|
> At håndhæve lovgivningen på den måde, vil gøre Danmark til et Internet Uland og det er ingen interesseret i. Det var dog en fantastisk tillid du pludselig har fået til lovgiverne og retssystemet, Martin hehe Spøg til side. Jeg synes faktisk det er et spændende juridisk dilemma: hvilke landes lovgivning skal Internetvirksomheder overholde? Hjemlandets love? De love der er i de lande de er tilgængelige og markedsføres i? Hvis vi i Danmark forventer, at Amerikanske virksomheder som Facebook og Twitter skal overholde danske love (som visse myndigheder i hvert fald mener), skal Danske virksomheder så ikke også overholde Amerikanske love? Eller endnu "værre" - skal danske virksomheder overholde Iranske love, hvis vores services er tilgængelige der? Hvilke love gælder hvor? Amerikanerne er overbevist om at deres love gælder i hele verden. Skal vores også gøre det. Og hvis vores og Amerkanernes skal, hvordan kan vi så argumentere imod Kinesiske eller Saudi Arabiske forsøg på det samme? Skal de enkelte lande ikke have lov til at lave de love de nu engang mener er bedst? Den nuværende regering - sammen med dele af opositionen, har lige vedtaget planerne til en MEGET isolerende lovgivning på gambling området, som skal inkludere en "kinesisk firewall", for at holde dansker væk fra de "farlige" spillesites i udlandet. Så selvom både du og jeg, Martin, kan være enige om at det er dumt hvis Danmark isolerer sig på Nettet, så ER det faktisk det som det politiske flertal ønsker lige nu. Det er i hvert fald det de laver love som gør. Og retssystemet forholder sig ikke til "rimelighed" - de dømmer bare efter de love der nu engang er. Og så er vi tilbage ved udgangspunktet: Jeg kan ikke se, at der i den danske Ophavsretslov gives kompensation for brud op ophavsret bare fordi udgiveren ikke selv leverede de ulovligt kopierede materiale. I den Amerikanske lovgivning er der derimod klare regler for "fair use" og helt specifikt er f.eks. søgemaskiner givet en ret til at gøre det de gør. Denne ret har de faktisk ikke ifølge dansk ophavsretslov. Det er spændende - men bestemt ikke enkelt! :) > Martin, jeg ved at Amino er blevet medlem af FDIM. Hvorfor ikke få taget emnet op der? Der er flere andre comunities der er medlemmer - herunder f.eks. Min-Mave. Så det er da bestemt oplagt at tage det op der. |
Martin Thorborg:Jeg er overbevist om at dommen vedr. Connery handler om at meget af det indhold man har liggende, rent faktisk er beskyttet materiale og man derfor er i ond tro, eller lader stå til om man vil.
Det er nok rigtigt at meget af den dom omhandler netop det men
Martin Thorborg:
Jeg nægter at tro, at en dommer vil idømme Amino en bøde, fordi en bruger uploader f.eks. en artikel, som vi med det samme sletter.
Det ændrer jo ikke ved at ejere af fora har ansvaret for hvad der publiceres i foraet.
Og det pågældende indlæg blev vel først slettet efter at der blev gjort opmærksom på ophavsret, og ikke med det samme efter at det var blevet postet. - eller hvad skete der konkret med det indlæg? hvor længe havde det hængt på nettet?
Det stiller store krav til moderatorer, og dommerne må i de sager skønne hvor betydningsfulde/besøgte de forskellige fora er, og udfra dette vil et evt. erstatningsbeløb blive beregnet.
Den krænkede part - opretshaveren - har altid haft alle de gode kort på hånden i langt de fleste sager der hidtil er blevet kørt ved domstolene.
Bliv gratis medlem