Jesper, jeg synes du skal prøve at lytte godt efter her og og så fokusere lidt mere på det som der spørges til her - hvordan man laver den bedste arkitektur i forhold til SEO.
Selvom jeg kan se at du har svært ved rigtigt at indrømme det, så må du jo være enig med mig, når du skriver "Arkitekturen bliver ikke væsentligt bedre af at bruge filendelser" ... "ikke væsentligt bedre" ... OK, uanset om det så er lidt eller meget (jeg mener det er lidt mere end du gør), hvorfor søren vil du så anbefale noget der er dårligere?
Sorry, men jeg plejer altså at anbefale det der er bedst - det er sådan man laver effektiv SEO :)
> I betragtning af at søgemaskinerne kæmper hårdt om markedsandele ved at levere de beste søgeresultater, ville det være direkte tåbeligt af dem ...
Det er ret sjovt - hvis jeg havde 10 kroner for hver gang jeg har hørt en uvidende webmaster eller sur programmør starte et forsvar for en dum løsning med præcis den samme sætning som ovenfor ville jeg være milliardær i dag :)
Det er nøjagtigt det samme mange udviklere siger når jeg snakker om DC, eller .NET udviklklere siger, når jeg påpeger alvorlige problemer i deres applikationer, eller når jeg pointerer overfor IIS administratorer at søgemaskinerne altså er case sensitive - og tilsvarende.
Det handler om, om man søger svar eller bortforklaringer :)
I forhold til SEO er det hamrende ligegyldigt om du, jeg eller andre mener, at det søgemaskinerne gør er dumt, eller at "det må de da kunne finde ud af". Som SEO'er koncentrerer jeg mig om hvad det er der virker bedst, når jeg laver SEO - ikke hvordan JEG synes søgemaskinerne skulle gøre i stedet for. Det er IT-politik - ikke SEO.
> www.mysite.dk/brand-1/produkttype-1/ . Det vil give en 404 fejl.
Det er jo direkte forkert. En god arkitektur inkluderer naturligvis at man sørger for der svares på roden af alle directories - det ved du jo godt. Enten kan der svares med den default fil som serveren er opsat til (ofte index.html), eller den kan mappes til den fil man ønsker for dette directory (f.eks. produkt-1.html) eller man kan 302 redirecte den til den side som man ønsker vist i roden lige nu. Hver løsning har sine fordele alt efter hvad man ønsker.
At du tilsyneladende stadig har til gode selv at opleve værdien af den tematiske sammenhæng der opstår mellem sider (med filendelser) i samme directory-level giver, gør altså ikke, at det ikke er korrekt. Det er bestemt ingen nyhed, og jeg troede faktisk du godt vidste dette.