Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Offline annoncer gir ikke online salg?

Side 7 ud af 8 (73 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
"Årsagen til at der er mange der tror at offline ikke har nogen online effekt, tror jeg skal findes i at online marketingsfolk er vandt til at ALT kan måles (accountability), hvor offline er ekstremt svært at måle effekten af. Og derfor er det nemt at opstille tal og statistikker, der beviser at online markedsføring virker 10x bedre end offline. Som bekendt findes der 3 slags løgne her i verden: Løgne, forbandede løgne og statistikker :-) "

Selvfølgelig kan det måles

 

Vi er ONLINE og online kan alt måles.... også offline markedsføring

Lad mig komme med et tænkt eksempel:

Lad os sige, at du har 65 dagligt besøgende i snit (når robotternes besøg er sorteret fra), og du kender variationerne igennem nogle måneder.

 

Du gennemfører din offline markedsføring og kikker så din statistik/tracer mm. 14 dage efter at materialet er kommet ud til brugerne.

 

Den viser, at der stadig er 65 besøgende i snit.

 

Hvis formålet med din offline markedsføring var, at folk skulle gå ind på din hjemmeside, er det så ikke det samme som at konstatere, at din offline markedsføring ikke virkede?

 

Var der så 80 i snit i de efterfølgende 14 dage, ja så ville jeg tillægge de 15 dagligt besøgende min offline annoncering. Jeg ville så dividere antallet af de flere besøgende op i kampagnens pris og så regne ud, hvad det har kostet mig totalt at få de sidste 15 med om dagen. Det gør rigtigt ondt at regne ud, hvad de har kostet, for de er dyre.... meget dyre.


Venlig hilsen,

Christian

 

 


 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 18. Dec 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Teoretisk set har du da ret.

Men i praksis er det umuligt at regne gennemsnitligt antal dagligt besøgende ud og benytte det som baseline.

Problemet er at der er så utroligt mange andre elementer der spiller ind i hvor mange der besøger dit site en given dag. Der er sæsonsvingninger, blog-/forums-posts, andre markedsføringskampagner og meget, meget mere. Skulle man benytte din model skulle man som minimum stoppe alle andre for markedsføring i en periode for at sikre sig at intet andet forstyrrer dine baseline data.

Det kan måske lade sig gøre hvis man driver en lille webshop med 65 besøgende om dagen. Men kommer du op over 10.000+ unikke besøgende dagligt (hvor de fleste af mine kunder ligger, der har erfaring med offline kampagner) kan den slags ikke bare lige lade sig gøre uden betydelige økonomiske tab.

Der ER metoder til at måle effekten af offline kampagner, men det er de færreste der formår at implementere det i deres kampagner. Mest af alt fordi traditionelle marketing folk endnu ikke er bekendt med begrebet "accountability", hvilket kort oversat betyder at de skal gøre rede for hvilken betydning deres omkostninger har for bundlinien. Noget som online marketing folk heldigvis efterhånden er ved at få lavet om på.

Og lad mig understrege igen: Verden er ikke sort/hvid! Der er så utroligt mange elementer der spiller ind, så man kan ikke umiddelbart sige at offline ikke har online effekt (og at der er minus ROI). Og jeg kan da nemt finde eksempler på online markedsføring der ikke har online effekt :-)

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Søren.

Tak for svar.

Jeg er enig med dig i, at verden ikke er sort/hvid.

... men stadig, hvis du gør det, du hele tiden gør online og du kender dine variationer.... og ikke har kørt noget offline i et par månder, så MÅ det da kunne bruges som reference...

 

Om ikke andet, hvis man noterer ned med dato, hvilke tiltag, man har gjort og så noterer sig den umiddelbare effekt af tiltagene, så burde man da kunne få en OK rettesnor.

Din situation er da lige perfekt til at køre Taguchi på med alle de variable du har

 

Mvh,

Christian

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 18. Dec 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg skal ikke udelukke at der er nogen brancher der ikke er så påvirket af sæsonsvingninger, at det kan lade sig gøre at lave en form for baseline. Jeg har selv forsøgt igennem nogle år at sortere skidt & kanel fra hinanden i mine web analyseværktøjer for at kunne gøre netop det.

Men jeg har ihvert fald observeret at folks købelyst er ekstremt påvirket af alt lige fra vejret udenfor, mediebegivenheder, årstider, og om det er fuldmåne eller ej :-)

Om en marketingkampagne virker eller ej tror jeg mere afhænger af udformningen, end om den er offline eller online. Det KAN lade sig gøre at lave en effektiv offline kampagne for et online medie! Der er bare utroligt få det er lykkedes for endnu. Mest af alt tror jeg at det er fordi det er traditionelle offline folk uden forstand på hvordan forbrugerne tænker online, der har lavet disse kampagner.

Netop derfor er der ikke noget endegyldigt svar på om "offline annoncer gi''r online salg". Det afhænger mindst lige så meget om målgruppe, udforming, udførsel, medie som det gør om det er online eller offline.

En fare ved den online tankegang (accountability) er desuden at man kigger på hvordan kampagner performer isoleret. Hvilket ikke helt passer sammen med den måde forbrugeren bliver påvirket af markedsføring. Læs f.eks. artiklen i det link jeg gav i en tidligere post.

Et spændende emne det her, hvordan man får ensartet den måde man udfører og måler på sine offline og online kampagner, og dermed bliver istand til at sammenligne og måle ROI. Noget der er igang med at revolutionere marketingbranchen, og som ikke helt er nået til lille Danmark endnu.

...Men når alt det er sagt, så vil jeg da helt klart sige at traditionel online markedsføring (og her snakker jeg faktisk kun SEO/SEM) i min erfaring har klart den højeste ROI. Men er du stor og har du penge nok er det vigtigt også at kigge på branding og eksponering, som man bedst opnår via et bredt marketing mix. Og netop branding og eksponering er svært at måle effekten på (ROI) via de normale, online måleværktøjer (jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, jeg har bare ikke set nogen gøre det endnu).

Mvh.
Søren S.

PS.: Super post & reply, Christian. Denne tråd har været tæt på at ryge helt af sporet et par gange, rart at se at den er på vej tilbage igen :-)



Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, Søren, vi er nok ved at blive mere og mere enige:
For at citere mig selv fra side 1 i denne tråd:

"Jeg siger IKKE, at offline markedsføring ikke virker, generelt. Det jeg siger er, at den måde man laver offline markedsføring på i Danmark ligger på et ALT for lavt plan for at kunne generere salg, der betyder noget.

Informationen er over en bred kam flad, upersonlig og uvedkommende.

Der skal helt andre boller på suppen, hvis det skal virke.Efter min opfattelse så MÅLER offline markedsføringsfolk ikke effekten af det de laver. De kalder det "Branding". De fravælger altså bevidst muligheden for at kunne gøre tingene bedre og få feedback. Jeg føler i høj grad af denne indstilling til at se nye muligheder i markedsføringen har været årsagen til, at visse offline mediebereauer og trykkerier har haft svære tider efter at Internettet er kommet."


Med det mener jeg:

 

Grunden til at offline markedsføring over en bred kam ikke "virker" er, at virksomhedsejerne slet ikke har regnet den ud endnu. Der er MASSER af muligheder for fremragende resultater... men det er fremtid for stort set alle i Danmark.


Danske virksomhedsejere bliver i høj grad vejledt af offline marketingfolk, der ikke har den fjerneste anelse om, hvordan sådan en sag skal strikkes sammen. Det er som at se 2 blinde slås.... de vil være totalt uforberedte på "hvad der ramte dem", hvis bare een af deres større konkurenter begyndte at bruge kombinationsmulighederne korrekt.
Personligt har jeg ikke set eet eneste eksempel hvor mulighederne er blevet udnyttet optimalt endnu.

Mvh,

Christian

 

 

 

 


 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 18. Dec 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Yeps, tror også at vi er mere eller mindre enige, og godt at få lidt nuancer med ind i denne tråd ;-)

Danske virksomhedsejere bliver i høj grad vejledt af offline marketingfolk, der ikke har den fjerneste anelse om, hvordan sådan en sag skal strikkes sammen. Det er som at se 2 blinde slås.... de vil være totalt uforberedte på ''hvad der ramte dem'', hvis bare een af deres større konkurenter begyndte at bruge kombinationsmulighederne korrekt.
Personligt har jeg ikke set eet eneste eksempel hvor mulighederne er blevet udnyttet optimalt endnu.


Fuldkommen korrekt! Det er en spændende tid vi går i møde :-)

Desværre ser jeg også en klar tendens til at online marketingfolk har det med at være temmeligt ensidige. Som regel har man sammenlignet online vs. offline på nogle præmisser, der ikke ligefrem er fordelagtige for offline kampagner. Og selvfølgelig gør man det, for hvem vil ikke gerne bevise at ens branche er den bedste? :-)

Og det går simpelthen ikke. Hvis vi vil tages seriøst som branche er det vigtigt vi hæver os over det, og sørger for at sammenligne æbler med æbler. De første der begynder at gøre dette vil, netop som du nævner, tage et kæmpespring foran konkurrenterne.

Årsagen til at jeg overhovedet har kastet mig ind i denne debat er også at give noget modvægt og nuance til nogle af de andre "eksperters" udtalelser, og som et forsøg på at få dem til at argumentere og underbygge nogle af deres påstande. Og dermed bevise om de rent faktisk ved hvad de taler om :-)

Mvh.
Søren

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er godt, at du har meldt dig under fanerne, Søren 

 

Sagen er, at folk jo taler ud fra virkeligheden som den opleves af langt de fleste i dag.
De kan jo ikke GØRE andet, for de kender ikke til andet.

 


Jeg vil prøve at forklare, hvorfor jeg skriver, at vi bare ikke er klar endnu:



Jeg har foreslået et par offline annoncører at køre en mixet kampagne for, at de kunne få maksimal effekt af deres markedsføring. Det endte begge gange med, at "de jo har deres reklamebureau og så skal man ikke komme rendende og fortælle, at man kan gøre tingene anderledes end de plejer".

Vi taler jo om en branche, hvor mange er bange for, hvad der vil ske, hvis man rent faktisk begyndte at måle effekten af alle de penge, der bliver brændt af i nyttesløs markedsføring. Tænk, hvis nu deres kunde fandt ud af, hvad han fik for pengene.

Folk er så forskrækkede over at skulle måles, at de slet ikke ser fordelen ved at gå forrest i et samarbejde, hvor offline og online folk arbejder sammen og skaber helt nye koncepter.

Så.... gabet er stort. Selv i store mediebureauer (jeg har været ansat i et inden jeg blev selvstændig) med både tryk og webafdelinger har hver afdeling sine egne særinteresser. Det var spændende at observere.

 

Jeg talte lige med en af mine venner, som tilfældigvis sidder i en annonceafdeling i et af bladene i "Aviskrigen". Jeg kom til at spørge, om annoncernes effekt blev testet inden de kom i avisen. Svaret var et meget tydeligt "nej", det kendte man ikke til.

Så der er ingen focus på kundernes reelle behov og problemer og derfor lever man stadig i sin egen verden, hvor man sætter lidt tekst og billeder op, så "det ser godt ud".

 

Fra København
Tilmeldt 5. Dec 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har været involveret i off line kampagne der gav online salg. Jeg arbejdede hos lavprisvvs og vi sponsorede landskampe på tv3. Det resulterede hver gang i et stort ryk ind med ekstra salg til følge. Ligeledes skal man tage genkendelses værdien med. Hvis man ikke står og mangler produktet i dag, men først søger om 6 mdr. har det betydning at kunden kan kende navnet, kunden føler en ekstra tryghed.



 



Der kan være mange grunde til at of line marketing ikke har givet mere salg. (man har ikke ramt sin målgruppe, produkterne har været for dyre, osv). Selvom nethandel har eksisteret i et årti, er det først begyndt at blive kommercielt nu, og webshoppene er begyndt at blive meget mere professionelle.



 



Som udgangspunkt er jeg ening med martins udsagn, fordi langt de fleste webshops bør koncentrere sig om hvor deres kundegruppe ligger, især som nystartet med begrænset budget og likviditet.. Ligeledes skal man dele markedsføring op i flere områder. Selvfølgelig er hovedmålet at øge ens salg, men det behøver jo ikke nødvendigvis at være i morgen, det afhænger af ens over ordnede strategi. Derfor skal man også være påpasselig med, hvilke medier man bruger.



Men en god regel er. Når de ringer op og tilbyder annonce plads eller andet, så sig nej tak. Hvis mediet ikke sælger sine annoncer af sig selv, er det sjældent værd, som e-handel, at bruge penge på.



 



 



 



 



 



Tilmeldt 28. Dec 06
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Jeg er også tilhænger af Martins teori....Har prøvet med flere offline-markedsførings former, senest ent radio-spot der udkom til 110.000 (påstået) lyttere....kampagnen kørte 1.måned.

 

IKKE EN HENVENDELSE

 

M.v.h.

 

Tommy Kristoffersen

 

www.mobilequiz.dk

 

Tilmeldt 2. Feb 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :
 
Hej Alle,



Er ny på Amino, og har med stor interesse læst Jeres tråd om offline annoncering virker eller ikke.

 

Mit navn er Stephen Juul Jensen, og er stifter af magasinet yoyomag.com, som udkommer én gang månedligt til personer, der har købt en vare hos en vore annoncører/distributører.

Vi startede i september 2006, og fik fra starten nogle af de store e-butikker; (Saxo.com, Nettorvet, Post Danmark, Dvdoo, Enavia oma.) 

med såvel som annoncører, og som distributører.

Dvs. man som annoncør får sit eget 4 siders omslag uden på magasinet, som så bliver distribueret sammen med varen.

Nu, 6 måneder efter, er oplaget steget til mere 75.000 magasiner månedligt, samtidig med at annoncørerne har gentegnet sig for resten af 2007.

 


  • Fordi du med YOYOmag kommunikerer direkte til danske forbrugere, som i forvejen handler på nettet
  • Fordi YOYOmag giver dig sikkerhed for, at du ikke spilder dine reklamekroner på forbrugere, som aldrig kunne drømme om at bestille en vare over nettet
  • Fordi du med en annonce i YOYOmag får målrettet, en-til-en markedsføring til en attraktiv kontaktpris
  • Fordi der er behov for et supplement - eller et alternativ til traditionel annoncering via søgemaskiner


  • Håber ikke mit indlæg var for langt, men syntes faktisk, der findes alternativer til søgemaskiner.
     



     



    I er meget velkommen til at se nærmere på www.yoyomag.com, eller kontakte mig direkte på 70209693.


    Side 7 ud af 8 (73 indlæg)