Hvis man sidder som revisor og laver pengestrømsanalyse på en frisør. Må man godt nok kede sig.
Hvis man spørger ude i byen for en klients vegne, er det nok klogt at spørge klienten først. Hvis man som Expresso godt ved, at man betale for meget i telefonregningen, er det da okey for revisor.
Når man nu sidder med masser af års erfaring og der er noget kan gøres bedre. Behøver man jo ikke, at skrive et kæmpe værk om det for klientens regning. Blot et notat til gennemgang af regnskabet, det skal jo gøres alligevel.
Mener det er meget vigtig, at revisor og klient arbejder som ET team. Det er jo derfor, revisor har tavshedspligt.
Nu er jeg jo ikke revisor men bogholder. Der er forskel på de to ting, selvom der i mange situationer også er et sammenfald i arbejdsopgaverne. (Og de dygtigste bogholdere er klart bedre end de dårligste revisorer, de praler bare ikke så meget med det.) Men til telefon-casen vil jeg da bare lige sige, at hvis man ser et regnskab, hvor telefonregningerne er uhyrlige - og det sker jo - så kan både revisorer og bogholdere da godt lige nævne det en passant, uden at man derfor behøver at anstalte de helt store og dyre undersøgelser. Faktisk vil jeg da mene, at det er en naturlig del af kommunikationen omkring regnskabet, altså at revisoren (eller bogholderen, hvis han/hun har så meget erfaring, at det giver mening at vejlede her) nævner de beløb i regnskabet som stikker i øjenene.
Der findes mange dygtige revisorer, som kan deres stof og men som har "kommunikationsmæssige udfordringer". Måske skulle man lave et grundkursus i pædagogik for (især) statsautoriserede revisorer? Det tror jeg da, jeg vil foreså FSR .
Men til telefon-casen vil jeg da bare lige sige, at hvis man ser et regnskab, hvor telefonregningerne er uhyrlige - og det sker jo - så kan både revisorer og bogholdere da godt lige nævne det en passant, uden at man derfor behøver at anstalte de helt store og dyre undersøgelser.
Klart - Det er jo sådanne bløde varer som revisor næppe får betaling for. Det er et led i den løbende dialog. Når jeg ryster lidt på hovedet af telefonen er det ikke fordi den er dum men som sagt fordi det ikke er revisor viser sin value. Det handler om at revisor skal være proaktiv og komme med forslag hvor der anses at være behov. Ikke i form af selvbestaltede dyrbare undersøgelser men hints hvor man så sammen kan finde ud af om det er noget man skal gå videre med. Revisor laver som regel et aftalebrev og min oplevelse er at revisor altid taler med kunden inden man eks. begynder at føre en skattesag, lave undersøgelser m.v. eller udarbejde notater vedr. nye tiltag o.l.
Det er rigtig Bent, det med telefonen er kun en lille brik. Men hvis man efter gennemgang af regnskabet, skat samtidig kan give klienten 5 muligheder/ideer med hjem via mange års erfaring, hvordan deres virksomhed kan blive forbedret. Ja, så har du en glad klient, der får mere for pengene end han betaler.
Der findes mange dygtige revisorer, som kan deres stof og men som har "kommunikationsmæssige udfordringer". Måske skulle man lave et grundkursus i pædagogik for (især) statsautoriserede revisorer? Det tror jeg da, jeg vil foreså FSR .
Enig, og foreslå dem venligst lige et kursus i humoristisk sans også. . .
Jeg er fuldstændig enig i af revisor skal være sparringspartner og ikke bare en som sætter sin underskrift.
De skal selvfølgelig kommentere, hvis de synes nogen omkostninger er for høje, eller hvis noget kan gøres bedre. De bør have en føling med hvad som er normalt og ikke normalt (telefon, fragt, rejser etc.).
Der hvor jeg synes det bliver interessant er revisors kommentar til revisor regningen....skal de også kommentere hvad der er nødvendigt og ikke nødvendigt ? Det synes jeg jo......jeg har i år oplevet at skære 30 K af revisor regningen (næsten 30 %), bare ved at stille spørgsmål ved deres arbejde og til prisen. Selvfølgelig skal de ikke røvrende sig selv, men 30 % er alligevel meget......Det er det samme arbejde som bliver udført, så. . .
Enig men det er heller ikke normalt og kunne måske tages som udtryk for at der har været noget galt i de tidligere år. Revisorer og humor er faktisk ikke to modsætninger men ingen revisorer er ens. Kemi er et nøgleord her. Passer kemien ikke er det svært at få et godt samarbejde
Har da fundet ideen til min kones julegave. Så en lastbil med teksten "pas på, bagenden svinger". Tænkte den tekst, må kunne laves på en størrelse 44 trusse i selvlysende effekt. På den måde er der ingen som kommer til skade, når lyset bliver slukket