I bund og grund drejer det sig vel om at der er nogen der anvender nogle muligheder som er eksisterende, og jeg ser det umiddelbart som en naturlig udvikling i et marked der først senere vil enten regulere sig selv eller blive reguleret.
Metodikken har såmænd været anvendt i årtusinder i handel, og jeg kan ikke vurdere det etisk korrekte i anvendelsen af shadowdomains, for hvis man køber SEO, så er det vel "blot" et af redskaberne der anvendes i den del af "slaget" om placeringerne.
Det etiske ukorrekte kan bestå i, at man ikke som køber af SEO kontraktuelt (hvis man altså ikke bliver det) oplyses om, at der vil være en "exit" pris hvis man vil overtage shadow domains, som er en del at det leverede SEO.
Man kan vel derfor blot tilskynde, at de virksomheder der anvender den metodik oplyser om prisen på "exit" og overdragelse af disse domainer. Jeg kan i princippet godt forstå at SEO udbyderen ønsker at have "ejerskab" over shadowdomænerne i kontraktperioden, men jeg synes det er uetisk at tilbyde konkurrenterne muligheden for anvendelsen, da der jo, må man gå ud fra, er betalt for et stykke arbejde relateret til en specifik kunde.
Jeg synes at Google i princippet er med til at fremhæve anvendelsen, og jeg mener det er et svagt synspunkt at skrive det er "abuse" når de ene og alene er dem der kan gøre noget ved at stoppe det. Så er det etisk eller uetisk at Google med den ene hånd tager pengene og med den anden hånd forsøger at "nedgøre" dem som giver dem pengene?
Og her mener jeg så at Google er nogle "hyklere" - der nu er underlagt markedsvilkår og aktiekurser, og dermed taler det for sig selv. Google ændrer det ikke før end de har en ny metode at malke kronerne ud af folk på, og ved at beskrive tingene som "abuse" så er det lidt ligesom at køre stilen good cop/bad cop scenariet som er velkendt i enhver situation hvor der er stridigheder der skal løses for at forulemperen fortsat kan score kassen. Forulemperen er i princippet Google, ikke den der anvender muligheden, som stilles til rådighed af Google.
Men i kølvandet af trådstarters indlæg, så er der vel lagt op til en ny type business. SEO Professionel Advisers SEOPA hehe - som så kan markedesføre sig ved at tage penge for at undersøge de kontrakter der indgåes