Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vi vil revolutionere webbranchen (Skyd på vores ide)

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)
Fra København N
Tilmeldt 1. Nov 06
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, men thecolorclub.net er da en flot hjemmeside, men det er jo svært at dømme kun på overfladen. Bevares der er HTML og CSS, men det er jo helt basis. Når du nu nævner teknologi, hvordan opdaterer man så indholdet (tekst, billeder osv) på hjemmesiden?

Vi er helt enige i at webudviklerne kan få for meget magt, men det mener jeg nu alle de involverede kan. Teknologi og design er under alle omstændigheder ikke særligt relevante hvis indholdet ikke er på plads. De to første skal, som jeg ser det, bruges til at understøtte det tredje. Jeg mener dog ikke at de er så irrelevante, at man bør overlade ansvaret for udviklingen til en designer eller omvendt for den sags skyld.

Det ser under alle omstændigheder interessant ud og jeg håber der kommer et screencast, hvor man kan blive lidt klogere.

Jeg skal nok lige indskyde at jeg selv arbejder med den tekniske del af webudvikling til daglig : )

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Vi har snakket med en del  (over 30 vil jeg tro), langt den overvejende del af dem, vil rigtigt gerne havde det fulde æstestiske ansvar for løsningen, så udsigten til at de kan hurtigt og nemt kan drag-n-droppe sig til et komplet website er det rigtigt begejsterede for.

Ja... jeg indrømmer.. det MÅTTE jo komme fra en udvikler :) Men.... det er jo ikke alle sites man kan bruge drag-n-drop som jeres system fordi som udvikler sidder man jo ikke bare og koder. Der er snak med kunden og projektet, analyse af projektet hvor problemstillingerne bliver belyst og måske nogle finurligheder som jeres system ikke kan.

Men det ser godt ud det I har lavet og jeg sidder stadig bare og venter på at jeres API bliver klar :)

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lundsby

Det er muligt jeg overser noget, men jeg kan ikke se noget revolutionerende ved jeres system. I har lavet en drag-and-drop lav din egen hjemmeside løsning, men er det anderledes en for eksempel WYSIWYG viewet i dreamweaver, eller slice til HTML delen i Photoshop? Bevares, det er da lykkes jer at fjerne tabellerne fra designet, men koden er værre end det værste lort jeg længe har set. Du fremhæver gang på gang colorclub, men hvad er der særligt ved den? Det er en samling statiske sider.

Det er ikke for at ødelægge jeres gode humør, men der skal mere til at revolutionere min verden!

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Omar

Umiddelbart er integrationen kun til Photoshop, men jeg mener at der findes en bro imellem to. Og samtidigt så har Photoshop, jo også fået en række vektor feaures. Blandt de designere vi har snakket med, var der nogle der lavede weblayouts i Illustrator. Men størstedelen af dem, rentegnede resultatet i Photoshop.

I forhold til Dreamweaver, er vores system, markant anderledes. Dreamweaver er en html-editor, hvor man redigerer stylesheet og markup. I vores system drag-n-dropper man et sæt grafiske byggeklodser, som så generer html og css. Men uden at man som bruger nogensinde opdrager at det er det der sker.

Det er så vores ansvar, at sikre at de sider man bygger ser ens i alle browsere etc.

Derudover opbygger man i vores løsning, også hvad der i en traditionel webapp. svare til en datamodel.

 

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Prøv f.eks. at checke http://www.colorclub.net, så kan du se hvor avancerede sites man kan bygge med teknologien allerede idag. Og det er ikke fordi at sitet på nogen måde skubber systemet til sine grænser.

Det er meget nemt, idag har webprogrammøren i uhensigtmæssigt meget magt, i hjemmeside produktion. Og vi må helt ærligt indrømme at kommunikation og salg ikke er en del af vores uddannelse.Mens det gælder for flere af de kreative fag. Faktisk er jeg rigtigt ærgelig over at det at lave websites i højere grad, handler om content management systemer, istedet for indhold (Det er bare forkert).

Colorclub.net svarer ikke hos mig ;-)

Om webprogrammøren har uhensigtsmæssigt meget magt er vist mest et spørgsmål om hvis øjne man ser det igennem og hvilke virksomheder. Jeg kender flere større danske web-produktionshuse (og virksomheder der køber webydelser) hvor problemet nærmere er det omvendte og hvor "de kreative" først taler med programmørerne når det er for sent at ændre urealistiske specs og det ender med at være programørerne der må brænde midnatsolien for at tilpasse sig de kreative, hvilket giver gnavne og irriterede programmører der over tid hellere siger nej til alt end at blive ved med at være begejstret for de kreatives næste store projekt. Så den går vist begge veje afhængig af øjnene der ser og projektet :-) 

Siden jeg begyndte at lege med web-teknologi i 96 har jeg set rigtig mange forsøg på at gøre "kodeprocessen" til 'tegn og fortæl' for designerne og nu skal man jo ikke være pessimistisk på forhånd uden at have set noget, men jeg må indrømme at hvis man skulle forbedre samarbejdet mellem programmører og designere, så tror jeg en betalt god bytur med lidt alkoholr tidligt i projektfasen mellem de indvoldverede parter er bedre givet ud end de fleste softwareløsninger jeg har set til dato (hvis jeg lidt skal være djævlens advokat i tråden her :-). I de fleste tilfælde handler det mere om at folk lære at tale ordentlig sammen end mangel på software. Af personlig erfaring errindrer jeg en del successfulde projekter i de gamle jubii-dage, som primært kom på skinner pga en hyggelig aften ude blandt de indvolverede parter.

Jeg tror ikke problemet reelt ligger på hverken den kreative eller backend-programmøren, men derimod at de fleste projekter ofte glemmer at der er et lag imellem der hedder html/css/javascript osv. eller sagt lidt finere brugerfladeprogrammering og at det er en disciplin i sig selv.

I mange tilfælde bliver denne disciplin betragtet som mindre værdig end tung backend kode eller kreativt design fordi det er meget lidt synligt i slutresultatet for kunden der betaler i de fleste tilfælde. Det gør ofte at hverken den kreative eller backendprogrammøren synes det er ret sjovt, men da det minder mest om programmering, ender det ofte med at blive backend-guttens ansvarsområde som kan have svært ved at forstå de visuelle ønsker fra designerens side og i værste tilfælde er lidt sjusket fordi det ikke rigtig interesserer ham.

De mest vellykkede projekter jeg har set har involveret deciderede brugerfladeprogrammører som både har visuel og interaktionsforståelse, men også kender de tekniske redskaber og specifikationer og kan kommunikere med en backendudvikler omkring udveksling af data m.v. i et sprog de begge synes er spændende. Dermed sagt at der i lige så høj grad ligger en kommunikationsopgave imellem de to faggrupper, som jeg nok lidt er i tvivl om hvorvidt et stykke software kan erstatte. Det kan muligvis fjerne en del af de dag til dag tekniske udfordringer, men i sidste ende kommer programmøren og den kreative bare længere fra hinanden i forståelse pga et "magisk sort hul" i midten.

Men det er bare min personlige nørdede holdning til det. Jeg er all-in for folk der forsøger at overbevise mig at jeg tager fejl, så bare klø på. :-)

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Oscar

Idag tackler, den slags bliver pt. håndteret via seperate kontroller, og det forskellige tilstande redigeres ved af vores designer.Vi har ikke lavet nogle kontroller a la Lightbox etc. men vi har fået bestillinger på dem, så de kommer.

På den lidt længere bane er der planlagt en mere avanceret events/actions model, som vi kunne tilbyde større frihed i designet af dynamikken.

Det er ikke planlagt, at vi skal skrive alle de kontroller, allerede idag er det faktisk teoritisk muligt for andre at udvikle nye kontroller, men der går noget tid før vi åbner op for det.

Oscar Eg Gensmann:
Dernæst næste spørgsmål. Hvis man som designer alligevel skal investere i photoshop, så er der ikke langt til at investere i hele adobe's webudviklingsplatform (dreamweaver osv). Hvad bringer I til bordet som den suite af applikationer ikke allerede løser? 

Det vi bringer til bordet, er at man får datamodellen næsten foræret, man får automatisk et content management/webshop system, og bedst af alt man skal ikke bekymre sig om at skrive html/css kode med alt hvad det indebærer af browsere forskelle etc.
Størstedelen af de designere, vi har lært at bruge systemet, har alle brugt Dreamweaver(de købte den store pakke :-) ), og de siger alle at de kan væsentligt mere med vores produkt.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels:
Ja... jeg indrømmer.. det MÅTTE jo komme fra en udvikler :) Men.... det er jo ikke alle sites man kan bruge drag-n-drop som jeres system fordi som udvikler sidder man jo ikke bare og koder. Der er snak med kunden og projektet, analyse af projektet hvor problemstillingerne bliver belyst og måske nogle finurligheder som jeres system ikke kan.

Jep, jeg er træt af at lave html layouts, for designere, og nu skal det løses en gang for alle :-)

Du har fuldstændigt ret, mht. at det ikke er alle løsninger der kan laves via drag-n-drop i vores system. Faktisk, er det heller ikke hensigten. Vi har aldrig troet på at vi kunne lave designeren lave forretningslogik! Det vil udviklerne altid være bedre til! (Noget med venstre hjernehalvdel).
Det vi synes der er galt idag, er at vi som udviklere i for høj grad er ansvarlige for oplevelsen, her er højrehjernerne bare stærkere. Så det vi gør er i virkeligeheden, bare at flytte grænsefladen så designerne kan koncenterer sig om oplevelsen, og udviklerne om forretningslogikken.

Niels:
Men det ser godt ud det I har lavet og jeg sidder stadig bare og venter på at jeres API bliver klar :)

Tak, smider dig en mail, ligeså snart vi har noget klar, men fokus er på designerne i første omgang (Så dem der læste videre må vente :-) )

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Hej Oscar

Idag tackler, den slags bliver pt. håndteret via seperate kontroller, og det forskellige tilstande redigeres ved af vores designer.Vi har ikke lavet nogle kontroller a la Lightbox etc. men vi har fået bestillinger på dem, så de kommer.

På den lidt længere bane er der planlagt en mere avanceret events/actions model, som vi kunne tilbyde større frihed i designet af dynamikken.

Det er ikke planlagt, at vi skal skrive alle de kontroller, allerede idag er det faktisk teoritisk muligt for andre at udvikle nye kontroller, men der går noget tid før vi åbner op for det.

Det vi bringer til bordet, er at man får datamodellen næsten foræret, man får automatisk et content management/webshop system, og bedst af alt man skal ikke bekymre sig om at skrive html/css kode med alt hvad det indebærer af browsere forskelle etc.

Størstedelen af de designere, vi har lært at bruge systemet, har alle brugt Dreamweaver(de købte den store pakke :-) ), og de siger alle at de kan væsentligt mere med vores produkt.

Ok. Så med andre ord lidt allá slicing i photoshop, bare med lidt flere indstilinger og komponenter? Ikke at det er dårligt, men det jeg forstod på det oprindelige indlæg var at man i photoshop kunne designe "lige hvad man ville" og så omforme det til kode (f.eks. designe sin egen dropdownmenu med runde hjørner, skygger der falder rigtigt over underliggende tekst og er transparent, lag der flyder over hinanden (alpha transparente png'er) m.v.).

Mit problem ved at benytter komponenter osv. er at, som du selv nævner, at i nok ikke kan følge med alles ønsker og varianter og der derfor automatisk indføres en begrænsning på den kreative fordi han/hun ikke kan udtænke noget som I ikke allerede har tænkt på, og selv om i åbner op for ekstern komponentudvikling så kræver det at designeren kender en der kan udvikle komponenter lige præcis til jeres system, hvor det måske var nemmere bare at kode det direkte til slutbrug i stedet for at kode det som komponent. Ligesom de fleste CMS-løsninger osv gør i større eller mindre grad.

Så i sidste ende virker det mest som om det revolutionerende mest bare er flere indstillingsmuligheder og komponenter af blandet karakter (tag i menté at jeg endnu ikke har set programmet, så jeg kan kun gætte :-). Det sagt er der ikke noget galt med at bygge et system der kan sætte forskellige komponenter sammen og styre nogen indstillinger. Det er måske bare ikke lige så revolutionerende som jeg lige havde forventet mig af overskriften og den indledende beskrivelse :-)

Vi har selv været i gang med en masse af de samme overvejelse da vi byggede den visuelle editor i ubivox til at designe nyhedsbreve. Vi havde/har dog nogen andre udfordringer i forbindelse med slutkoden pga e-mail-klienter og begrænsninger, samtidig med at vi gerne ville undgå at folk var afhængig af at sidde i photoshop da vores "kreative" ofte ikke har adgang til det program. Idéen omkring intern og ekstern komponentudvikling virker dog til at minde lidt om hinanden. En af vores fordele er at vi ikke skal understøtter javascripting, animation m.v. i slut-resultatet i og med at det teknisk ikke er muligt i de forskellige mail-klienter, men skulle vi så ville det også blive i form af færdigbyggede komponent-blokke med indstillinger. Jeg har dog svært ved at forestille mig hvordan det nogensinde skulle kunne konfigureres praktisk direkte igennem photoshop så den kreative fik 100% frihed til at designe hvad han/hun ville. F.eks kræver en dropdownmenu, modal dialogboks eller en accordion navigation mange små billedekomponenter der skal skæres ret præcist og eventuelt sættes sammen til sprite-elementer for at forbedre sitets downloadtid (færre http-requests er vigtig for højt belastede sites) m.v.

Hvis jeg skal være lidt grov, så tror jeg sagtens på at en bunke designere kan opnå mere med jeres program end de måske kunne med dreamweaver, men det validerer ikke heeelt jeres "idé" om at revoulutionere webbranchen. ;-)

Jeg er sikker på I har skabt et værktøj det vil fungere fint for mange designere der har brug for at skære mellemledet væk fordi det er for dyrt i forhold til slutprisen, men ud fra hvad jeg lige kan se på de eksempel-sider der, så virker det til at der er et stykke vej endnu inden jeg tror i får de mere seriøse udviklingshuse til at hoppe på. Dels fordi det mest virker (ud fra beskrivelsen og det problem som der beskrives det løser) som et værktøj til en-mands-krigeren der vil lave det hele selv uden at ville lære baggrunden for det han arbejder med og dels fordi når jeg kigger i kildekoden så ser det ud til at den er godt filtret ind i noget asp.net postback håndtering m.v. som er lidt noget besværlig noget at arbejde med hvis man gerne vil levere løsninger til det offentlige (krav til webstandarder, skærmlæsere m.v.), hvilket mange af de store bureauer lever godt af.

Men lav da lige en screencast hvor du bruger systemet og smæk op. Kunne da være sjovt at se hvordan det rent faktisk virker. :-) (vores visuelle editor jeg omtaler kan ses i en lille test her hvis det skulle være interessant: http://www.ubivox.dk/video/ubivox_2009.mov Den er på ingen måde revolutionerende som sådan. Den løser bare de problemer vores brugere har nævnt de havde med den gamle. :-)

 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lundsby

Hvordan forholder I jer til W3c standarderne, SEO, og de freaks der går op i den slags ting?

Som jeg kunne forstå på et andet indlæg, lyder det til at den genererede HTML er en rodebutik.

Hvor ligger SEO henne i jeres tanker? - hvilken prioritet har det hos jeres udviklere?

Lige nu hedder buzz-ordet Web2.0 som jo hentyder til dynamisk indhold, hovedsagligt formidlet fra brugerne ,
så der må jeres program jo også forventes at kunne byde ind med noget indhold - eller?

Hvilke databaser knyttes til jeres produkt? vil der være frit valg på alle hylder: Mysql, MSsql ... und so weiter.

God arbejdslyst iøvrigt med projektet!

 

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Oscar Eg Gensmann:
Colorclub.net svarer ikke hos mig ;-)

Aarrghhh... jeg har skrevet forkert der skulle havde stået http://www.thecolorclub.net

Oscar Eg Gensmann:
Om webprogrammøren har uhensigtsmæssigt meget magt er vist mest et spørgsmål om hvis øjne man ser det igennem og hvilke virksomheder. Jeg kender flere større danske web-produktionshuse (og virksomheder der køber webydelser) hvor problemet nærmere er det omvendte og hvor "de kreative" først taler med programmørerne når det er for sent at ændre urealistiske specs og det ender med at være programørerne der må brænde midnatsolien for at tilpasse sig de kreative, hvilket giver gnavne og irriterede programmører der over tid hellere siger nej til alt end at blive ved med at være begejstret for de kreatives næste store projekt. Så den går vist begge veje afhængig af øjnene der ser og projektet :-) 

For målgruppen små og mellemstore virksomheder, synes jeg tendens er tydelig. Typisk køber man et cms af en integrator potentielt set, måske med et rimeligt grafisk design, mange gange ikke. Men fokus på det indhold, der er den besøgendes fokus, ja det er der sjældent, for det er jo kundens ansvar, nu hvor man har leveret et system hvor han selv kan ændre det.

Dit indlæg afspejler faktisk rigtigt godt den stemningen, der ofte er imellem designere og udviklere. Vi er bare for to forskellige verdener. Og deres syn på os, er faktisk ikke meget anderledes end det du giver udtryk for. Jeg tror også det er derfor at de designere vi har talt med, har været begejstrede.

Hvis vi kigger på de webløsninger, der bliver leveret idag, til segmentet små- og mellemstore virksomheder (vores målgruppe), så synes at kunne, at en stor del af dem, kunne være leveret af designere, ved hjælp af vores teknologi. Så de er selvfølgelig primær målgruppen.

Grundlæggende så tror jeg, at konflikten imellem designere og udviklere skyldes at grænsefladen imellem os, ligger forkert og vi i for høj grad er på designernes banehalvdel. Så det ville være skønt hvis vi kunne trække os tilbage, og fokuserer på forretningslogik, mens designerne stod for oplevelsen. Det ville være skønt, hvis man når man byggede en applikation, efterfølgende kunne få en designer til at tilføje hvordan oplevelsen skulle være. Det er det vi er igang med, at realiserer.

Oscar Eg Gensmann:
Siden jeg begyndte at lege med web-teknologi i 96 har jeg set rigtig mange forsøg på at gøre "kodeprocessen" til 'tegn og fortæl' for designerne og nu skal man jo ikke være pessimistisk på forhånd uden at have set noget, men jeg må indrømme at hvis man skulle forbedre samarbejdet mellem programmører og designere, så tror jeg en betalt god bytur med lidt alkoholr tidligt i projektfasen mellem de indvoldverede parter er bedre givet ud end de fleste softwareløsninger jeg har set til dato

Jeg har også været igang med webprogrammering siden 1996, og er helt klart enig med dig i at en god bytur typisk er givet rigtigt godt ud. Derudover har jeg også haft en del succes, med at skabe fælles fjende billeder, specielt i større virksomheder, ellers begynder de forskellige afdelinger bare at se hinanden som fjender. Men nu taler, vi større løsninger og firmaer, og vi gør os egentligt ikke noget specielt håb, om at vores løsning skulle være attraktiv for store firmaer, der bruger hold af udviklere, brugere og designere. Vores fokus er klart små og mellemstore virksomheder.

Jeg lavet en del consulting, for top 25 virksomheder, og ved at de vil alligevel altid købe Sharepoint til 200 K pr. cpu, istedet for vores som vel kommer til at koste omkring 30$ pr. måned. Hvis et projekt på Sharepoint fejler, beholder  beslutningstageren sit job, men hvis det fejler på en platform til 30$ pr. måned, ja så er jobbet i fare.

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)