Dette er den generelle opfattelse af den store forskel på bogholdere og godkendte revisorer,
Der er en afgørende forskel på om man iværksætter skal have udarbejdet et regnskab der er revideret eller man alene skal have udarbejdet et årsregnskab.
Her er vi så ikke enige, idet jeg absolut ikke er tilhænger af, at man alene skal have lavet et årsregnskab. Der bør tillige indgå en samlet vurdering af hele den skattemæssige stilling, herunder skatteberegning og kapitalforklaring m.v.. Hvis dette ikke udføres af den godkendte revisor, så har vi et problem den dag, vi skal have foretaget en kvalitetskontrol.
I det tilfælde hvor man vil have sit regnskab revideret - ja så ville der være et vis fornuft i at lade revisor og bogholder være sammenfaldende. I alle andre tilfælde mener jeg, at det stadigvæk i forhold til hovedparten af revisorerne vil kunne findes rigtig dygtige "bogholdere", som uden problemer kan opstille et korrekt regnskab til en fornuftig pris.
Eksempelvis betaler jeg 180 kr. ex moms for den person jeg bruger. En sædeles regnskabskyndig og ikke mindst kompetent mand, som varetager alle økonomifunktioner for mig i DK. Dette indebærer klargøring til revision hos et af de store revisionsfirmaer. Der er ikke mange steder jeg finder en bedre pris og slet ikke hvis jeg bad min revisionsfirma om at lave de samme ydelser.
Både ja og nej! Hvis det kun handler om at opstille et korrekt årsregnskab, så er jeg enig under forudsætning af, at du hermed mener et opstillet årsregnskab jvf,. lovgivningen og ikke en tilfældig årsudskrift af en balance fra et regnskabssystem.
Nu er den pris du betaler ekstremt billig, og omregnet giver det "kun" en månedsløn på kr. 28.800, hvilket er meget i underkanten for den gældende månedsløn for en fuldbefaren bogholder m.v.. Denne tjener ikke rigtig til sammenligning, hvilket også fremgår af de bud på regnskabsopgaver, som vi finder på Freelancer, hvor timepriserne i gennemsnit er det dobbelte.
Som altid når vi taler om finde en revisor eller bogholdere drejer det sig om at finde en, som man selv stoler på. Fejl i et regnskab kan have alvorlige konsekvenser. Det drejer sig for både bogholdere og revisorer om at opbygge og have troværdig. En troværdig der skabes ved at levere korrekt og ikke mindst kompetent rådgivning hele vejen igennem.
I relation til troværdighed synes jeg at jeg konstateret nogen forskel i vidensniveauet mellem "bogholdere" og på den anden side de statsautoriserede og registrerede revisorer. Derfor er det afgørende efter min opfattelse, at iværksættere gør sig klart, hvad de reelt har brug for. Er det i virkeligheden en revisor de har brug? Eller kan en "bogholder" klare samme opgave.
Jeg er helt enig, men det kan jop netop være utroligt svært at gennemskue, særligt for nystartede og iværksættere, hvilken løsning der er optimal i deres situation. Desværre ses det alfor ofte, at man først opdager problemerne, når enten SKAT eller andre eks. banker eller lignende gør opmærksom på, hvilke forhold i regnskabet og rådgivningen (om nogen overhovedet) ikke er korrekt.
Ses det samlede honorar herefter under ét, vil det være billigere at anvende den godkendte revisor til hele opgaven, især hvor jeg er den godkendte revisor
Jeg håber, da virkelig ikke at prisen er den afgørende konkurrenceparameter når iværksættere skal vælge deres revisor. Jeg håber, da at folk har fokus på kvaliteten af revisors arbejde og den værdi han kan tilføre. Prisen bør være det underordnet.
Ja, hvis verdene var to-farvet, så har du helt ret, men indgangsvinklen er alt andet lige for denne gruppe netop prisen. Får man tilbudt en timepris på kr. 300,00 overfor en godkendt revisors på kr. 700-900,00 for samme ydelse, og iøvrigt med en erklæring om, at der ikke er nogen forskel på ydelsen, så bliver prisen afgørende. At bogholderen ofte bruger mere tid eller ikke kan indfri det lovede, det er så en helt anden snak. Vi får, ligesom bogholdere også får fra godkendte revisorer, en del opgaver fra kunder, der har anvendt en bogholder, hvor der ikke er sammenhæng mellem virksomhed og den private indkomst og skat m.v..
Jeg kan kun bifalde, at det er kvaliteten af det udførte arbejde, og revisors/bogholders kvalifikationer, der afgørende for valget af vedkommende som rådiver for sin virksomhed og også overfor den private sfære. Det er trods alt sammenhængende størrelser.
Med venlig hilsen
Det er egentlig pudsigt, som sådan en tråd kan udvikle sig, kun fordi min bemærkning "Hmmm....?" til dine betragtninger om revisor contra bogholdere.
Hilsen
Tonny