Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed i udlandet?

Side 6 ud af 7 (63 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15052
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 05:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Povl Christian Bandholm:

Er det ikke kr. 50000.- man må omsætte for inden man skal have moms nummer...??? Vil ikke sige så meget mere..:-)

Sorry men læser du det andre skriver? Var du ik rådgiver?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15052
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 05:03

Povl Christian Bandholm:

Det kan godt være der er et par stykker i dette forum jeg er til fare med det jeg siger men hvad er dette her så...??? En omsætningsgrænse på 250000.- det vil kun give den gode ivæksætter et smæk på kr. 52500.- men pyt det betaler Scandieuro..:-)

Men ikke for at være fræk så læs lige lidt her.:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17030#K12

Især § 49

Samt

http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/225.html

Men vil ikke sige jeg har ret for kan høre du ser et stor lys i Henrik så hvis han giver dig ret så er de link jeg har sat her sikkert hacket og ændret til det jeg siger..:-)

GGG

Prøv nu og læs det andre skriver, fremfor at læse det du vil, så du kan komme med spydige kommentarer og spille cool... Lige nu ligner du med disse kommentarer det største fjols i dette indlæg... SORRY!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:04

Povl Christian Bandholm:

Er det ikke kr. 50000.- man må omsætte for inden man skal have moms nummer...??? Vil ikke sige så meget mere..:-)

Det behøves heller ikke. Du har i den grad underbygget mine synspunkter i denne tråd.

Udgangspunktet for denne tråd var et ønske om etablering af et selvkørende solcenter i enten Sverige eller Tyskland. På nuværende tidspunkt var der ikke tale om at MJEnt flytter med. Altså en situation med en danskbosiddende som ejer et solarium i enten Sverige eller Tyskland.

Jeg er derfor helt uforstående over, at du bringer de regler om momsregistrering ind i billedet. Det har jo ingen relevans for et solcenter som er beliggende i Sverige. Du vil da også allerede ved en gennemlæsning af den danske momslov i §§ 1 og 2  kunne se at momsloven kun er gældende for Danmark.

Basalt set bygger al national momslovgivning i EU-landene på direktiver udstedt af EU for hvordan reglerne skal tolkes og herunder ligestille virksomheder. Så de momsregler som du finder i andre EU-lande svarer stort set til de danske.

For nemheds skyld lad os se på de svenske momsregler. Udgangspunktet er den svenske momslov (Mervärdeskattelag 1994:200). Der vil du ved at tage udgangspunkt i § 1 kunne konstatere samme princip, som i den danske momslov, nemlig at svenskerne slår fast at der skal svares moms til Sverige ved salg af varer og tjenesteydelser, hvis man er registreringspligtig. (Du vil i samme lovs Kap 4 § 1 - konstatere at grænsen for momsregistrering i Sverige er en omsætning på 30.000 SEK).

Skatteverket slår da også på deres hjemmeside fast:

"Vem är skattskyldig till moms i Sverige? 

För att du ska vara skyldig att ta ut moms av dina kunder (vara skattskyldig) krävs att dessa förutsättningar är uppfyllda:

• Du omsätter (säljer) varor eller tjänster.
• Varorna eller tjänsterna är momspliktiga.
• Omsättningen görs i en yrkesmässig verksamhet.
• Omsättningen sker inom Sverige."

Dette er alle kriterier, som et solcenter beliggende i Sverige må siges at opfylde.

Et af dine argumenter for at der skal svares dansk moms er at det svenske solarium styres fra Danmark. Det emne tager momsdirektivets artikel 9 fat i. Det er korrekt, at der lægges vægt på, hvor ydelsen leveres, hvor den økonomiske virksomhed drives, hvor er forretningsstedet mv. Ja der kan være konflikter, men der ingen tvivl om at de svenske myndigheder vil tillægge en solcenter som værende et fast driftssted.

En konklusion som også vil være logisk, da man ellers vil opleve et gendigt misbrug af de forskelle der trods alt stadigvæk er i EU med hensyn til registreringspligt og ikke mindst forskelle i momssatser landene i mellem. Hvis din praksis gør sig gældende risikerer man som kunde at stå med en faktura i Sverige med dansk moms, som kunden i Sverige ikke kan afløfte.

Så meget var ordene om solarie og moms.

Henrik

PS. I forhold til dine bemærkninger til Scaneuro viser det jo også at moms er noget fremmedartet for dig. Bortset fra at grænsen ikke er 250.000 men 280.000 DKK - så er der jo intet forkert i Scaneuro's bemærkninger om reglerne for fjernsalg. Men når selv skøjter rundt på isen som Bambi, er det jo lettere at prøve at flytte fokus fra sin egen uvidenhed, ved at prøve at gøre andre til grin

Godt nytår!

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 11:31

Hej

Sorry jeg først kommer tilbage nu..:-( Læste det som du skrev omsætningen i Danmark skulle overstige kr. 250000.- før man skulle betale moms.

Det var det jeg oponerede imod så voldsomt..:-) Og nu er denne tråd jo kørt der hen hvor man smider med knive efter hinanden, så kunne lo lige så godt foresætte.:-) GGG

Men godt nytår til jer alle..

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 11:36

Hvordan kan dansk moms väre relevant når det drejer sig om en svensk virksomhed?

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 12:00

Ja, jeg vil bare sige denne tråd er kørt to gange om jorden, men indimellem de nedladende vendinger, har der været meget man har taget til sig..:-)

Fra Flensburg
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 414
Skrevet kl. 16:38

Hvis ydelsen er salg til svenske kunder eller andre som får ydelsen udført i Sverige, kan det aldrig komme på tale med dansk moms, men sælger det svenske firma varer til danskere (læs fjernsalg) og omsætningen er over 280.000 dkk, og samtidig sender varen til en dansker, så skal den svenske virksomhed lade sig registrere i Danmark... se i øvrigt et af mine tidliigere indlæg..

Godt nytår til alle..

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 16:53

Nu må jeg lige spørge måske dumt, men har ikke fortået det helt åbenbart, det du skriver..:-(  Hypotetisk spørger jeg nu------> Hvis en tysker har en web shop og han bor i Tyskland osv. og sælger hovedesageligt til Dk og omsætter for mere end kr. 280000 i salg til Dk skal han så reg. i Dk...???

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:56

Povl Christian Bandholm:
Hvis en tysker har en web shop og han bor i Tyskland osv. og sælger hovedesageligt til Dk og omsætter for mere end kr. 280000 i salg til Dk skal han så reg. i Dk...???

Ja. Der træder reglerne om fjernsalg ind. Det er også derfor at du ved køb i nogle udenlandske webshops vil bemærke, at der er lagt dansk moms på fakturaen.

Godt nytår

Henrik

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 17:09

Det er da urimeligt...:-(

Men takker, for klarheden, og vil nok også tilføje dig på tråden "en god amino" som køre nu...:-)

Godt nytår til dig også..

/Povl

Side 6 ud af 7 (63 indlæg)