Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bliver man "white listed"?

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mikael,

En del af lovgivningen har en del været indepå her, så det er der vist ikke nogen grund til at gå i dybden med. Kort kan det dog koges ned til:

1. Husk at få lov til at "forstyrre folk i deres indbakker". Med lov forståes at de altivt har sagt ja tak og at du kan bevise det hvis de 6 måneder senere selv har glemt at de har sagt ja.

2. Konkurrencer der "lokker" folk til at tilmelde sig nyhedsbreve er så vidt jeg ved ikke gjort ulovlige endnu, men forbrugerombudsmanden ser strengt på "ideer" hvor forbrugeren fratages retten (dvs giver samtykke som er baseret på at opnå en gevindst frem for reel interesse) til at modtage markedsføring, for at få en minimal chance for at vinde en præmie. Så der kan i visse tilfælde opstå komplikationer.

Angående whitelistningen så ville jeg i første omgang ikke være så bekymret over det. Forstået på den måde at de fleste der har behov for at stå på en whitelistning er størrer servicevirksomheder (esp''er) og lignende der risikerer at deres kunder opfører sig på en måde der kan give dem en blacklistning.

Whitelistning fungerer derfor primær som en måde at undgå problemer her og nu for en udbyder i tilfælde af problemer, og ikke som en tilladelse til at sende alt muligt afsted der normalt ville blive fanget i et spamfilters regler.

Man taler primært om to typer whitelistning, det ene på serverniveau og det andet på klientniveau. Der hvor du vil have mest success (efter min vurdering) som privatperson er på klientniveau. Der er ingen størrer e-mailudbydere (yahoo, hotmail, gmail m.v.) der blindt vil tillade at uanset hvad du sender (fra en bestemt ip eller afsender), så vil det altid ryge igennem, til alle deres modtagere. Det er der for mange huller i den model til.

På klientniveau tilgengæld er der ofte mange muligheder for at overbevise sine modtagere om at de privat skal whiteliste dine e-mails. Det sker ofte ved at modtagerne tilføjer din afsenderadresse i deres adressebog, eller informere deres lokale spamfiltrer om at dine e-mails skal gå igennem. Ulempen er at det kræver undervisning af dine modtagere og konstante opfordringer til at de skal gøre det og acceptere dig som en troværdig afsender.

Problemet opstår når størrer organisationer m.v. administrere disse ting for sine modtagere (f.eks en størrer virksomhed, forening, TDC overfor deres mailkunder m.m.), da mange af modtagerne slet ikke er klar over at de har et spamfilter de kan "indstille". Derfor forsøger mange at overbevise udbyderne af e-mail konti med påhæftede spamfiltrer om at hos netop dem skal ens mail ryge direkte igennem. Desværre er der så mange problemer med den metode for udbyderne i forbindelse med svindel at de færeste gør det.

Den omvendte metode er oftere lettere, hvor man sørger for at lære så meget om de mest brugte spamfiltreringssystemer og så på den måde forsøger at undgå at ryge i de mest oplagte fælder. F.eks er det fornuftigt at lave en standard installation af Spamassassin og teste op mod den, da den ofte bliver brugt som grundsystem i mange flerlagsfiltre.

Andre muligheder er at oprette forskellige e-mail-konti hos de forskellige udbydere og teste sine forsendelser og spore mønstre i hvornår en mail er i risikogruppen for at blive fanget ved standardindstillingerne osv. Det kan dog godt være lidt vanskelig, men så er det godt at der er mange der arbejder på den slags, og google derfor kan hjælpe med en del information, eller man kan kontakte virksomheder der lever af at levere den slags viden og hjælp, hvis man ikke selv har tiden.

Bred whitelistning på de store systemer er derfor en fantastisk ide og drøm, men sjældent noget der er særlig opnåelig for mange, og reelt set heller ikke burde være det, da den fremgangsmåde er for usikker for antispamfiltrene og dermed virksomhederne der lever af at udbyde e-mail-konti. Sagt på en lidt anden måde.. hvis det er nødvendig at blive whitelistet (dvs at ens legale e-mail bliver opf
Fra Vemb
Tilmeldt 18. Sep 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Oscar,

 
Først og fremmest mange tak for det udførlige svar. Nu håber jeg ikke at du eller andre tror at jeg går efter at udsende spam
 
Min baggrund er udelukkende at sikre mig at jeg ikke bliver sorteret fra hos de modtagere der ønsker at få min mail, allerede inden de har muligheden for selv at tage stilling. Den lokale "accept" er naturligvis en mulighed, men jeg tror næppe den er sandsynlig at gennemføre i praksis.
 
Har jeg forstået dig ret at man ved hjælp af "Spamassassin" kan teste sine mails inden udsendelse? - Specielt vil det være interessant hvis man samtidig kan få at vide hvad det er der "trigger" den til at kalde det spam.
 
Ideen med at oprette konti hos de forskellige store udbydere er også glimrende og faktisk noget jeg allerede er i gang med.
 
Tak for input.

Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mikael,

Testkonti på forskellige systemer (både webklienter og desktop applikationer) er en rigtig god ide. Ikke bare for at teste Spam-point men også for at se hvordan ens e-mail tager sig ud på de forskellige systemer

Spamassassin benytter primært en række regler som den giver point ud fra. Når den samlede poointscore når et hvis niveau (default 5.0) så bliver beskeden markeret som spam.

Du kan se de regler (tests) som den nuværende version benytter her:

http://spamassassin.apache.org/tests_3_0_x.html

Man skal dog være opmærksom på at nogen indsætter deres egne regler og andre sætter den samlede pointscore ned (eller op), men det er den slags ting der er svær at tage højde for medmindre man kan få informationer om hvilke regler og indstillinger et filter benytter, hvilket sjældent er muligt. Standardværdierne er derfor mere et fingerpeg end en endelig løsning.

Der er mange regler/tests i SpamAssassin og ikke alle giver mening ud fra beskrivelsen, så det nemmeste er absolut at lave en lokalinstallation på en maskine og køre sine mail igennem den for at se hvad den scorer. Det kan godt være lidt langhåret, men det er effektivt.

Det er bl.a. en af de små finurligheder vi har bygget ind i eBrev, hvor der er mulighed for at kører sin email igennem en Spamassassin installation og få besked om hvilke regler den falder for, pointscore m.v., mens man sidder og redigerer i den. :-)

Her finder du lidt mere information om hvodan man kan undgå at falde i som "false positive" hos Spamassassin:

http://wiki.apache.org/spamassassin/AvoidingFpsForSenders
Side 3 ud af 3 (23 indlæg)