Hvor fanden er lommeregneren???.... det var den sætning som jeg kom med for et par år siden, da vi gik ud af et regnskabsår med et i mine øjne sindsygt minus på bundlinien og i egenkapitalen. Dette indlæg laver jeg lige nu, fordi jeg ser den ene netshop efter den anden - som åbenbart ikke er i besiddelse af ovennævnte genstand - som jeg heller ikke var i starten.Men hvis man ikke sadler om - så går det kun een vej og det er nedad - uanset om nethandel går opad!!! Inden jeg fandt min lommeregner frem - da kørte jeg netshoppen efter intuition og hvordan vinden nu blæste. Jeg havde ikke styr på mine indkøb og aftaler - og jeg havde slet ingen tanke for bundlinie. Det eneste det handlede om for mig var omsætning.... det var den jeg var vant til at kigge mest på som selvstændig grafiker. Her var det timer det drejede sig om - og jo flere timer - jo bedre bundlinie - det gav bare sig selv og var ganske simpelt. Så jo mere jeg kunne hæve min omsætning - jo gladere var jeg. En omgang gratis fragt gav ofte en del ordrer - og succesen var i hus. Ekstra nedsatte varer var sørme også en succes ude hos kunderne - og min omsætning steg fantastisk. Jeg er et meget impulsivt menneske af natur - på godt og ondt. Pludselig en dag falder hammeren - og et skod regnskab ligger der og skuler på mig. Payback time......!!!! Min revisor kom så med et par simple fokusområder: Helle - du skal have styr på dine fragtomkostninger, avance og lager. Øhhh nå.... skal man nu også til at sidde med tal??? Det var da ellers lige så morsomt det hele... Dette område kunne jeg ikke finde meget hjælp til. Amino er heller ikke et sted hvor disse ting diskuteres specielt meget... og det er rent faktisk noget af det vigtigste for at drive en fornuftig forretning. Det bliver glemt i SEO snak, konverteringsrater, salg, marketing, innovation, design - you name it. MEN - selvom du har tjek på alle de ting og mere til - så hjælper det dig ikke en disse, hvis du skovler gratis fragt afsted til kunderne og køber mere ind end du kan nå at sælge uden at skulle voldtage dit adwordsbudget - begge dele med manglende avance til dig selv. Jeg fandt lommeregneren frem og gik i dybden med mine tal. Samtidig lovede jeg mig selv at jeg ville tage skyklapper på overfor samtlige konkurrenter. Når de lavede gratis fragt - skulle jeg lukke øjnene - tage en stiv whisky eller lignende - og undgå at falde i med koret. Den vigtigste ting jeg blev opmærksom på, var hvilken type kunder jeg ville have. Væk med alle tilbudsjægerne - og ind med kvalitetskunder som ønsker de varer og den service vi tilbyder. Glade kunder. Væk med sure kunder der aldrig er tilfredse om så de fik det hele gratis. Vi fik vendt skuden fra at sejle i modvind til medvind.... det er fantastisk og det er ti gange sjovere at gå på arbejde i dag. Udover vi tjener penge - så har alle i huset en stolthed og et sammenhold som bare er det hele værd. Nu går det den rigtige vej - og tiden er inde til videre udvikling i positiv retning. Jeg har lavet dette indlæg, fordi jeg har en fornemmelse af, at der er mange derude som måske har stået i samme situation som jeg har? Hvor fokus har været på salg og flere kunder - men manglet lidt på alt det der ligger inde i maskineriet. Alt det som ikke er så nemt lige at måle, og hvor man skal bruge mere tid for at gå i dybden med det. Ha en fantastisk lørdag aften :·) |
Fremragende læsning. Tak!