Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er noget små sur på Microsoft

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 06:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaffe & Co:

Claus Agerskov/SALDI:

Yderligere har jeg hørt, at Microsoft har problemer med udstedelse af C5-nøgler til blandt andet ekstra brugere, da SAP-systemet til at håndtere disse ikke virker, som det skal. Så forhandlere må udstede midlertidige nøgler. Var dog noget overrasket over, at Microsoft ikke bruger deres egne systemer til håndtering af dette.

Saldi er sikkert et fint system men var den kommentar ikke lidt lav.

Jeg tror, at du missede min pointe. Alle kan have problemer med, at noget af det software, de benytter til at håndtere deres virksomhed ikke virker efter eksempelvis en opgradering eller lignende.

Her synes jeg, at det er sjovt/interessant, at Microsoft ikke benytter en løsning baseret på deres eget software til at håndtere licensnøgler til C5 - og det er det, der giver dem problemer.

Jeg tror også, at andre ville synes det morsomt/interessant, hvis SALDI havde problemer med at håndtere ekstra brugere, fordi vi havde valgt at benytte Summa Summarum til dette, og den så ikke opførte sig, som vi ønskede.

Derfor skrev jeg også, at vi benytter SALDI til al drift af DANOSOFT, hvor dette er muligt.

Desuden benytter vi ikke licensnøgler, så et administrativt problem mindre at bekymre sig om - både som bruger/kunde og forhandler/producent.

Så jeg undskylder, hvis nogen har opfattet det negativt og som underlødig kritik af Microsoft og C5, hvilket ikke var meningen.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 07:09

Hej
intrasant dialog i har gang i.
problemet som jeg ser det er ikke at MS tager penge for opdaterings abb men nermere at det næsten er urimelig dyrt at opgradere en C5 der er tilrettet hvis dem der har lavet tilretningerne ikke har tænkt sig om, eller at tilretningen stikkerfor dybt i C5.

Iden bag at "tvige" folk til at bruge opdaterings abb er god nok, på den måde sikre de at deres kunder altid kører på sidste version. men er helt enig i at det er urimelig at de afskærer folk fra at tilkøbe moduler og brugerer(men mun ikke der er fordi de ikke kan styrer hvilke moduler der er tilgængelig i den version som folk kører)

Claus har ret at det rigtige tidspunkt at kigge ens behov og arbejds flows igennem er ved ERP skift.
men der er intet værer for et firma at skulle presses ned i std løsninger der ikke kan basal tilrettes.
Her mener jeg flow guides andet(dette kan Visma og admiral allerede C5 og Nav kommer med det i år)

nu har du fortalt en del om dit opensource system, og jeg er da som gammel erp konsuletn intraseret i at vide hvordan det forholder sig med Saldi og egen udvikling, og hvad så med opgraderinger ? bliver det ikke et rent helvede.
og næste spørgsmål hvem har ansvaret ?
Normalt er det ERP huset der har ansvaret for tilretninger, også i forbindelse med opgraderinger.
her kan alle pille, har alle så ansvaret ? hvordan har i sikret den del ? er det kun jer der må udvikle videre på SALDI ? 

Licens/opdaterings helvede er desværer kommet for at blive, om ikke andet i den størelse ERP installation jeg går ud fra at du har.
og erligtalt er der bare nogen der gørdet bedere end andre.
Visma Business har alle rilretninger liggende uden for kernen, hvilket vil sige at opraderinger er en lej, og så syntes jeg ikke at opdaterings abb gør noget da kunden næsten selv kan opgradere :)

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 07:40

Claus Agerskov/SALDI:

Jeg har tidligere på Eksperten bedt dig om at sammenligne tilbud over en 5-årig periode, efter du kom med næsten samme postulat - men intet svar. Skal vi prøve igen?

Lav en opstilling for f.eks. en tømmervirksomhed med 25 ansatte, sagsstyring, løn, indlæsning af faktura og lagerstyring for 100.000 varer. Regn med nogle hundrede tusinde posteringer om året og 2 brugere. Gang med 5 år og se resultatet.

Anvender du i stedet en lille virksomhed, der aldrig bliver mere end få ansatte og uden sagsstyring, lagerstyring og løn, så kan du godt have ret, men det er jo små virksomheder selv set med danske øjne, og her er C5 ikke et oplagt valg. Som tidligere nævnt er C5 et program til den virksomhed, der skal være større, ikke til virksomheder med under 5 ansatte uden specialbehov. Det er så min holdning at Microsoft markedsfører dette meget dårligt - eller rettere: Microsofts definition af små virksomheder er virksomheder med op til 500 ansatte.

Claus Agerskov/SALDI:
Yderligere har jeg hørt, at Microsoft har problemer med udstedelse af C5-nøgler til blandt andet ekstra brugere, da SAP-systemet til at håndtere disse ikke virker, som det skal. Så forhandlere må udstede midlertidige nøgler. Var dog noget overrasket over, at Microsoft ikke bruger deres egne systemer til håndtering af dette

Hvilket så ikke er i overensstemmelse med sandheden, men det vidste du jo godt. Vi har fået et nyt system, som nogle synes er svært at bruge, og nogle forhandlere kan bare ikke finde ud af det. Derfor anvender de deres egne koder indtil de får den nødvendige hjælp - og da supporten drukner i spørgsmål, så tager det tid. Vi har hos os kunnet få alle de koder, vi ønskede og lige så hurtigt som før.

Mvh Maria

Certificeret C5 forhandler. http://www.nordsoft.dk 

Sig du har set mig på Amino, og vi giver 10% rabat på timeprisen.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 09:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Claus Agerskov/SALDI:

Jeg tror, at du missede min pointe. Alle kan have problemer med, at noget af det software, de benytter til at håndtere deres virksomhed ikke virker efter eksempelvis en opgradering eller lignende.

Her synes jeg, at det er sjovt/interessant, at Microsoft ikke benytter en løsning baseret på deres eget software til at håndtere licensnøgler til C5 - og det er det, der giver dem problemer.

Claus jeg tror også du missede min pointe :-D

Dit postulat er taget fuldstændig ud af den blå luft med en dokumentation som er 'noget du har hørt'.

Din kommentar har kun det formål at sætte C5 og Microsoft i et dårligt lys.

Skal man det skal man have en god saglig dokumentation og sine argumenter i orden.

Selv i dit opfølgende indlæg fortsætter du med at sætte MS og C5 i miskredit med samme argumentation om at C5 må være dårlig når de ikke selv anvender det til at generer deres koder til C5.

Det er mulig at MS anvender SAP - det har de sikker gjort før de købte op i ERP markedet. Det kan jeg ikke udtale mig om. Men en ting er sikkeret at der er den lille forskel mellem SALDI/DANOSOFT og Microsoft at Microsoft er noget større end SALDI/DANOSOFT - tror faktisk måske - og det er bare en tanke - at C5 er lige lille nok til at håndtere noget hos Microsoft. 

Der er da tros alt en forskel mellem et overskud hos DANOSOFT på 32.000 og Microsofts ca. 15.000.000.000! (2008 tal) MS kunne jo argumentere den anden vej og sige at DANOSOFT med et overskud på 32.000 og en ansat er en temmelig lille forretning så derfor anvender de SALDI. :-)

Der findes tusindevis af tillægs moduler til C5 og ikke mindst en kæmpe skare af virksomheder der kan udvikle, undervise og supportere C5 :-) 

Come on Claus jeg ved at at man kan blive revet med i opensource tankegangen og tro alt stort er farligt, men jeg syntes at det er under bæltestedet at fremføre de argumneter som du her gør.

Der til kan jeg så tilføje at jeg i mange år har kodet i C5 men jeg må give trådstarter helt ret at den måde MS er begyndt at sælge C5 under er helt uden i hampen når vi taler små virksomheder.

Hej fra Søren

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Fra  AgerCon Skrevet kl. 10:25

Maria Frederiksen:
Lav en opstilling for f.eks. en tømmervirksomhed med 25 ansatte, sagsstyring, løn, indlæsning af faktura og lagerstyring for 100.000 varer. Regn med nogle hundrede tusinde posteringer om året og 2 brugere. Gang med 5 år og se resultatet.

Jeg har allerede udarbejdet et med nogle bestemte krav (se forrige indlæg fra mig) - og vil gerne gør det med dine krav. Når du har udarbejdet et efter mine (det var trods alt dig der kom med postulatet) og et nyt med dine krav.

Vi har i øjeblikket mere end 200 regnskaber kørende i samme system uden problemer med over 250.000 årlige posteringer.

Maria Frederiksen:
Anvender du i stedet en lille virksomhed, der aldrig bliver mere end få ansatte og uden sagsstyring, lagerstyring og løn, så kan du godt have ret, men det er jo små virksomheder selv set med danske øjne, og her er C5 ikke et oplagt valg.

Mit eksempel var med 6 brugere - ikke ansatte. Så SALDI er også til dem, der er blevet flere end blot få ansatte.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Fra  AgerCon Skrevet kl. 11:51

Maria Frederiksen:

Claus Agerskov/SALDI:
Yderligere har jeg hørt, at Microsoft har problemer med udstedelse af C5-nøgler til blandt andet ekstra brugere, da SAP-systemet til at håndtere disse ikke virker, som det skal. Så forhandlere må udstede midlertidige nøgler. Var dog noget overrasket over, at Microsoft ikke bruger deres egne systemer til håndtering af dette

Hvilket så ikke er i overensstemmelse med sandheden, men det vidste du jo godt.

Nej, det vidste jeg ikke.

Fik det at vide i fredags af en C5-forhandler, som årsag til at en af vores kunder ikke havde fået en rigtig nøgle efter mere end en måned.

Jeg har lige snakket med forhandleren igen - og der var sket en fejl hos dem. Så det var kun i starten af marts, der havde været problemer hos Microsoft.

Jeg undskylder mange gange, at jeg viderebragte det indtryk, jeg havde fået af, at Microsoft fortsat havde problemer. Undskyld Embarrassed

Med undskyldende hilsner
Claus Agerskov

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Fra  AgerCon Skrevet kl. 12:51

Kaffe & Co:
Selv i dit opfølgende indlæg fortsætter du med at sætte MS og C5 i miskredit med samme argumentation om at C5 må være dårlig når de ikke selv anvender det til at generer deres koder til C5.

Nej, jeg forventer ikke, at Microsoft benytter C5 til deres egne løsninger. Men med den produktportefølje de har, så havde jeg regnet med, at de havde udviklet egen løsning baseret på Microsoft SQL eller måske benyttet et af de andre produkter Microsoft har udviklet eller opkøbt gennem tiden - især når de lige er skiftet til et nyt.

Kaffe & Co:
Come on Claus jeg ved at at man kan blive revet med i opensource tankegangen og tro alt stort er farligt, men jeg syntes at det er under bæltestedet at fremføre de argumneter som du her gør.

Det har intet med farlighed eller størrelse at gøre - blot et overraskende valg af tredjepart-system.

Og hvilke argumenter har jeg brugt til hvad?

Informationen om at Microsoft bruger SAP, er da ikke noget argument - og hvis det er blevet opfattet sådant, så må I meget undskylde.

Selv synes jeg, at SAP er meget mere kompliceret end Microsofts økonomi- og ERP-systemer - det er da mere et argument (for at bruge Microsofts produkter frem for SAP's).

Jeg brugte selv Concorde C5 Light, da jeg var selvstændig fra 1998 til 2003, så jeg har da et hvis kendskab til C5 - og jeg har da ikke fortrudt, at jeg valgte det dengang. Men jeg kunne også nøjes med det, Light-udgave havde af funktionalitet og omfang.

Jeg kan faktisk ikke se nogen steder i tråden, at egenskaberne ved Open Source er blevet brugt som argument (men der kommer et nu et svar til Jacob Ipsen med Open Source-argumenter).

Jeg fik også at vide af forhandleren i fredags, at årsagen til de nu påkrævede opdateringsaftaler er for at få ryddet op i antallet af udgaver, der skal understøttes - så håndteringen af licensnøgler til brugere, plads og moduler skulle blive lettere.

Vi har da samme ønske, at vores kunder og brugere benytter en opdateret udgave af SALDI - især når der skal ydes hotline og supporteres på anden vis. Og i sagens natur bliver online-brugerne automatisk opdateret.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Fra  Kaffes Skrevet kl. 13:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Claus

Det er temmelig irelevant om MS anvender et 3. produkt eller ej. Men du forsøger at fremstille C5 som et produkt som MS ikke engang selv anvender og tilmed lige krydder den med en histore om hvor langtid man skal vente på sin koder til sin C5 -

Det er taget helt ud af den blå luft - noget som Maria forsøger at forklare dig og som du jo nu også selv har fundet en forklaring på!

Min anke går ikke så meget på om hvem der anvender hvilke produkter men på at man som konkurrende virksomhed skal træde meget varsom og have styr på sin argumentation når man skal kritisere sin modpart.

Claus Agerskov/SALDI:

Nej, jeg forventer ikke, at Microsoft benytter C5 til deres egne løsninger. Men med den produktportefølje de har, så havde jeg regnet med, at de havde udviklet egen løsning baseret på Microsoft SQL eller måske benyttet et af de andre produkter Microsoft har udviklet eller opkøbt gennem tiden - især når de lige er skiftet til et nyt.

[Det har intet med farlighed eller størrelse at gøre - blot et overraskende valg af tredjepart-system.

Og hvilke argumenter har jeg brugt til hvad?

Igen Claus hvor dælen ved du fra at MS anvender SAP til C5 koder? -  og har det nogen relevans hvis det forholder sig sådant?

Men nu kan vi vist heller ikke anvende mere tid på dette og jeg vil se frem til at læse dine ellers gode indlæg og håber at SALDI må ha' masser af sucess :-)

Hej fra Søren

Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 21:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

MS anvender ikke SAP til at genere koder til C5, selve kodegeneringen blev indtil udgangen af februar skabt af en ældre Condorde XAL kode.

Da MS i sin tid købte Navison, som var en fusionen mellem Navision og Damgaard data, havde man i Navision endnu ikke fået integreret kodegeneringen for de forskelligen programmer (XAL, C5, Axapta, Navision Financials mv) i et.

Derfor har kodegeneringen til XAL, C5 og Axapta sket via en XAL applikation, mens det gamle C4 (Concorde)'s koder er blevet generet via et gammelt program skrevet af Erik Damgaard - Navision (og Navigator) koder er generet via er endnu ældre system kaldet C/CAPS som forhandlerne havde tilgang til via en TTY terminal (det kørte faktisk via en modem forbindelse indtil for få måneder siden).

Den 1. marts 2010 indførte MS så et helt ny system OrdreCentral, som er baseret på en MS SQL applikation.

MS har mange mere eller mindre gode argumenter for den nye struktur, om man synes om det eller ej, skal være op til den enkelte, men i bund og grund er det vel alle iværksætters ønske at have en stor mængde kunder der hvert år sender en pose penge, til financiering af den videre udvikling.

Kim

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Fra  Kaffes Skrevet kl. 21:53

Ja det er meget rigtig Kim - 5 stjerner herfra :-)

Kim Villumsen:
koder er blevet generet via et gammelt program skrevet af Erik Damgaard

Den gang jeg startede med Concorde var det Erik jeg fik i røret når jeg havde et problem - nu må jeg følge ham i medierne hvor han har slået sig på en bred vifte af nye aktiviteter...    som ikke kræver koder...  spændende....

Hej fra Søren

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)