Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er noget små sur på Microsoft

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

  I MediaMouse har vi kørt med C5 siden virksomhedens start i 1999.
Det startede oprindeligt som en Concorde C5 Light og er så utallelige gange blevet tilrettet, fået flere moduler m.m. og efter Microsoft's opkøb blev den så opgraderet til en fuld Navision Dynamics C5.

I den forbindelse overtalte vores konsulenthus mig til at det ville være en god idé at tegne et opdateringsabonnement. Jeg kan ikke huske hvad det konkret kostede pr. år, men det var noget med x-antal kroner for basislicensen, og dertil x-antal kroner for hvert af de mange moduler vi havde kørende.
Så det var trods alt nogle penge der skulle lægges årligt.

Men da vi efter knap 3 år ikke har benyttet én eneste opgradering, så kontaktede jeg konsulenthuset og bad dem om at lukke opdateringsabonnementet, da jeg altså ikke kunne se nogen grund til at betale for noget vi aldrig brugte.

- Men nu; 4 måneder senere, så kom der i dag et brev ind af døren fra Microsoft Danmark. 
De ville blot gøre opmærksom på, at deres fremtidige politik var, at når vi nu ikke længere betalte for et opdateringsabonnement, så ville vi fremover ikke få lov til at købe flere moduler, licenser m.m.

Hvad pokker er det for en måde at behandle sine brugere/kunder på? Det svarer jo til at Kvickly krævede at jeg fast en gang om ugen gik over i bageren og købte en eller anden klam kage som jeg aldrig ville spise - ellers så ville jeg ikke få lov til at handle i resten af butikken.

Jeg vil da ærligt sige, at hvis det ikke var fordi vi har brugt en mindre formue på licenser, moduler og tilretninger af vores C5, så ville jeg da kraftigt overveje at give C5 sparket og finde et konkurrerende produkt. Men netop pga. den omfattende løsning som vi har fået bygget op igennem en længere årrække, så vil det være ret svært og tids/penge-krævende at skifte - Men det er jo nok også det Microsoft ved og derfor de nu presser os op i et hjørne.

Men det er sgu godtnok dårlig stil.... Tongue Tied 

/Jesper

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Så er det godt Netto findes, som i øvrigt forhandler nogle super gode halvmåne kager (specielt den med citron glassur) :-)...

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Hej

Har anvendet C5 siden den hed Concorde version 4. Har pt. Concorde C5 som sidste version, netop fordi jeg ikke ville med på deres urimelige opdateringsabonnement (Den gang Damgaard Data).

Jeg kan forstå at Microsoft gør det samme. Jeg regnede ud dengang at en periode på 2 år uden opdateringer, så ville jeg kunne købe en helt ny version, men det har jeg nu aldrig haft brug for.

I dag anbefaler jeg stort set alle andre programmer, idet jeg finder C5 alt for omkostningstung i forhold til, hvad den kan. Der findes mange andre løsninger af regnskabsprogrammer, som er både billigere og meget lettere tilgængelige.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg overvejer at gå bort fra Microsoft alle de steder jeg kan, de er simpelt blevet for grådige. Jeg fandt ud af firefox er en meget bedre browswer end IE. Jeg kigger på Linux istedet for at skulle udskifte den gode windows xp til sommer. Officepakken kan skiftes til gratis løsninger fra andre soft ware leverandører i ligeså god kvalitet. 

Hovedet på sømmet for mig blev udfasningen af xp, jeg havde intet imod at betale et mindre service gebyr om året for at bevare  sikkerhedsopdateringerne til et for mig godt fungerende styresystem. Der er desværre tradition for at MS flopper med for mange af de nye windows versioner, sidst med Vista. Jeg er lidt i tvivl om den nye Windows 7, men er så irriteret at det ikke er sikkert den får en chance.

Det var lige lidt morgen med brok.

De bedste hilsener

Finn

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 01:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Glad for Microsoft
- og vil også gøre jer gladere Smile


Som konkurrent til netop Microsoft og specifikt deres C5, er vi glade for deres håndtering af kunderne, da det giver os flere kunder. Vi flytter tidligere C5-kunder til SALDI som aldrig før.

Vi tilbyder vores system på flere måder i en enkelt prisstruktur:

Webtjeneste

  • Pr. samtidig bruger: 25,- pr. måned.
  • Pr. 1.000 årlige posteringer: 25,- pr. måned (ubegrænset for 250,- pr. måned).
  • Mindstepris pr. måned 51,- ved helårligt abonnement inklusiv faktureringsgebyr på 12,-.
  • Pr. kasseterminal eller ekstern webservice: 100,- pr. måned

På egen server
Med ubegrænset antal regnskaber, brugere og posteringer.

  • Serveren klar til brug inkl. hardware (server, skærm, tastatur, mus): 10.000,-
  • Serviceaftale (opdatering af SALDI og anden software): 1.000,- pr. måned
  • Hotline telefonisk og pr. mail: 50,- pr. måned

Hele SALDI er Open Source under den mest udbredte licens GPL. Det meste af softwaren kan hentes frit fra vores FTP-sted ftp.saldi.dk til installation på Linux.

SALDI udvikles mest via udvidelser ønsket og betalt af kunder, som så efterfølgende kommer alle brugere til gode. Nogle af vores kunder går sammen om betaling af udvidelser eksempelvis udviklingen af prototypen til kasseterminalen.

Den nuværende funktionsliste bliver udvidet med blandt andet budgethåndtering og kasseterminal ved næste officielle udgivelse af SALDI senest 15. marts.

Totalløsning med Linux og SALDI
I starten af januar i år erstattede vi en totalløsning til en dagligvare- og detailforretning med otte kasseterminaler fordelt på tre lokationer inkl. al hardware og software herunder C5 til under en tredjedel af prisen på den oprindelige løsning. En del af vores løsning var udvikling af kasseterminalsoftware fra prototype til produktion inkl. specifikke kundeønsker.

Forretningen har nu ikke længere licensudgifter til software med undtagelse af  dankortterminalernes, da alle kasseterminaler og kontorpc'er kører Linux-distributionen Ubuntu med bl.a. OpenOffice.org. Serveren kører også Linux.

Bliv glad igen
I stedet for at være småsur, så bliv glade som os, der ikke bruger tid på administration af softwarelicenser.

Kontakt os i god tid, hvis du skal være klar med en ny løsning - totalt eller blot økonomisystemet - når dit næste regnskabsår starter. Skift i midten af et regnskabsår er muligt, men lidt mere besværligt.

Ring på telefon 46 90 22 08 eller send en privat besked her på Amino.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ja, Jesper. Jeg forstår dig. Jeg har også fået et sådant brev. Faktisk to, da jeg også har en meget gammel licens til et foreningsregnskab, som jeg dog ikke har brugt i mange år, og i øvrigt aldrig har haft opdateringsabonnement på. Men, den kunne selvfølgelig blive som helt ny igen så for små penge (nogen, der har betalt år efter år i mange år, der føler sig snydt?)

Jeg opgav mit opdateringsabonnement for Fiskehuset for ca. 2-3 år siden, efter at have modtaget et brev med den fine titel: "
Business Ready Enhancement Planer". Brevet var fyldt med fine ord hele vejen igennem og så lige en lille passus om, at der ville komme en mindre prisstigning. Ja, det må jo koste at have folk til at skrive breve med så fine ord i.

For denne mindre prisstigning var på ikke mindre end 60%, og så hoppede kæden altså af for mig. Det er vist kun en glad, grisk modtager, der kan kalde 60% for en mindre stigning.

Så jeg skrev en mail og forklarede sagen. F.eks. at jeg var blevet lovet et opdateringsabonnement  til 10%, ved at tegne det allerede sammen med købet af programmet tilbage i 1995  (normalpris 12%). Dette har jeg på skrift, godt nok fra de gamle ejere, men eftersom Microsoft har overtaget det hele, har de vel også overtaget forpligtelserne? I mailen spurgte jeg til, om en stigning på 60% kunne kaldes mindre, og hvad der blev af løftet om 10% årlig afgift, og om de virkelig ville behandle gamle trofaste kunder, der troligt år efter år sendte penge til dem, på denne måde? (for samtidig med dette brev, havde de faktisk også en ”frit lejde” aktion).

Det, jeg så fik ud af det, var blot en bekræftelse på, at jeg havde opsagt mit opdateringsabonnement til næste forfald. Ingen svar på noget overhovedet!

Det var der jo så ikke så meget at gøre ved. Set i forhold til den service, de ydede for de 10%, var det jo måske allerede for dyrt, og nu havde Microsoft da truffet den beslutning for mig. Jeg kan forklare, at jeg har en del moduler, også et par stykker, jeg p.t. ikke bruger, men så er jeg jo fri for at betale opdateringsabb. af dem, og ikke mindst, er jeg fri for at betale dyre konsulenttimer, når de opdateringer, der trods alt er kommet i tidens løb, blev sværere og sværere selv at lægge ind (noget man let selv kunne gøre i midten af 90érne), så nogle gange kostede det dyre konsulenttimer oveni. Men, det jeg er mest utilfreds med er, at vi jo netop ikke har fået væsentlige opdateringer til tiden fra Microsoft. Et rigtigt godt eksempel på dette har været implementeringen af elektroniske fakturaer til det offentlige. Der manglede simpelthen et lille databasefelt til EAN-nummeret (selv for at kunne sende dem til læs-ind-service). Så for at kunne omgås dette, måtte vi have en konsulent ud og lave det, så vi kunne bruge EDI-feltet i stedet for (godt vi ikke lige brugte det), og da de så endelig fik lavet feltet, så skulle vi have det hele lavet tilbage igen. Så det kostede os nogle dyre konsulenttimer af flere gange.

Så derfor er jeg også stået af, men at de så nu er så - undskyld udtrykket - torskedumme, at de ikke engang vil sælge mig et nyt modul, hvis jeg får brug for det. Jamen, det det kaster jo mig og alle de andre, der får et behov nu eller senere, direkte i armene på Saldi, og hvem der ellers er af konkurrenter.
Kan de virkelig ikke se det? Det kunne jeg godt tænke mig at høre deres mening om.  Så hvis nogen fra Microsoft sidder og smuglæser, så kom ud af busken og giv en forklaring!

Jeg skifter dog ikke, før jeg får et decideret behov. For når C5 er sat op, så kører det jo udmærket (selvom det faktisk er ret gammeldags på alle måder), og det er under alle omstændigheder et kæmpearbejde at skifte økonomisystem, men jeg bliver altså noget sur, når de nu igen laver om på deres betingelser, og denne gang tager alle os brugere som gidsler. Det er ikke anstændigt. Sådan behandler man bare ikke kunder i min verden. Jeg syntes også, de endnu mangler at bevise, at de lytter på deres brugere med hensyn til funktionaliteten af programmet. Små banaliteter, som f.eks. at kunne indtaste et debitorfakturanummer direkte i kassekladden ved indbetalinger, har jeg efterspurgt siden 1995, og det kom først med i 2008 udgaven, og sådan er der flere ting, der stadig trænger til at komme med.

Men, for at gøre en lang historie kort (jeg slår dig Jesper i lange indlæg Smile): Tingene er faktisk så simple, at hvis Microsoft leverede varen (opdateringsabonnementet) til en rimelig pris, og virkelig holdt programmet godt opdateret, så var det unødvendigt for dem at tage os alle som gidsler nu, for så var rigtig mange flere af os ganske frivilligt abonnenter, og sådan fungerer et godt kundeforhold jo. Men, jeg ved, at mange meget gamle kunder har opsagt deres abonnement pga. prisen, og pga. at rettelser er for længe under vejs.

Jeg har talt med flere, der er MEGET utilfredse. Vi anvender endnu Officepakken på vore computere, men der overvejer jeg også meget alternativer til det i fremtiden, for Microsoft presser altså citronen for meget på alle fronter (også med opdateringer af styresystemer).

Så Jesper. Jeg holder øje med, hvad Microsoft laver af forbedringer, og jeg ville indtil for nylig ikke afvise, at jeg ikke engang hoppede med igen. Men, jeg vil have noget for mine penge. Og jeg vil turde stole på dem, og det gør jeg slet ikke nu med deres seneste udspil. Overhovedet ikke. For hvad bliver det næste, de tvinger deres kunder til. 

Under alle omstændigheder burde vi gå sammen og lave en protestskrivelse på en eller anden måde!

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Skift til e-conomic. Såslipper i med 149,- kr. md. og skal ikke betale for opgraderinger.

Det er meget billigere oh meget lettere at bruge.

hav en super dag.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Lisbeth, det glæder mig at jeg ikke er alene i "båden" Geeked.
Og ja, det burde nok laves en samlet protest - jeg tror bare ikke på at det vil hjælpe en dyt.

At skifte til f.eks. e-conomic er desværre en løsning der ligger endnu mere fjernt end at lade Microsoft tromle os ned. Problemet er at vores økonomisystem ikke er en selvstændig enhed, men er bundet sammen med hele vores produktions-flow, således at kundestyring, opgavestatus og fakturering hænger sammen med systemet - ligesom det er hooket op til banken hvor igennem der køres elektroniske fakturaer og automatisk afstemning.

Så at skulle begynde helt forfra med at få bygget et system op som vi gradvist har fået opbygget igennem de sidste 11 år, det virker altså noget uoverskueligt når jeg tænker på hvor konsulenttimer det eventuelt vil skulle kræve for at få custom-designet et andet system til at kunne det samme som vi kan i dag.... Tongue Tied

/Jesper

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Og ja, det burde nok laves en samlet protest - jeg tror bare ikke på at det vil hjælpe en dyt.

Hvis I kan få majoriteten af de titusindevis af C5-kunder med, så kan det godt være. Men ellers er jeg enig med Jesper.

Jesper Norbøll:
Så at skulle begynde helt forfra med at få bygget et system op som vi gradvist har fået opbygget igennem de sidste 11 år, det virker altså noget uoverskueligt

De fleste systemer, der netop er tilpasset efter mange år, vil ofte have brug for en oprydning, så de knopskydninger, der ikke benyttes længere kan sorteres fra - og et kig på alle arbejdsrutiner kan give nogle bedre måder, hvor ved disse kunne understøttes ved en implementering i et nyt system.

Hvis man skifter, så kan man lige så godt kaste alle boldene op i lufte og finde de optimale arbejdsgange, som så systemet skal tilpasses til (ikke omvendt).

Tilpasning af SALDI til individuelle løsninger er sikkert billigere end du tror - så har du en kravspecifikation, så kommer vi med et forpligtende tilbud - fra vores side - og selvfølgelig uforpligtende for dig.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Mikkelsen, Nr1:

Skift til e-conomic. Såslipper i med 49,- kr. md. og skal ikke betale for opgraderinger.

Hej mangler der ikke et 1-tal, der er da kr. 149,00/måned for et begrænset antal ellers det dobbelte.

Hilsen

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)