lad mig understrege igen: Verden er ikke sort/hvid! Der er så utroligt mange elementer der spiller ind, så man kan ikke umiddelbart sige at offline ikke har online effekt (og at der er minus ROI). Og jeg kan da nemt finde eksempler på online markedsføring der ikke har online effekt :-)
Men i praksis er det umuligt at regne gennemsnitligt antal dagligt besøgende ud og benytte det som baseline.
Problemet er at der er så utroligt mange andre elementer der spiller ind i hvor mange der besøger dit site en given dag. Der er sæsonsvingninger, blog-/forums-posts, andre markedsføringskampagner og meget, meget mere. Skulle man benytte din model skulle man som minimum stoppe alle andre for markedsføring i en periode for at sikre sig at intet andet forstyrrer dine baseline data.
Det kan måske lade sig gøre hvis man driver en lille webshop med 65 besøgende om dagen. Men kommer du op over 10.000+ unikke besøgende dagligt (hvor de fleste af mine kunder ligger, der har erfaring med offline kampagner) kan den slags ikke bare lige lade sig gøre uden betydelige økonomiske tab.
Der ER metoder til at måle effekten af offline kampagner, men det er de færreste der formår at implementere det i deres kampagner. Mest af alt fordi traditionelle marketing folk endnu ikke er bekendt med begrebet "accountability", hvilket kort oversat betyder at de skal gøre rede for hvilken betydning deres omkostninger har for bundlinien. Noget som online marketing folk heldigvis efterhånden er ved at få lavet om på.
Og lad mig understrege igen: Verden er ikke sort/hvid! Der er så utroligt mange elementer der spiller ind, så man kan ikke umiddelbart sige at offline ikke har online effekt (og at der er minus ROI). Og jeg kan da nemt finde eksempler på online markedsføring der ikke har online effekt :-)