Hvorfor skal Trustpilot dokumentere en indlysende effekt? Hvis min virksomhed havde 500 anmeldelser på Trustpilot og resultatet var overvejende positivt, så ville jeg da ét hundrede procent sikkert have et ønske om at skilte så meget som muligt med det. Jeg er overbevist om, at det skubber de sidste 'tvivlere' ud over købskanten når de kan se, at 500 andre, forud for ham eller hende, har haft en rigtig god oplevelse hos virksomhed x. Det er ikke noget jeg kan dokumentere på andre måder end at sige, at det er sådan jeg selv har det. En helt anden ting er, at Trustpilot måske burde gøre mere ud af at få de virksomheder, som har logoet på deres side, til at vende tilbage med feedback på, om logoet har haft indflydelse på konverteringsraten. Om ikke andet så for at lukke munden på kritikerne.
Trustpilot er ikke helt afhængig af de anmeldte virksomheder. Trustpilot eksisterede også FØR partnerskaberne med virksomhederne blev indført. Trustpilot giver virksomhederne mulighed for at skilte med deres gode service, sagt med andre ord. E-mærket er noget helt andet, for der anmeldes virksomheder efter nogle fastsatte kriterier, uanset hvilke oplevelser forbrugerne har haft. Derfor er der også flere eksempler på virksomheder, som har e-mærket, men som er kendt og berygtet for deres usle service. Samme tilfælde ser du ikke på Trustpilot. Det er punkt 1. Punkt 2 er, at forbrugerne ER uafhængige, og dét er sagens kerne. Trustpilot redigerer ikke i anmeldelserne og de afspejler derfor AKKURAT den enkelte forbrugers holdning til - og oplevelse hos - den anmeldte virksomhed. Derfor mener jeg på ingen måde Trustpilot har et troværdighedsproblem.
Jeg synes ikke det giver mening, det du skriver. Du skriver, at Trustpilot de facto kun anmelder domæner, og ikke virksomheder. Nu har jeg lige været inde og læse anmeldelser af Getmore, Telmore, Fullrate og Billigvoks.dk. Og folk har ikke anmeldt domænet, men den service de fik hos den virksomhed, der bruger domænet. Det er sandt, at Trustpilots bot crawler alt mulig rat og kravl, men det er jo ikke domænerne forbrugerne anmelder. De anmelder de oplevelser de har haft med den virksomhed/organisation, som nu engang huserer på det pågældende domæne. |
Jeg syntes man overser at der er stor forskel på forbrugere.
Vi har et stykke tid haft Trustpilot på og vi hører det kommenteret positivt i telefonen.
Men vi har også mange bedsteforældre der vil købe en gave til deres barnebarn, dvs. lidt ældre der godt kan være lidt usikker på internethandel. Vi oplever ofte at folk ringer for at høre hvordan de skal gøre da de aldrig har købt via nettet før, usikkerhed omkring betalingskort osv., selv om det helt tydeligt fremgår af shoppen, især hvis man har prøvet det før.
Prøv at sammenligne det med chek ind i en lufthavn, nemt nok, ja. Men hvis man er usikker er det ikke rart.
Disse mennesker Googler IKKE, eller en hel masse andre ting for at undersøge forholdene først. Dér tror jeg det betyder noget med kundeudtalelser direkte på shoppen.
Derfor kan der saktens være forskel afhængig af branche, målgruppe osv.