Colorclub.net svarer ikke hos mig ;-)
Aarrghhh... jeg har skrevet forkert der skulle havde stået http://www.thecolorclub.net
Om webprogrammøren har uhensigtsmæssigt meget magt er vist mest et spørgsmål om hvis øjne man ser det igennem og hvilke virksomheder. Jeg kender flere større danske web-produktionshuse (og virksomheder der køber webydelser) hvor problemet nærmere er det omvendte og hvor "de kreative" først taler med programmørerne når det er for sent at ændre urealistiske specs og det ender med at være programørerne der må brænde midnatsolien for at tilpasse sig de kreative, hvilket giver gnavne og irriterede
programmører der over tid hellere siger nej til alt end at blive ved med at være begejstret for de kreatives næste store projekt. Så den går vist begge veje afhængig af øjnene der ser og projektet :-)
For målgruppen små og mellemstore virksomheder, synes jeg tendens er tydelig. Typisk køber man et cms af en integrator potentielt set, måske med et rimeligt grafisk design, mange gange ikke. Men fokus på det indhold, der er den besøgendes fokus, ja det er der sjældent, for det er jo kundens ansvar, nu hvor man har leveret et system hvor han selv kan ændre det.
Dit indlæg afspejler faktisk rigtigt godt den stemningen, der ofte er imellem designere og udviklere. Vi er bare for to forskellige verdener. Og deres syn på os, er faktisk ikke meget anderledes end det du giver udtryk for. Jeg tror også det er derfor at de designere vi har talt med, har været begejstrede.
Hvis vi kigger på de webløsninger, der bliver leveret idag, til segmentet små- og mellemstore virksomheder (vores målgruppe), så synes at kunne, at en stor del af dem, kunne være leveret af designere, ved hjælp af vores teknologi. Så de er selvfølgelig primær målgruppen.
Grundlæggende så tror jeg, at konflikten imellem designere og udviklere skyldes at grænsefladen imellem os, ligger forkert og vi i for høj grad er på designernes banehalvdel. Så det ville være skønt hvis vi kunne trække os tilbage, og fokuserer på forretningslogik, mens designerne stod for oplevelsen. Det ville være skønt, hvis man når man byggede en applikation, efterfølgende kunne få en designer til at tilføje hvordan oplevelsen skulle være. Det er det vi er igang med, at realiserer.
Siden jeg begyndte at lege med web-teknologi i 96 har jeg set rigtig mange forsøg på at gøre "kodeprocessen" til 'tegn og fortæl' for designerne og nu skal man jo ikke være pessimistisk på forhånd uden at have set noget, men jeg må indrømme at hvis man skulle forbedre samarbejdet mellem programmører og designere, så tror jeg en betalt god bytur med lidt alkoholr tidligt i projektfasen mellem de indvoldverede parter er bedre givet ud end de fleste softwareløsninger jeg har set til dato
Jeg har også været igang med webprogrammering siden 1996, og er helt klart enig med dig i at en god bytur typisk er givet rigtigt godt ud. Derudover har jeg også haft en del succes, med at skabe fælles fjende billeder, specielt i større virksomheder, ellers begynder de forskellige afdelinger bare at se hinanden som fjender. Men nu taler, vi større løsninger og firmaer, og vi gør os egentligt ikke noget specielt håb, om at vores løsning skulle være attraktiv for store firmaer, der bruger hold af udviklere, brugere og designere. Vores fokus er klart små og mellemstore virksomheder.
Jeg lavet en del consulting, for top 25 virksomheder, og ved at de vil alligevel altid købe Sharepoint til 200 K pr. cpu, istedet for vores som vel kommer til at koste omkring 30$ pr. måned. Hvis et projekt på Sharepoint fejler, beholder beslutningstageren sit job, men hvis det fejler på en platform til 30$ pr. måned, ja så er jobbet i fare.