Der er ingen forskel på privat og erhverv, alle har ophavsret til egne billeder med mindre andet er aftalt. Politiet kan dog ikke gøre noget, da det ikke er deres opgave - brud på ophavsretten løses ved sagsanlæg ved domstolene, så de ramte piger kunne have sendt regning for brugen af deres billeder og i sidste instans have trukket kopisterne i retten for at få betalingen. Desværre vidste de ikke hvem der stod bag - jeg ved faktisk ikke hvad der i så fald sker. Jeg lagde dog mærke til, at en ansat ved politiet udtalte, at det ikke er ulovligt at kopiere billeder som det var gjort i sagen - det er altså ikke korrekt. De, der brugte billederne, brød ophavsretten. |
Martin Thorborg:Jeg nægter at tro, at en dommer vil idømme Amino en bøde, fordi en bruger uploader f.eks. en artikel, som vi med det samme sletter.
Jeg håber du får ret, Martin (udover at der ikke dømmes "bøder", men "erstatning" :)). Problemet er bare, at jeg ikke kan finde nogle steder i Ophavsretsloven der skulle gøre en forskel på om hvordan en udgiver (det er Amino her) får fat i det materiale der udgives.
Og du kender jo advokater ligeså godt som jeg ...
Nu har de en sag, de kan bruge til at true andre communities med, og det er jeg næsten sikker på der er en del af dem der ikke kan stå for fristelsen til ...
Der er vist ingen tvivl om at Connery har opført sig mere end almindeligt dumt i denne sag, og det kan da bestemt godt have haft en indflydelse på udfaldet, men jeg kan som sagt bare ikke lige se at det skule beskytte sites som Amino.
Martin Thorborg:
Nej, Martin for alle de tjenester du nævner der er ikke drevet af danske virksomheder og der står ikke danskere bag dem. Det er muligt at de ville kunne dømmes ved en dansk domstol "in absentia", men jeg er ret sikker på de ikke ville betale erstatningen. Og hvad gør man så? Man kan ikke gøre så meget ved det ...
Facebook har tydeligt sagt, at de da har respekt for den danske lov, men at de IKKE føler sig forpligtet til at overholde den (i et spørgsmål fra myndigheder i Danmark omkring behandling af personlig data). Men det er ikke så meget anderledes end at man sikkert også kan finde mange danske virksomheder, der ikke overholder lovgivningen i USA, Kina eller Iran - selvom deres tjenester, produkter og serviceydelser er tilgængelige der.