Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino og en iværksætter er kommet i klemme, hvad gør vi?

Side 20 ud af 21 (205 indlæg)
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

MikkelFriis.com:

Er der forskel om det er erhvervsbilleder tekst og privat ? troede ikke man kunne tage folks privatbilleder uden strafansvar

Der er ingen forskel på privat og erhverv, alle har ophavsret til egne billeder med mindre andet er aftalt. Politiet kan dog ikke gøre noget, da det ikke er deres opgave - brud på ophavsretten løses ved sagsanlæg ved domstolene, så de ramte piger kunne have sendt regning for brugen af deres billeder og i sidste instans have trukket kopisterne i retten for at få betalingen. Desværre vidste de ikke hvem der stod bag - jeg ved faktisk ikke hvad der i så fald sker.

Jeg lagde dog mærke til, at en ansat ved politiet udtalte, at det ikke er ulovligt at kopiere billeder som det var gjort i sagen - det er altså ikke korrekt. De, der brugte billederne, brød ophavsretten.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9737
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:48

Martin Thorborg:
Jeg nægter at tro, at en dommer vil idømme Amino en bøde, fordi en bruger uploader f.eks. en artikel, som vi med det samme sletter.

Jeg håber du får ret, Martin (udover at der ikke dømmes "bøder", men "erstatning" :)). Problemet er bare, at jeg ikke kan finde nogle steder i Ophavsretsloven der skulle gøre en forskel på om hvordan en udgiver (det er Amino her) får fat i det materiale der udgives.

Og du kender jo advokater ligeså godt som jeg  ... Devil
Nu har de en sag, de kan bruge til at true andre communities med, og det er jeg næsten sikker på der er en del af dem der ikke kan stå for fristelsen til ...

Der er vist ingen tvivl om at Connery har opført sig mere end almindeligt dumt i denne sag, og det kan da bestemt godt have haft en indflydelse på udfaldet, men jeg kan som sagt bare ikke lige se at det skule beskytte sites som Amino.

Martin Thorborg:
Skulle det ske, så er det enden på Internet som vi kender det. Facebook, Myspace, Twitter,

Nej, Martin for alle de tjenester du nævner der er ikke drevet af danske virksomheder og der står ikke danskere bag dem. Det er muligt at de ville kunne dømmes ved en dansk domstol "in absentia", men jeg er ret sikker på de ikke ville betale erstatningen. Og hvad gør man så? Man kan ikke gøre så meget ved det ...

Facebook har tydeligt sagt, at de da har respekt for den danske lov, men at de IKKE føler sig forpligtet til at overholde den (i et spørgsmål fra myndigheder i Danmark omkring behandling af personlig data). Men det er ikke så meget anderledes end at man sikkert også kan finde mange danske virksomheder, der ikke overholder lovgivningen i USA, Kina eller Iran - selvom deres tjenester, produkter og serviceydelser er tilgængelige der.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 18:14

At håndhæve lovgivningen på den måde, vil gøre Danmark til et Internet Uland og det er ingen interesseret i. Så jeg tror på at Connery er en enlig svale der selv bad om balladen.

Dbh Martin 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:10

Martin, jeg ved at Amino er blevet medlem af FDIM. Hvorfor ikke få taget emnet op der?

FDIM var (som jeg læser det) indtrådt som biintervent til Connery, men trak sig igen.

Det betyder jo, at området har FDIMs principielle interesse og det er jo ikke en helt ubetydelig medlemsskare de tæller sig.

Bare et forslag ud fra devisen om, at et uigennemtrængeligt forsvarssystem er bedre end selv den bedste angrebshær.

Mange hilsener
Lars

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:45

> At håndhæve lovgivningen på den måde, vil gøre Danmark til et Internet Uland og det er ingen interesseret i.

Det var dog en fantastisk tillid du pludselig har fået til lovgiverne og retssystemet, Martin hehe Big Smile

Spøg til side. Jeg synes faktisk det er et spændende juridisk dilemma: hvilke landes lovgivning skal Internetvirksomheder overholde? Hjemlandets love? De love der er i de lande de er tilgængelige og markedsføres i?

Hvis vi i Danmark forventer, at Amerikanske virksomheder som Facebook og Twitter skal overholde danske love (som visse myndigheder i hvert fald mener), skal Danske virksomheder så ikke også overholde Amerikanske love? Eller endnu "værre" - skal danske virksomheder overholde Iranske love, hvis vores services er tilgængelige der? Hvilke love gælder hvor? Amerikanerne er overbevist om at deres love gælder i hele verden. Skal vores også gøre det. Og hvis vores og Amerkanernes skal, hvordan kan vi så argumentere imod Kinesiske eller Saudi Arabiske forsøg på det samme?

Skal de enkelte lande ikke have lov til at lave de love de nu engang mener er bedst?
Nogle tror at vi engang vil få globale love. Jeg tvivler. Prøv bare at se på mange andre områder - samhandel, menneskerettigeder osv - der kan vi ikke engang blive enige.

Den nuværende regering - sammen med dele af opositionen, har lige vedtaget planerne til en MEGET isolerende lovgivning på gambling området, som skal inkludere en "kinesisk firewall", for at holde dansker væk fra de "farlige" spillesites i udlandet. Så selvom både du og jeg, Martin, kan være enige om at det er dumt hvis Danmark isolerer sig på Nettet, så ER det faktisk det som det politiske flertal ønsker lige nu. Det er i hvert fald det de laver love som gør.

Og retssystemet forholder sig ikke til "rimelighed" - de dømmer bare efter de love der nu engang er. Og så er vi tilbage ved udgangspunktet: Jeg kan ikke se, at der i den danske Ophavsretslov gives kompensation for brud op ophavsret bare fordi udgiveren ikke selv leverede de ulovligt kopierede materiale.

I den Amerikanske lovgivning er der derimod klare regler for "fair use" og helt specifikt er f.eks. søgemaskiner givet en ret til at gøre det de gør. Denne ret har de faktisk ikke ifølge dansk ophavsretslov.

Det er spændende - men bestemt ikke enkelt! :)

> Martin, jeg ved at Amino er blevet medlem af FDIM. Hvorfor ikke få taget emnet op der?

Der er flere andre comunities der er medlemmer - herunder f.eks. Min-Mave. Så det er da bestemt oplagt at tage det op der.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 20:13

Martin Thorborg:

Jeg er overbevist om at dommen vedr. Connery handler om at meget af det indhold man har liggende, rent faktisk er beskyttet materiale og man derfor er i ond tro, eller lader stå til om man vil.

Det er nok rigtigt at meget af den dom omhandler netop det men

Martin Thorborg:

Jeg nægter at tro, at en dommer vil idømme Amino en bøde, fordi en bruger uploader f.eks. en artikel, som vi med det samme sletter.

Det ændrer jo ikke ved at ejere af fora har ansvaret for hvad der publiceres i foraet. 
Og det pågældende indlæg blev vel først slettet efter at der blev gjort opmærksom på ophavsret, og ikke med det samme efter at det var blevet postet. - eller hvad skete der konkret med det indlæg? hvor længe havde det hængt på nettet?

Det stiller store krav til moderatorer, og dommerne må i de sager skønne hvor betydningsfulde/besøgte de forskellige fora er, og udfra dette vil et evt. erstatningsbeløb blive beregnet.

Den krænkede part - opretshaveren - har altid haft alle de gode kort på hånden i langt de fleste sager der hidtil er blevet kørt ved domstolene.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 554
Fra  dymagic Skrevet kl. 21:14

Mikkel deMib Svendsen:
Og så er vi tilbage ved udgangspunktet: Jeg kan ikke se, at der i den danske Ophavsretslov gives kompensation for brud op ophavsret bare fordi udgiveren ikke selv leverede de ulovligt kopierede materiale.

Mikkel, hvad så med hostingfirmaet, der ejer serverne Amino ligger på - og ISP'en, der benyttes til at videresende vores trafik? (ok - sidste er undtaget ved stykket om flygtige kopier i transportøjemed...)

Og hvor skal man som ophavsretshaver starte med sit krav?  Amino stiller jo bare en platform til rådighed... det samme gør sig gældende for hostingfirmaet - så principielt er der vel ingen forskel her...

Jeg var til et foredrag om jura og communities hos FDIM for 1½ års tid siden (det står ikke helt skarpt, skal jeg skynde mig at sige), og dengang var deres vurdering at communities udene forhåndsgodkendelse havde deres på det rene, sålænge de fjernede beskyttet materiale, så snart de blev gjort opmærksomme på det. Derfra var det så en sag mellem ophavsretshaveren og "piraten".  Hvordan sidstnævnte så skulle identificeres, kom de ikke ind på.

En anden interessant ting var, hvis det drejede sig om medier, der ønsker at kunne bruge kildebeskyttelse - er det medieansvarsloven, den hedder?  Der vurderede de, at mediet (ansvarshavende redaktør) var ansvarlig for, hvad mediet bragte, selvom det var brugergenereret indhold.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:25

ISP'erne gøres ansvarlige for brugernes handlinger. Det var jo derfor IFPI fik et fogedforbud igennem mod PirateBay - ISP'erne blev tvunget til at spærre brugernes adgang til et website der ikke er dømt ulovligt i sig selv.

Hostingfirmaet gøres ikke ansvarlige - de er ikke udgiver men "trykkeri". De har ingen indflydelse på indholdet - det har udgiveren. Dem der trykker en avis kan heller ikke gøres ansvarlige for indholdet af avisen.

Kildebeskyttelse kan jeg ikke se har så meget med sagen at gøre. Man vil aldrig kunne bruge kildebeskyttelse, som et argument for overtrædelse af Ophavsretsloven.

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 554
Fra  dymagic Skrevet kl. 21:45

Mikkel deMib Svendsen:
ISP'erne gøres ansvarlige for brugernes handlinger. Det var jo derfor IFPI fik et fogedforbud igennem mod PirateBay - ISP'erne blev tvunget til at spærre brugernes adgang til et website der ikke er dømt ulovligt i sig selv.

Ja, den afgørelse var egentlig interessant... Den havde jeg helt ærligt glemt...

Mikkel deMib Svendsen:
Hostingfirmaet gøres ikke ansvarlige - de er ikke udgiver men "trykkeri". De har ingen indflydelse på indholdet - det har udgiveren. Dem der trykker en avis kan heller ikke gøres ansvarlige for indholdet af avisen.

Og hvorfor er det ikke Amino, der er trykkeriet?    Hostingudbyderen kan lukke serveren øjeblikkeligt, så jo - de har indflydelse.  Et trykkeri kan ikke få papiret til at forsvinde, hvis der er trykt noget ulovligt.
Jeg kan ikke se forskellen mellem bruger<->Amino og Amino<->Hosting.

Mikkel deMib Svendsen:
Kildebeskyttelse kan jeg ikke se har så meget med sagen at gøre. Man vil aldrig kunne bruge kildebeskyttelse, som et argument for overtrædelse af Ophavsretsloven

Det er nu heller ikke i den forbindelse, at kildebeskyttelse er interessant. Tværtimod.  Det er interessant, fordi mediet så straks er omfattet af en lovgivning, der gør dem ansvarlige for, hvad der udgives.  Og så kan mediet gøres ansvarlige for en brugers upload af ophavsretsbeskyttet materiale.

Det er i hvert fald sådan, jeg husker foredraget.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 21:47

cpufan:

Det stiller store krav til moderatorer, og dommerne må i de sager skønne hvor betydningsfulde/besøgte de forskellige fora er, og udfra dette vil et evt. erstatningsbeløb blive beregnet.

Den krænkede part - opretshaveren - har altid haft alle de gode kort på hånden i langt de fleste sager der hidtil er blevet kørt ved domstolene.

Erstatningskravet er teknisk set det samme, om det ophavsretkrænkede materiale er set af 1 eller 100.000 mennesker. 
De krænkede opstiller selv kravene - (i disse tilfælde efter retningsliner, som er fastlagt af Dansk Journalistforbund) som er vederlaget for, hvad en lignende opgave ville have kostet (eller kostede, da det blev fremstillet), plus 100% for manglende kreditering (i Aminos tilfælde, var han dog krediteret) og plus 100% for at have bragt det, uden samtykke.

I Connery's tilfælde var det 9 billeder á 1.000 kr. per styk, plus moms, plus 200%. 
Det har intet at gøre med, hvor stort foraet er, eller hvor mange gange de pågældende billeder er blevet set. 

Side 20 ud af 21 (205 indlæg)