Hovedreglen
er, at fjernsalg til private i andre EU-lande skal ske med dansk moms.
Undtagelserne hertil er, når sælgeren er registreringspligtig for
fjernsalget i det EU-land, der sælges til. Ved et sådant salg flyttes
leveringsstedet til det pågældende EU-land.
Der kan også forekomme tilfælde, hvor sælgeren har fjernsalg til
flere EU-lande, men hvor sælgeren ikke er registreringspligtig (eller
registreret, jf. nedenfor) i dem alle. Her er der to forskellige
leveringssteder, og der skal skelnes mellem fjernsalg til disse
EU-lande.
Hvad er omfattet af begrebet fjernsalg |
Ved fjernsalg forstås i loven salg af varer, hvor varerne direkte
eller indirekte forsendes eller transporteres af sælgeren, eller på
dennes vegne, til en køber, der ikke er registreret, typisk en privat
forbruger. Fjernsalg omfatter dog ikke salg, som er momsberigtiget
efter de særlige regler om brugte varer mv., jf. lovens kapitel 17, da
beskatningsretten efter disse regler altid tilkommer salgslandet.
Det var i SKM2005.161.VLR ubestridt,
at sælger af de omhandlede mobiltelefoner på tidspunktet for handlerne
havde hjemsted i Tyskland, og at sælgeren ikke var momsregistreret i
hverken Danmark eller Sverige. Mobiltelefonerne blev købt af danske
leverandører og henlå på et speditionslager i Danmark, forinden de blev
videresendt til Sverige for sælgerens regning. Det var ligeledes
ubestridt, at køberen af mobiltelefonerne var et afgiftspligtigt
selskab, men at det ikke var momsregistreret i Sverige. Selskabet
afregnede derfor ikke moms af handlerne som forudsat af sælgeren.
Da mobiltelefonerne befandt sig på et speditionslager i Danmark på
tidspunktet for forsendelsen til Sverige, var leveringsstedet, jf.
momslovens § 14, stk. 1, nr. 2, 1. pkt., som udgangspunkt i Danmark, og
der skulle derfor svares dansk moms af handlerne, jf. momslovens § 4,
stk. 1, 1. og 2. pkt. Ifølge momslovens § 14, stk. 1, nr. 2, 2. pkt.
kan leveringsstedet flyttes, når varer sælges ved fjernsalg til andre
EU-lande, og virksomheden er registreringspligtig for dette salg i det
andet EU-land. Køberen må i den forbindelse ikke være registreret.
Efter de herom fastsatte bestemmelser i 6. momsdirektivs art. 28b, pkt.
B, stk. 1, art. 28a, stk. 1, litra a, 2. afsnit og art. 28a, stk. 1,
litra a og b, er betingelsen, at erhververen er en ikke-afgiftspligtig
person. Da den svenske køber var momspligtig og registreringspligtig i
Sverige, men uanset dette ikke var momsregistreret, fandt landsretten,
at de omhandlede leverancer ikke kunne anses for omfattet af de nævnte
regler om fjernhandel, og at leveringsstedet derfor ikke i medfør af
disse regler var flyttet til Sverige. Dommen blev indbragt for
Højesteret, men sælger hævede senere anken, jf. SKM2007.128.HR.
|
Direkte eller indirekte transport eller forsendelse |
Fjernsalg kan give anledning til afgrænsningsproblemer. Ved direkte
eller indirekte transport eller forsendelse forstås, at sælgeren på en
eller anden måde er involveret i transporten eller forsendelsen af
varen.
Ved direkte transport eller forsendelse forstås normalt salg,
hvorefter sælgeren modtager bestilling fra køber via annoncer i aviser
(eller i magasiner, i kuponhæfter, via telefon, internettet eller
lignende) og efterfølgende sørger for, at varen bliver sendt til
modtageren (som et eksempel kan nævnes postordresalg).
Om sælgeren er indirekte involveret i transporten afhænger af en
konkret vurdering af de givne omstændigheder, herunder måden hvorpå
salget bliver tilbudt køberen. Et eksempel er typisk, hvor forsendelsen
eller transporten er undergivet sælgerens instruktionsbeføjelser.
Sælgeren kan have forestået de indledende foranstaltninger, så varen
kan blive afsendt med transportør (f.eks. kan sælgeren sørge for
vognmand, anvise transportmulighed eller lignende).
Om sælgeren er indirekte involveret i transporten, er ikke betinget
af, at sælgeren skal have indgået kontrakt med transportøren, der
forpligter transportøren til at forsende eller transportere alle
sælgerens leverancer.
I SKM2006.534.SR
fandt Skatterådet ikke, at det kan anses som indirekte involvering i
transporten, hvis en virksomhed, som sælger varer fra butikker i
Tyskland, på sin hjemmeside oplister en række vognmænd, som kan tage
sig af de aktuelle transporter af varerne fra Tyskland til Danmark.
Skatterådet fandt heller ikke, at det kunne anses som indirekte
involvering i transporten, når en virksomhed beliggende i Tyskland, der
via en tysk butik og webshop, solgte varer til privatpersoner, på sin
hjemmeside havde links til forskellige fragtmænd. Kunden kunne enten
afhente varerne i den tyske butik eller, uafhængigt af sælger, indgå en
aftale om transporten med en fragtmand efter eget valg. Det havde ingen
betydning, at virksomheden modtog provision fra fragtmændene, jf. SKM2008.457.SR
|
Registreringspligt i andre EU-lande |
Sælgeren bliver registreringspligtig i det andet EU-land, hvortil
varen forsendes eller transporteres, når der ved fjernsalg sælges
punktafgiftspligtige varer, jf. § 34, stk. 1, nr. 3, eller visse
beløbsgrænser bliver overskredet ved fjernsalget.
Det enkelte EU-land kan selv vælge, om beløbsgrænsen for
registreringspligt ved fjernsalg til det pågældende land skal
være 35.000 eller 100.000 EUR, jf. Momssystemdirektivets artikel 34,
stk. 2 (6. momsdirektivs artikel 28 b, punkt B, stk. 2). Beløbsgrænsen
omregnes til landenes nationale valutaer på baggrund af de kurser, som
gjaldt den 1. januar 1999, jf. artikel 399. EU-landene kan vælge at
afrunde den valgte beløbsgrænse til et rundt beløb i deres egen valuta,
jf. artikel 400.
Som punktafgiftspligtige varer anses varer, der er omfattet af EU's
fælles regler om punktafgiftspligtige varer. Ved de EU-harmoniserede,
punktafgiftspligtige varer forstås energiprodukter, alkohol og
alkoholholdige drikkevarer samt forarbejdet tobak som defineret i
fællesskabsbestemmelserne, men ikke gas, der leveres gennem
distributionssystemet for naturgas, eller elektricitet.
Hvis virksomheden bliver registreret i et andet EU-land, skal SKAT
underrettes om virksomhedens registreringsnummer i det andet EU-land.
Virksomheder, der sælger andre varer end punktafgiftspligtige varer
til andre EU-lande, kan vælge at lade sig registrere i disse lande.
Leveringsstedet flyttes herefter til det pågældende EU-land.
|
Fjernsalg fra andre EU-lande |
Leveringsstedet er her i landet, når en virksomhed fra et andet
EU-land via fjernsalg sælger varer, og virksomheden er
registreringspligtig for dette salg her i landet, jf. § 49, stk. 1, jf.
§ 49, stk. 3, se M.1.3.
Den udenlandske virksomhed bliver registreringspligtig her i landet,
når fjernsalget hertil udgør 280.000 kr. eller derover i det løbende
eller det foregående kalenderår, eller når salget omfatter
punktafgiftspligtige varer, jf. ovenfor.
Hvis en ikke momspligtig juridisk person eller en momspligtig
person, der ikke er registreringspligtig efter § 47, erhverver varer
fra andre EU-lande, skal købervirksomheden registreres, hvis de
leverede varer omfatter punktafgiftspligtige varer, jf. § 34, stk. 1,
nr. 3, eller køb af andre varer i det løbende eller i det foregående
kalenderår overstiger 80.000 kr., jf. § 48. Se M.2.
Det følger af artikel 22 i Rådets forordning (EF) nr. 1777/2005,
at når den tærskel, der anvendes af en medlemsstat i overensstemmelse
med artikel 28b, punkt B, stk. 2, i direktiv 77/388/EØF
(Momssystemdirektivets artikel 34, stk. 1 og 2) (momslovens § 49, stk.
3), overskrides i løbet af et kalenderår, ændrer artikel 28b, punkt B,
i nævnte direktiv (Momssystemdirektivets artikel 33 og 34) (momslovens
§ 14, nr. 3, § 49, stk. 3, og § 50) ikke stedet for levering af andre
varer end punktafgiftspligtige varer, som er foretaget i løbet af samme
kalenderår, inden medlemsstatens tærskel for det løbende kalenderår
blev overskredet, forudsat at leverandøren:
a) ikke har udnyttet valgmuligheden i artikel 28b, punkt B, stk. 3, i nævnte direktiv (momslovens § 50), og
b) ikke har overskredet tærsklen i det foregående kalenderår.
Derimod ændrer artikel 28b, punkt B, i direktiv
77/388/EØF (momslovens § 14, nr. 3, § 49, stk. 3, og § 50) stedet for
følgende leverancer i den medlemsstat, hvortil varerne ankommer efter
forsendelse eller transport:
a) den leverance, hvorved medlemsstatens tærskel blev overskredet i løbet af samme kalenderår
b) alle efterfølgende leverancer foretaget i denne medlemsstat i samme kalenderår
c) leverancer foretaget i denne medlemsstat i kalenderåret efter det
kalenderår, hvori den i litra a) omhandlede overskridelse fandt sted.
Hvis en virksomhed med grænsehandel er indrettet sådan, at
virksomheden må anses for beliggende og udøvet her i landet, vil
leveringsstedet for de omhandlede varer i stedet være her i
landet efter § 14, nr. 1, som er beskrevet i E.2.1. Se Landsskatterettens kendelse i SKM2002.357.LSR.
|
|