Kanalerne er reklamefinansierede. Dvs. vi sender korte reklameblokke med TV-reklamer i starten af næste år (vi bruger anden finansiering indtil da). Hele betalingsformen er sat op til at betale pr. visning (med bredbåndsTV kan man måle antal seere direkte). Konceptet er bygget til store virksomheder med store reklameproduktionsbudgetter, der allerede sender reklamer i fjernsynet. De fleste vil gerne udnytte slagkraften af en reel TV-reklame frem for en lille banner, der let overses, og det leverer vi så. Hurra for TV-industrien... MEN... til sidste planlægningsmøde blev det nævnt at der da var en der kendte en osv. der kendte en iværksætter, der gerne ville købe for 10.000 kroners TV-reklameplads, hvilket giver et par tusind visninger i Danmark. Det vagte lidt røre, fordi ingen havde overvejet at iværksættere ville kunne levere en TV-reklame til at sende. Den slags koster jo snildt 200-300.000 kroner at lave! Der er stadig ingen der har SET denne ivrige iværksætters reklame, men reelt set er 30 sekunder jo 30 sekunder, om han så bare siger "Daw, jeg hedder Hans Hansen og jeg har et tilbud til DIG". Men jeg kunne godt tænke mig at vide om iværksættere herinde overhovedet er istand til at producere en TV-reklame? Store firmaer har hundredetusindevis af kroner til det, men kreativitet er måske en genvej. Jeg HAR set mindst 1 TV-produktionsfirma herinde et sted. Ville I, som reelle iværksættere, nogensinde kunne producere en TV-reklame for jeres virksomhed?? |
TV-reklamer på iværksætterbudget!
Så, ville vores iværksætterbiks kunne producere en reklamefilm? Formentlig ikke, men vi kan uden tvivl finde folk, der er villige til at smide vores idéer sammen i en fil for nogle få tusinde kroner. :) |
Hej Henrik,
Det TV-produktionsfirma du nævner du har set herinde kunne eventuelt være min virksomhed - MediaMouse. Jeg har ihvertfald for en del måneder tilbage kommenteret i en længere tråd om hvad reklamefilm koster at få produceret versus få "i luften" (air''et).
200.000-300.000 kr. kan det snilt koste at lave - og mere til, hvis det skal være. Det kommer an på hvad det egentligt er vi snakker om. Men det kan også sagtens koste meget meget mindre. Og ja - med den software og computerkraft som i dag kan anskaffes til billige penge, kan man faktisk godt lave sin egen reklamefilm. Det kræver dog at man har grundprincipperne på plads - både omkring hvorledes reklamen bør bygges op, men også i håndtering af formater, komprimering m.m.
For små 2.000 kr. kan man ide købe et komplet kit med hardware og software, lige til at knalde i computeren, og så kan man redigere film i en kvalitet som er god nok til TV. DV-formatet og MPEG komprimering generelt, har gjort det muligt for selv hr. Hansen at sidde hjemme i stuen, imens konen putter ungerne, og tage noget film optaget med sit DV-kamera (kan fås til <5000 kr. i dag), redigere det digitalt, lægge nogle effekter på og efterfølgende outputte det - enten tilbage på DV-bånd eller en DVD-skive eller blot i en fil, som han derefter aflevere til den TV-station som skal sende det.
MEN, jeg vil dog stadig påstå, at det ikke er nok at han har gearet i orden - han skal også stadig have flair og erfaring med det han sidder og laver. Desuden kommer han ikke udenom at han skal vide hvordan en reklame bør sættes sammen - ellers kommer det blot til at minde om endnu et afsnit af "Moster Anna''s fødselsdag"...
--
Om "vi" som iværksættere selv vil påtage os at producerer en reklamefilm for os selv, kommer nok an på hvem du spørger. Der er nok en del herinde som både har det fornødne udstyr til at gøre det - men netop ikke gør det, da de ikke har viden omkring selve produktionen. Men der er nok også nogle som både har udstyret, viden og evnerne til at gøre det - på trods af at de ikke beskæftiger sig med reklameproduktion i det daglige.
/Jesper
www.MediaMouse.dk jesper snabelA mediamouse.dk
|
David, der er allerede mange virksomheder som vil producere reklamefilm til billige penge.
Se blot nogle af de reklamefilm som vises på DK4 og Kanal København.
Man skal dog også passe på hvor billigt man vælger at få det gjort - kvalitet har det sjovt nok tit med at følge pris
![]() Jeg vil sammenligne det lidt med de kunder som kommer til os og f.eks. spørger om tryk af visitkort: "...altså nu har jeg lige modtaget en reklame med posten, hvor man tilbyder det 20% billigere end Jer, så hvis I ikke kan gøre det billigere end det, så tager jeg dem i stedet for...". Det er så ofte også de samme som kommer igen nogle måneder senere og skal have lavet det hele om, fordi de har lige præcis har fået hvad de betalte for - og ikke en skrue mere.
/Jesper
www.MediaMouse.dk jesper snabelA mediamouse.dk |
Jeg planlægger en række af små - meget korte - reklamefilm i forbindelse med mit projekt www.herud.dk. Jeg skal køre en kampagne for projektet næste forsommer, og jeg er selv dybt involveret i alle faser af produktionen. Men som Jesper siger - man skal have flair - enten i form af naturtalent eller uddannelse. Og når jeg vælger leverandør lægger jeg nok en del vægt på uddannelse kombineret med referenceliste og pris.
Det er ikke noget problem at skrue et filmprojekt sammen til ganske få penge. Men man må så vide at gøre en dyd ud af de begrænsninger, man så har.
mvh Hans |
En af grundene til at jeg bragte det på banen var som sagt at vi egentlig har gearet salgsstrategien mod større firmaer, som er vant til at bruge TV-reklame i deres marketingsstrategi. I morgen skal jeg forberede et kort oplæg til et møde omkring muligheden for at skabe en ordning særligt til iværksættere, og jeg må indrømme at jeg er lidt blank på området. Er det realistisk? I siger naturligvis at I kunne lave TV-reklamer, og Hans er sågar allerede igang med det, men er det realistisk at sætte en ordning op specielt til iværksættere, til budgetter på 5-10.000, men hvor oværksætteren forventes at lave sin egen TV-reklame? Det er ikke svært at sige "se, der er en herinde der kan lave en TV-reklame til dig for 2000 som vi kan sende", men er der den mentale indstilling? Er der tiden? Er det måske sågar lidt for meget for en iværksætter at skulle tænke i TV-reklamer? Jeg ved godt det er lidt brede spørgsmål at stille, men det kan betyde helt nye muligheder for iværksættere i hele landet (begge kanaler er landsdækkende og gratis at se). Det kræver bare at firmaet også kan få stablet en særlig ''iværksætter-løsning'' på benene, og om der skal arbejdes videre på det kan blive delvist afgjort imorgen. Alle tanker modtages med glæde! |
Hej igen Henrik,
I skal som "TV-udbyder" gøre Jer én ting klart:
Hvilket seer-segment er det som I retter Jer imod? - og dernæst gøre op med Jer selv om I så vil sørge for at tune Jeres indhold (og derved også reklamer) i den retning.
Der duer ikke hvis I f.eks. laver en net-kanal, som udelukkende skal sende børs og erhvervs-orienterede nyheder, og så giver folk muligheder for at få vist reklamefilm som absolut ikke er seriøst lavet, men mere minder om en hjemmevideo. Det vil hurtigt stemple Jer, for seernes vedkommende, som en useriøs kanal - og uden seere er der ikke mange som gider at få vist reklamer - uanset hvor billigt det så end vil blive.
Der er mange TV-kanaler som, ikke officielt, sørger for at ryde op i hvad der bliver vist hvornår. Oftest gøres dette med forskellige priser på forskellige tider af døgnet. Det er ofte også derfor at mange af de meget billige reklamefilm bliver vist meget sent. Dem som har brugt 2-4.000 kr. på en reklamefilm vil typisk ikke betale 15.000 kr. for 25-30sekunder pr. gang den vises - så de vælger et billigere tidspunkt og satser på at deres målgruppe sidder og ser netop på det tidspunkt.
/Jesper
www.MediaMouse.dk jesper snabelA mediamouse.dk
|
Og siden det er on-demand, så behøver ingen at frygte 15.000 for en visning. Vi kan styre hvor mange gange den vises, og hver visning (en person der ser reklamen en gang) koster nogle få kroner. Spørgsmålet er bare om hele konceptet med TV-reklamer ligger for langt fra iværksættere? |
Henrik, Ved ikke hvad regler her i Danmark er men mange "networks" i Amerika skrive "retain right of rufusal" i kontrakten. Hvis en reklamer ikke óverhold nogen ethisk eller kvalitet regler kan network/station siger at de ikke vil vise den.
/Andy |
|