Når jeg nu igen nævnes må jeg jo lige svare :)
1) Det er snart et stykke tid siden både Thomas og jeg (iøvrigt helt uafhængigt at hinanden) besluttede at bruge færre kræfter her og flere andre steder. Så det er ikke noget nyt.
2) Jeg kan ikke tale for Thomas men for mit vedkommnende har det altså ikke noget at gøre med at være "forsmået", at jeg bruger mindre tid på Amino end tidligere. Det er en kombination af flere ting:
.... 1) Jeg har altid godt vidst, at jeg ikke kunne forvente en for mig fagligt udfordrende sparring med SEO kollegaer her på Amino. Det får jeg tilfredstillet andre steder og det er fint nok. Så når jeg alligevel har deltaget i SEO-debatterne på Amino lige siden starten har det været af samme årsag, som når jeg holder foredrag, skriver artikler og bøger: For at være med til at sikre et så højt vidensniveau hos dem der skal arbejde med eller købe SEO. For jeg tror på, at jo mere korrekt viden der er, jo bedre uddannet markedet er, jo færre vil blive snydt.
I løbet af det sidste års tid har det været sværere og sværere, at trænge igennem med vigtige korrektioner af forkerte "gode råd" og korrekte svar i SEO-debatterne her på Amino - bl.a. fordi der har været en stor stigning i åbenlyse trolls, småsvindlere og andre udskud. Uanset om jeg eller andre har påpeget det synes jeg ikke der har været så stor opbakning til at sparke dem på porten.
Dette har helt naturligt bidraget meget til, at reduceret min naturlige interesse for at deltage i SEO-debatterne her.
Jeg har så i stedet for valgt at bruge lidt mere af min tid på SEO Supporten, holde foredrag, skrive bøger og artikler. Så jeg hjælper fortsat rigtig mange med SEO, og jeg tror jeg gør det bedre for de fleste på denne måde.
.... 2) Martin, du skrev d. 2.10 som et svar på nogle af frustrationerne: "Med andre ord, så er mit råd at du bare lader andre klare de trivielle spørgsmål ...", hvilket jeg opfattede som en anbefaling af, at jeg netop brugte lidt mindre tid her på SEO-debatterne. Det har jeg så taget til mig.
I ovenstående lydsvar siger du så: "Det er da super irreterende at Mikkel deMib og Thomas Rosenstand at de vil komme på Amino mindre end de gør i dag ..."
Måske er det bare mig der er lidt tungnem men jeg synes måske at signalerne er lidt fovirrende :)
3) Jeg har ikke forladt Amino og jeg har ikke smækket med døren. Men jeg kan godt mærke, at når jeg bruger mindre tid her på det område jeg ved mest om, så falder min almindelige opmærksomhed og fokus på Amino også. Og langsomt er det bare ved at sive lidt ud på et sidespor på min desktop - so to speak :)
Og så et lille tip til dig og udviklerne, Martin, i forhold til at finde frem til dem der kører netværk af profiler og på anden måde misbruger Amino uden respekt for stedet ...
1) Start med at tjekke profiler oprettet med samme IP og eller email/domain. Mange af dem vil der ikke være noget galt i og kan hurtigt udelukkes, men andre vil sikert stikke ud som "mistænkelige"
2) Få udviklerne til - en nat hvor de alligevel keder sig :) til at lave nogle avancerede databaseudtræk. Et eksempel på et sådant kunne være: Et udtræk hvor du lister alle de profiler der hurtigst har fået mere end X possitive stemmer på flest indlæg sorteret efter samlet score. Igen vil der sikkert være profiler på den liste du hurtigt kan udelukke - f.eks. din egen, mens jeg er ret sikker på at der er andre der vil stikke meget ud.
Dette udtræk kan du så køre med jævne mellemrum for at se om der er nye profiler - eller netværk af profiler, der dukker op. I bør naturligvis også lave andre udtræk end det jeg foreslår her. Men det skal man så lige tænke helt igennem. Sig til hvis du har brug for lidt ideer (som måske er bedst at tage udenfor debatten - sikkerhedssystemer fungerer nu engang bedst, når de ikke debatteres i detataljer offentligt)
3) Overvej at bruge nogle af de samme skumle tricks som I brugte i gamle dage på Jubii chatten - du ved, "skjulte" cookies, profiling og den slags. Der bør efterhånden findes nogle Open Source biblioteker til det meste af den slags som man må kunne bruge. Det var da i hvert fald et par timers research værd at se på.
4) Offentliggør hvem der stemmer på hvem - så man via hvert af de indlæg der har fået stemmer kan se hvilke profiler der har gjort det.. Det bruges andre steder med succes. Øget gennemsigtighed reducerer muligheden for systematisk misbrug - i hvert fald uden, at alle opdager det.
Implementerer du alle fire løsninger - eller flere, så øges chancerne for at fange dem der misbruger Amino naturligvis væsentligt! :)