I det hele taget kan det bedst betale sig at lave en double-opt-in process, der kræver at brugeren aktivt skal konfirmere sin interesse i at modtage nyhedsbrevet. F.eks. ved at klikke på en link i en mail som man sender ud efter webtilmeldelsen.
Hvis du gør dette, kan du også forsvare at have flueben''et på som default.
Og iøvrigt, det er den eneste måde sådan rigtigt at beskytte dig selv/din
virksomhed mod spamanklager. Problemet ved single-opt-in er at alle kan tilmelde alle. Dvs. at jeg kunne gå ind på hvilket som helst
website og tilmelde hvem som helst, og når du så begynder at sende mails til de personer som rent faktisk ikke selv har bedt om det - så er det 100%
spam, på trods af at du jo er i "god tro". Det er DIG der har bevisbyrden, og double-opt-in via mail er den bedste måde at sikre dig.
Så kan du sige at du jo har tidspunkt/
IP/osv på den single-opt-in tilmeldelse - men hvad nytter det, hvis den info du har ikke er på den som ejer email addy''en.
Mit råd er derfor at være meget aggresiv på selve capture af adressen - herunder konkurrencer, default flueben osv osv. Men altid at få en double-opt-in konfirmation bagefter.
Samtidigt skal du naturligvis sørge for at der i dine kundebetingelser står at du forbeholder dig ret til at kontakte kunder som har købt hos dig.