Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Det er vigtigt at kunne stave

Side 2 ud af 8 (72 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikkepigen:

Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.

Big Smile

Hej

Meget fiffigt indlæg, som jeg desværre ikke er helt enig i, alene af den grund, at det tager ca. dobbelt så lang tid at læse meddelelsen, og jeg har stadig et problem med det fremhævede ord.

Hvad skal der stå her? iproamtnt Stick out tongue

Meddelelsen er for mit vedkommende faldet til jorden, og vil ikke få den ønskede effekt.

Med venlig hilsen

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:46

Reg. Revisor TSP:
Og gud forbyde, at SMS-sproget spreder sig til det skrevne ord.

Det kan godt være, du kan få Gud til at forbyde det, men på trods af sin almægtighed, tror jeg ikke, han kan styre sprogets udvikling (heller ikke selvom historien om Babelstårnet fra Det Gamle Testamente påstår noget andet).
Det er helt naturligt, at sproget udvikler sig. Det sprog, vi bruger i dag er meget anderledes end sproget for blot 50 år siden, og i en tid, hvor vi kommunikerer mere og mere, vil sproget også udvikle sig hurtigere. Sprogets udvikling afspejler kort og godt sprogbrugernes behov for at udtrykke sig.

Jeg giver et pudsigt eksempel i mit næste svar.

mvh Hans

PS. Selvfølgelig skal professionelt sprog være korrekt, og selvfølgelig skal man bare plabre løs i et forum.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 10:51

Hej Kjeld

Min blog finder du her www.brandviden.dk og jeg skal love dig for at den vælter rundt i stavefejl. Mest af alt fordi jeg skriver alt for hurtigt og ikke er omhyggelig nok, samtidig er jeg ikke verden mester i at stave og sådan ligger landet.

Bloggen er til pro brug og snart kommer der en masse artikler omkring brandsikring der henvender sig til arkitekter, ingeniører og bygningskonstruktører. Kan de ikke lide lugten i bageriet, jamen så må de se om de kan finde andre der på samme måde vil dele oplysninger og bruge tid på at hjælpe andre.

Min webshop finder du på www.sikkerhedseksperten.dk og er en del virksomheder der handler. Der er med garanti lige så mange stavefejl og halleluja sådan ligger landet. Jeg har valgt at folk må leve med det, da min tid ikke koster penge, modsat hvis jeg skulle hyrer en til at gå igennem alle mine tekster.

Jeg vil give dig ret i at det bedste resultat er korrekt stavning, men når pengene måske ikke er til mere, jaså er stavefejl bedre end ingenting.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:53

Søren Falkenberg Johansen:

Sidder og hygger mig lidt over jeres indlæg, som jeg ikke kunne være mere enig i. Samtidig lægger jeg mærke til at I begge starter en sætning med "Og". Det kan da godt være at det ikke er grammatisk forkert, men det er helt sikkert overflødigt :-)

Hej Søren

Dette skal læses i al tænkelig venlighed, så lad blot eventuelle hidsige trolde blive i æsken.
Det er pudsigt at læse dit svar.

For det første har du jo helt ret - det er ikke ukorrekt at starte en sætning med ordet "og", men ofte er det helt unødvendigt.

For det andet svarer du på et indlæg, der beder Herren selv forbyde, at SMS-sproget sniger sig ind i skriftsproget, hvilket du jo dermed erklærer dig enig i. Alligevel starter du dit indlæg med en sætning uden grundled, hvilket er et helt almindeligt SMS-sprogligt greb. Man udelader ofte ordet "Jeg" før verbet, fordi det i en SMS giver sig selv, hvem der udtaler sig - og fordi der i SMS-sprog er tradition for at spare på karaktererne. Du overfører det samme til et forumindlæg, hvor det er fuldt ud lige så relevant, og hvor det på ingen måde trækker betydning ud af din sætning.
Men et forumindlæg er lige en enkelt tak nærmere formelt sprog end en SMS, så dit greb er faktisk et lille skridt på vejen mod at nedkalde Sprogherrens forbandelse over dig.

Fortsæt ad den vej, og du kommer til at brænde op i den skærsild, der er næret af gamle udgaver af Nudansk Ordbog.

Fortsat god dag (=en anden sproglig uanstændighed)

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:53

Hans Stokholm Kjer:

Reg. Revisor TSP:
Og gud forbyde, at SMS-sproget spreder sig til det skrevne ord.

Det kan godt være, du kan få Gud til at forbyde det, men på trods af sin almægtighed, tror jeg ikke, han kan styre sprogets udvikling (heller ikke selvom historien om Babelstårnet fra Det Gamle Testamente påstår noget andet).
Det er helt naturligt, at sproget udvikler sig. Det sprog, vi bruger i dag er meget anderledes end sproget for blot 50 år siden, og i en tid, hvor vi kommunikerer mere og mere, vil sproget også udvikle sig hurtigere. Sprogets udvikling afspejler kort og godt sprogbrugernes behov for at udtrykke sig.

Jeg giver et pudsigt eksempel i mit næste svar.

mvh Hans

PS. Selvfølgelig skal professionelt sprog være korrekt, og selvfølgelig skal man bare plabre løs i et forum.

Jeps, jeg kunne ikke være mere enig. Nu bruger jeg eks. en passus som "Og Gud forbyde det..", men det er jo i realiteten fordi, jeg ikke ønsker at bande på skrift eller bruge andre former for slang i meddelelser.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 25. May 09
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 10:57

Det der irriterer mig mest, er hvor vanskeligt mange åbenbart har det ved at alle danske navneord er i ét ord, og ikke to eller flere som på engelsk.

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 11:00

Reg. Revisor TSP:

Meget fiffigt indlæg, som jeg desværre ikke er helt enig i, alene af den grund, at det tager ca. dobbelt så lang tid at læse meddelelsen, og jeg har stadig et problem med det fremhævede ord.

Meddelelsen er for mit vedkommende faldet til jorden, og vil ikke få den ønskede effekt.

Nu lagde jeg ikke indlægget ind, fordi jeg mener den form for kommunikation er ligeså effektiv som en velskrevet og velstavet tekst. Det var tænkt som en lille humoristisk vinkel på debatten, som egentligt fortæller os, at stavefejl er grund til irritation - mere end det er grund til misforståelsede budskaber.

Jeg er fuldstændig enig i, at stavefejl trækker en tekst gevaldigt ned.

Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 11:16

Jeg synes også, at det er vigtigt at der ikke er stavefejl, når man har en webshop og udsender nyhedsbreve,

Jeg gennemgår altid mine blogindlæg for stavefejl m.m. et par gange, når jeg har skrevet dem.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:28

Reg. Revisor TSP:

Hvis din hjerne ik hurtigt registrerer, at der skal stå IMPORTANT, så er det fordi du ik bruger dit engelsk nok...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:33

Her er den danske version, som nok er mere læsbar for danskere...

I øfgle en uerndsøeglse på Cmabrigde Uinvertisy, bteyedr det ikke noget i hivklen rkækefløge bgotsavrene såtr i et ord, det esente vgitgie er at det frøtse og sdiste bgosatv i odret er på de rtete padlser.
 Rseten kan lngie vloaypk men du vil stadig vræe i snatd til at lsæe det. Det er frodi den mnenesekilge hejrne ikke lesær hevr bgotsav, men ordret som en hleehd.

Oversættelse af teksten.

I følge en undersøgelse på Cambridge University, betyder det ikke noget i hvilken rækkefølge bogstaverne står i et ord, det eneste vigtige er at det første og sidste bogstav i ordet er på de rette pladser.
Resten kan ligne volapyk men du vil stadig være  i stand til at læse det. Det er fordi den menneskelige hjerne ikke læser hver bogstav, men ordet som en helhed.

Side 2 ud af 8 (72 indlæg)