Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad står Lean for?

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 16. Aug 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er dejligt at høre at der er nogen som kan selv lige meget hvad. Omvendt er det også betryggende at ikke alle virksomheder tillægger sig den holdning at være fuldkommen.

Ikke alle nye eller gamle managementteorier er lige vellykkede - det er jeg enig i - men sund fornuft er altså ikke en universalnøgle.

Tilmeldt 15. Aug 06
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 16:18
Dato: 16-11-2006 15:39:38
Forfatter: Remy Jessen Lorenzen

Jeg vil bare sige at det er et kanon værktøj som jo hjælper virksomheder i dag. Det er jo på ingen måde et nyt system kald det hvad du vil. Men en kultur hvor du udnytter virksomhedens resurser maximalt.

Så kan man jo gå ind og sige det var dårlige leder, der ikke kunne se spildet, og at det var logisk at de kunne forbedre deres virksomhed.

Mvh.

Remy Jessen Lorenzen

Du siger det jo selv Remy - det er sgu da en ringe leder, der ikke har kunnet se spildet og formået at rette op på tingene. Hvad fanden har han eller hun fået tiden til at gå med....? ikke med at holde forretningen up-to-date ihvertfald.  Hvorfor skal der komme en omkostningstung konsulent ridende ind på scenen og kaste LEAN-begreber i grams for at rede dagen?  Rent ledelsesmæssigt holder den bare ikke og som du også selv har noteret, så er der jo kun tale om gamle og velkendte begreber i ny indpakning.

Og når du så nævner "en kultur hvor du udnytter virksomhedens resourcer maximalt" - det lyder sgu en anelse sekt-agtigt i mine øre.

Lad os blot konstatere, at vi ikke er enige - jeg mener at en LEAN-konsulent er mere eller mindre lig med rationaliseringsekspert og når de kommer på banen, så er det fordi ledelsen af virksomheden har fucket-up.  Kort og godt.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 16:53
>> Appel

Du har ret, det er mere eller mindre et spørgsmål om almen fornuft og rationalisering. Det er dog ikke så nemt som virksomhedsleder at indføre den slags i konservative produktionsvirksomheder, som den jeg for et par år siden var en del af.

Det er ingen hemmelighed at denne for rationalisering af processerne - som LEAN/almindelig sund fornuft gør brug af - kan skære mange led væk i den daglige håndtering af materialer, lager og processer, og derfor er det først og fremmest de ansatte der stiller sig på bagben over indførelsen af de nye processer. Problemet er jo ikke at de ansatte ikke kan se ideen i det, og jeg vil påstå at 90% af de ansatte som har stået på et led i en produktionsprocess i en virksomhed i mere end 6 måneder, vil kunne se metoder som kunne gøre processen bedre på den ene eller anden måde. Så havde man en større tendens til at indvolvere de ansatte og bruges der viden i de enkelte led på en konstruktiv og kreativ måde, og derudover kunne love dem at de ville beholder deres job. Ja så er det i min bedste overbevisning at betegnelsen LEAN slet ikke ville være noget man kendte til idag.
Det er de ansatte der holder alle guldkornene, og have de fx en del af overskuddet i virksomheden, så ville de sikkert komme ud med alle de småting, som i sidste ende ville blive til en rigtig stor ting, som kunne være forskellige på om virksomheden udvikler sig og bliver bedre og generere større overskud eller om den holder r... i vandskorpen og tilsidst går ned.

Det er som virksomhedsleder i en avanceret produktions virksomhed, næsten umuligt at rationalisere alle led i processen fra råmateriale til produkt, uden at man virkeligt gør brug af de ansattes ekspertise på netop deres område. 

Der er ikke noget hokus pokus i LEAN, og jeg kan ikke holde til at høre på det som en ny religion indenfor effektivisering af diverse processer. Lederne rundt omkring i virksomhederne har jo som sagt ansvaret for effektivisering af disse processer, men har simpelthen været for dårligte til at udleve det i praksis, og dermed kom det store ord LEAN ind i regnestykket.(jeg må dog indrømme at det er blevet markedsført meget godt, diverse LEAN konsulenters side ;-)

Som sagt man kommer dæleme langt med sund fornuft og en generel kontinuerlig udvikling af processerne.

Mvh.

Kim Sand Sørensen 

Fra Brønshøj
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 277
Skrevet kl. 16:56
Heh!

Jeg kan til hver en tid forsvare gode systemer som virksomheder benytter sig af, men hvis det er dårlige ledere som virksomheden har, så kan man ligeså godt droppe selv det flotteste system(lige meget hvad vi nu skal kalde det)

Om det hedder LEAN eller sund fornuft, så skal der være nogle foregansmænd/kvinder som brænder for sagen, og som folk vil følge.

Eksempel - en internetportal, der havde de et pissegodt hold af ret karismatiske dikretører hvor folk "for det meste" kunne se fornuften i deres ideer, og de kære direktører sked stort set på hvad der var af syetemer og lod netop folk drives af hvad de brændte for...og netop hvad virksomheden skulle vise udaftil.....og det skal siges at det gik ret godt for denne internetportal........

Da direktørerne sagde op og en masse fine systemer blev lagt ind, da begyndte det ligepludselig ikke at gå ret godt mere......

Tilmeldt 26. Oct 06
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 18:18

Se det er det jeg mener. LEAN giver virksomhederne mulighed for at se alt det spild de har i processen, og lave om på værdistrømmene i virksomheden. I dag er mange ramt at volume-syge. Som jo har været på tale siden Ford. Men der var jo også bare logik eller hvad? (det viste de jo alle! eller?)

Men det er ganske rigtigt at man i LEAN laver "Kaizen", som jo er input fra medarbejderne. Dette skaber jo også mere tilfredshed hos medarbejderne, da de jo for indflydelse på arbejdsgangen. Det er her det begynder at rykke!! Så det er fuldstændig rigtigt, at hvis man i dag hørte efter hvilke forslag der kom fra arbejderne på gulvet, havde vi ikke brug for LEAN. Men det gør man bare ikke. Det er ikke fordi folk ikke er gode til deres arbejde! Det er forkert at sige. Ansvaret ligger i den gamle virksomhedsform.

LEAN er ikke kult men ganske sund fornuft. Man behøver ikke betale nogen for at lære principperne i LEAN. Hvis man skal snakke kult så snak om MLM. Det er måske lidt mere relevant.  

LEAN er jo kun et værktøj, erfaringer fra folk der gør ting anderledes. Lige som vi bruger matematik som et værktøj, og alle andre ting som danner vore grundviden. Denne viden behøver ikke komme fra en konsulent. Nej det skal komme fra ledelsen. Som selv brænder for dette. Da de jo er ansvarlige for at vider at give det til medarbejderne. Det skaber jo også en trykker arbejdsplads, da man jo i flere situationer undgår udflytning af arbejdspladser.

Man kan ikke sige at det er sund fornuft, fordi så var alle virksomheder i dag drevet på denne meget effektive måde. Men når man kender tanken bag er det logisk. Men det er selvfølelig flot hvis det virkelig forholder sig sådan.

Jeg kan kun sige at det er rigtig dejligt at læse at flere har fattet budskabet! Det er bare synd at det ikke er dem, der har noget at sige i de store virksomheder.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 277
Skrevet kl. 09:27
Hør:-)!!!

Godt indlæg Remy

Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 12:31
Hej....Jeg smider lige denne artikel ind i debatten

Lean påvirker arbejdsmiljøet negativt

Sådan lyder konklusionen i en ny ph.d.-afhandling fra DTU. Lean-filosofien sælges på, at effektivisering af arbejdsgange sikrer glade medarbejdere, men sådan hænger tingene ikke altid sammen ude i den virkelige verden.

Lean-produktionsfilosofien er kendt som et vidunder, der kan gå ind og effektivisere en virksomheds arbejdsgange og samtidig påvirke arbejdsmiljøet positivt.

Men sådan hænger det ikke altid sammen, konkluderer ph.d.-studerende Nanette Juhler Hansen i sin netop afsluttede afhandling. Det skriver Ingeniøren.

At indføre lean på arbejdspladsen kan i værste fald give medarbejderne stress, hvis de ikke er gearede til det. Virksomhederne indfører nemlig ofte lean uden at tage tilstrækkeligt hensyn til arbejdsmiljøet, lyder det i rapporten.

Artiklen blev oprettet 2006-11-24

Fra Copenhagen
Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 23:04

Nu er jeg lidt bagefter, med at få læst med i debatten, men jeg har da lige et lille input. Til dem der tror LEAN er noget nyt eller revolutionerende, har jeg dette link:

http://da.wikipedia.org/wiki/Taylorisme

At LEAN er på fremtog som handelshøjskolens gave til alle virksomheder, der har et omstillingsproblem, får det til at løbe koldt ned af ryggen på mig. Jeg respekterer en virksomhed der tager ansvar og skaber dialog omkring virksomheden/ledelsens problemer. Dem der gør i nælderne ved at være konfliktsky og skære i alt, fordi ledelsen ikke kan se deres ansvar i øjnene, er pinlige, hvis jeg blev spurgt.
Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Jan 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 01:23
Hejsa

Jeg er desværre kommet lidt sent ind på dette indlæg, men jeg synes bestemt, at det er vældigt interessant. Nogen kalder LEAN hokus pokus, og det som skal til er blot sund fornuft osv. Mit bidrag til debatten er, at jeg har set det virke. I en af de første afdelinger, i den virksomhed, hvori jeg tidligere var ansat, fik leankonsulenten, lederen og medarbejderne nedbragt produktionstiden på nogle produkter fra godt 40 dage til omkring 14. Det var i det lag, men jeg er ikke 100% sikker på korrektheden af tallene.

Jeg mener i høj grad - og det gjorde min tidl. arbejdsgiver heldigvis også - at lean handler om involvering og forandring, dvs. nye måder at gøre gamle ting på. Det kan nogle vælge at kalde sund fornuft, og det er det bestemt også. Lean er blot en stringent metode, hvorpå tingene analyses og vurderes. Involveringen og forandringen står ledere og medarbejdere for, mens det som giver det lidt ekstra er, at der afsættes tid til at kigge på tingene. Dette bliver så i mange tilfælde overlagt til en leankonsulent at få taget hul på, og det er da også sund fornuft.

Få en person ind, som kan skabe et anderledes fokus, med henblik på at få kigget tingene igennem. Lean behøver jo ikke resultere i forandring, det kan jo være, at der allerede er 100% værdiskabelse for kunden og ingen tomgang/lagertid.

Så hvis det at benytte et værktøj/metode, som lige nu hedder lean, kan bringe virksomheden til at skabe større værdi for kunden og mindre spiltid i virksomheden, så er jeg personligt ligeglad om det lige nu er et hip-ord, bare det virker.

Og i forhold til det indlæg omkring ph-d afhandlingen, så er min kommentar, at så han man nok glemt den del som hedder involvering, og dermed kan man jo hellere ikke forankre ændringerne.

mvh

Claus

Tilmeldt 27. Dec 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:44
Nu er den forsker meget langt fra alene med sin skepsis overfor opblomstringen af lean-begrebet, måske (som Nipprs indlæg med henvisning til Taylorismen henviser til) er det fordi der i bedste fald er tale om "gammel vin på nye flasker".

I værste fald, så bliver lean-idden "opdaget" af virksomhedsledere, som ikke har forstået omfanget af den byttehandel, der foregår mellem virksomhed og lønmodtagere. Lean handler i bund og grund om at skære alt væk, som ikke direkte er relateret udadtil, til kunden. Men når man gennem mange år har forhandlet frynsegoder og forbedrede arbejdsforhold, for at opnå medarbejdernes fleksibilitet, loyalitet og innovation, så kan det medføre store problemer at ville fjerne alt dette "indre" igen, det som handler om medarbejderen velbefindende og tilfredshed. 

At en ide er gammel, gør den ikke automatisk uaktuel. Men hvis man ikke har øje for udviklingen siden ideen opstod, så risikerer man at ødelægge alt det gode, som man i mellemtiden har brugt tid og resurser at opbygge. Set i dette lys, er det netop argumenter som, at "Dette skaber jo også mere tilfredshed hos medarbejderne, da de jo for indflydelse på arbejdsgangen." der er lidt foruroligende. Og hvis et væsentligst argument for at lean er en fantastisk fornuftig ledelsesstrategi er, at man husker at inddrage medarbejderne - så tilslutter jeg mig koret der mener, at lederne i de virksomheder som har brug for denne erkendelse, nok ikke er de hurtigste knallerter på månen!

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)