Her er vi så ikke enige, idet jeg absolut ikke er tilhænger af, at man alene skal have lavet et årsregnskab. Der bør tillige indgå en samlet vurdering af hele den skattemæssige stilling, herunder skatteberegning og kapitalforklaring m.v.. Hvis dette ikke udføres af den godkendte revisor, så har vi et problem den dag, vi skal have foretaget en kvalitetskontrol.
Hvem har problemet? Det du forsøger at sælger er tillægsydelser til en regnskabsopgave? Regnskabsdelen og ikke mindst skattedelen er ikke nødvendigvis opgaver som skal løses af den samme person. Blot se på Amino, hvor det ofte hænder at selv godkendte revisorer går galt i byen....
Det her er lidt svaren forbi. Det er nu engang lovbefalet, at vi skal kvalitetskontrolleres. Jeg er enig i, at det ikke nødvendigvis er samme person, der skal løse alle opgaverne, men pointen var nu også, at det kan/vil blive billigere i den sidste ende. Hvem der "går galt i byen" her på Amino betyder intet i denne forbindelse, men når man så også kan læse, at bogholdere er af den opfattelse, at der ikke skal laves årsregnskab, så.....
Nu er den pris du betaler ekstremt billig
2 timers søgen på google blandt bogholdere der anvender e-conomic plus et par timers snak. Prisen forhandlede vi ikke om, ligesom det ikke var det billigste.
Ja men, det ændrer jo ikke ved faktum om den beregnede månedsløn. Selvfølgelig ved vi jo ikke om vedkommende har 80 timer om ugen....
At bogholderen ofte bruger mere tid eller ikke kan indfri det lovede, det er så en helt anden snak. Vi får
Blot tag en runde på Amino og se hvor ofte der klages over tidsforbruget hos godkendte revisorer. Du kan selvfølgelig have oplevet det set med dine øjne. Jeg oplever at selv med et merforbrug af tid kan det samme resultatet opnås hos en bogholder.
Hvor er besparelsen så?
Desværre ses det alfor ofte, at man først opdager problemerne, når enten SKAT eller andre eks. banker eller lignende gør opmærksom på, hvilke forhold i regnskabet og rådgivningen (om nogen overhovedet) ikke er korrekt.
Jeps! Sjovt nok da jeg sad i SKAT og skovlede millioner ind til statskassen var det allesammen fra selskaber, der anvendte registrede eller statsautoriserede revisorer....
Ja, her tror jeg vi kan blive helt enige, idet de store skandaler indenfor revisionsbranchen alt andet lige har medført, at vi idag har fået lovkrav om kvalitetskontrol, efteruddannelser o.s.v., hvilket har bevirket, at hovedparten af de "små" enkeltmands revisionsfirmaer er stoppet, hvor indehaverne enten er blevet ansatte i større revisionsfirmaer eller er påbegyndt som regnskabsbureauer, bogholdere m.v..
Lad mig dig gerne gentage hvad der fremkaldte dit "hmmm" "Overvej en god bogholder fremfor en revisor. Du vil som ofte få et lige så godt resultat, som hvis du valgte en statsautoriseret eller registreret revisor og ofte til billigere penge". Et udsagn som kan bekræftes blot ved at se på trådene på Amino......
Her kan vi nok aldrig blive helt enige, men det der fremkaldte mit "Hmmmm..." gik mere på den "skråsikre" udmelding "bogholder fremfor en revisor", og så lige bemærkningen .... statsautorisede og godkendte revisorer...
Nu er der, hvad vi kan læse og udlede af trådene på Amino, og så er der de erfaringer man gør sig, når man er stillet overfor en potentiel kunde. Eks. har jeg på min hjemmeside netop givet en garanti for honorarets størrelse ved godkendt revisor contra bogholder, hvilket følgelig også er min helt klare overbevisning. Endelig skal jeg dog også gerne være den første til at erkende, at jeg ved forskellige lejligheder har måttet indse, at jeg havde en forkert opfattelse, hvilket jeg iøvrigt også straks har meddelt. Jeg bruger bl.a. Amino på at få skærpet min paratviden på de områder, som jeg normalt beskæftiger mig med ligesom jeg også forsøger at f'ølge med i, hvad der rører sig i bl.a. iværksætternes liv og ikke mindst hele området omkring internettets muligheder m.v..
Nu tror jeg efterhånden, vi har markeret vore holdnínger meget godt, og vi kan nok aldrig blive helt enige.
Hilsen