Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stress!!!!

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej James

Jeg vil anbefale god planlægning og prioritering af din arbejdsdag + "outsorcing" af de opgaver som du kan få andre til at lave.
Hvis du starter med at prioritere dine opgaver skrever det op i din calender (eller hvad det nu end er du vil bruge) planlægger dagen hvornår du vil gore det osv. hvis du har 10 ting på skemaet og kun kan nå 9 så sætter du den nr.10 på toppen af listen næste dag osv.
Der kan komme den tidspunkt i dit firma at du slet ikke kan overskue alle opgaver og bliver nødt til at overveje hvis det er nogen ting du kan "outsource". 
I de fleste firmaer er der noget du kan få andre til at lave for dig.
du kan få en deltids arbejder eller freelancer til at lave nogen af de ting du ikke absolut behøver at lave personlig.
Lige søm du får en revisor til at lave din bogholdning eller et rengøringsfirma til at gøre din kontor ren, så kan du få en programmer til at lave en hjemmeside eller en assistant til at svare telefonen.
Jeg ved ikke bestemt hvad du kan "outsource" i din drift men tænk på det sådan hvis du føler at en opgave du skal have lavet behøves ikke nødvendigvis din personlige indsats så kan du muligvis "outsource" den opgave og bruge i stedet din tid til noget der vil fremme væksten i dit firma og det betider at du kan overskue meget mere og dit firma vokser, desto du har tid tid til at løbe en tur, ikke til at få stresset ned men bare til at få lidt motion.
 
just my 2 cents        
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej James,
Næppe  har du ikke tid til at laver dit egen "research" ang. det her men jeg vil siger at 2 ting har hjulpet mig.
 
GTD...et system til at organiser alle opgaverne man har (pop, dansk forklaring fra Uffe Stenstrup)
og når vi snakke om Uffe, har han
    og en blog
 
    og til sidste,
Jeg fik "advice" fra Brad Feld (VC at Mobius) nogen år tilbage

1. Husk at tage en pause en gang i mellem (feire..1 uge, hvert kvartal, uden e-mail, mobil, osv.)
2. Laver plads til arbejd og plads til hjemme (set din computer i en hjemme kontor og lukke døren når du er ikke derind - eller ikke har en hjemme kontor), så når man er hjemme man kan slap af
3. Meditate, mange her snak om motion - og det er meget vigtig - men brug den tid til at også "meditate", reflekter og fokus.  Jeg også brug 6-7 timer om ugen til at læse (ting som bare interesser mig, glemme fjernsyn) og det er også et mode at meditate.
 
mvh,
Andy
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville lige huske at sige mange tak for de talrige råd.

Når tingene foregår i et hastigt tempo kan det ske for selv den bedste, at man ryger ind i kortere og længere perioder med stress.
Nu er det blevet lagt lidt frem, hvad de enkelte benytter sig af for at holde denne stress i ave og jeg håber, at andre kan drage nytte af denne tråd.
 
Jeg tror ikke der er nogen der har nævnt en afstresning der starter med S og rimer på flex. Men det er vist også en dokumenteret antistressende mulighed.
 
For mit eget vedkommende synes jeg det er enormt afstressende at gå en lang tur.
 
Mvh.
 
James
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Den ultimative anti-stress medicin - Det er bare ærgeligt at jeg ikke har haft så meget tid til at "tage den" i denne sæson...

 

 

 
/Jesper
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 9/21/2005 3:57:42 PM Forfatter: Jesper Norbøll
Den ultimative anti-stress medicin - Det er bare ærgeligt at jeg ikke har haft så meget tid til at ''tage den'' i denne sæson...
 
Niiiiiiiiiiiiice lille propelsjover du har der!!!
Tilmeldt 13. Aug 05
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey James

Efter min mening bliver man ikke stresset af alle de ting, som man når -  men til gengæld bliver man stresset af de ting, som man ikke når...!?
 
Der er både den positive gode stress - adrenalin - klar til kamp.
 
Samt den negative onde stress - som kan fortære en person indefra - både fysisk og psykisk.
 
Derfor prøv at få afsluttet alle de løse ender - uddeleger opgaver hvis det er muligt.
 
Bliv bedre til at sige fra - både over for dig selv og dine omgivelser.
 
Lov ikke mere end du kan holde.
 
Indlæg pauser i løbet af arbejdsdagen.
 
Disse pauser kan passende bruges på at få noget frisk luft fx med gåture eller løbeture, hvilket også er sundt for vægten. En løbetur, hvor man rigtigt får banket igennem, udskiller de såkaldte endorfiner, som er kroppens eget morfin-lignende stof.
 
Få rigelig med søvn.
 
Sund og varieret kost med rigelig væske (vand).
 
Mådeholdent brug af stimulanser som fx tobak, alkohol, kaffe og te.
 
Netdoktor.dk har mange gode artikler vedrørende stress:
 
Den negative stress kan medføre uhyggelig mange fysiske og psykiske lidelser lidelser som fx mavesår, tarmbetændelse, psoriasis, eksem, hjertekarsygdomme, impotens, depression m.m.
 
Stress er altså ikke noget, som man bør spøge med - se fx følgende link:
 
Så pas på jer selv derude...!?
 
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Krabsen

Helt enig i dit synspunkt om at det man ikke når giver den negative stress.
Jeg praktiserer et supersimpelt system, hvor jeg i et word dokument skriver alle mine igangværende
kunder ind, dette printer jeg ud hver morgen og highlighter de kunder jeg skal kontakte i løbet af dagen,
dette synes jeg giver et kanon overblik.
Sidder jeg på kontoret, så slukker jeg mobilen og lader tlfsvareren henvise til mit fastnetnr.
Jeg læste for et par år siden en bog der vist nok hed 80/20 reglen, denne bog påstår at 80% af din
indtægt stammer fra 20% af dine anstrengelser, og omvendt giver 80% af dine anstrengelser kun 20% af din indtægt. Analyser dine kunder det sidste år, find de 30 bedste, analyser hvordan du kom i kontakt med dem og hvad gjorde dem til gode kunder, betragt disse gode kunder som GUD, og forklar så de små tidsrøvere at du desværre har kanontravl i øjeblikket, og gør det med det samme, i starten havde jeg en tendens til at love at kigge på det og vende tilbage til disse tidsrøvere, dette giver masser af stress og næsten intet på bundlinien.
det er endvidere min erfaring at de kunder der "haster helt vildt" er de mindst seriøse når det kommer til stykket.
Jeg ved godt at denne holdning er nemmere at praktisere når man er godt etableret, contra en nystartet der sidder som en spændt fjeder og venter på at tlf. skal ringe.
 
 
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Faktisk 80/20 procent regler virke på næsten alt.fficeffice" />

(20% af inventar er 80% af salg, 20% af kunde tage 80% af service tid, osv.)

 

Vi har bygget mange Lean systemer bare til at håndter denne regel.

 

Min økonomi professor kaldte det den "Pereto Principle."

Pereto var en økonom som fandt ud at 20% af firma gener 80% af et lands GNP.

 

Men Hans, du har ret i at man også kan brug det til at organiser ens dagligt dag (og firmas fokus) lidt bedre.

 

/Andy

 

P.S. Også er dit "system" bevis at man skal brug hvad virker for dem...bare så det virke.  Se den "Hipster PDA"

Tilmeldt 16. Jul 05
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej James & Co.

Lige læst denne tråd igennem, da jeg finder enmet sindsygt undervurderet og meget vigtigt!!!

Mit input:

Motion (som en del skriver ovenfor) kan dæmpe stress! Ja, dette er helt korrekt, men man skal være også være varsom hvad det angår!

Jeg interessere mig en del for mennesker, psykologi, performance, og de grænser og muligheder der ligger i vores ressourcer, hvorfor jeg har gjort mit til at forstå dette. Det der skeer hvis man føler sig stresset, og man føler man kan klar det, hvis bare man dyrker sport (især ved sport på fuld gas, som giver kroppen engergi!), er at man snyder kroppen og de naturlige mekanismer, der normalt vil sige fra, hvis man ikke pumper kroppen med energi (endofiner). Dvs at man snyder kroppen, ved at dope den med kunstig energi, og man derfor ikke mærker at den stress man måtte havde. Det kan selvskrevent give alvorlige konsekvenser. Worst case vil korthuset, som er kunstigt bygget på pga den kunstige energi og at man ikke vil indse udfordringen, falde sammen.

 

Ellers er mit input:

Koble fra via ferie. Jeg streber selv efter at holde en forlænget weekend (fx storbys ferie i EU) hver md., og en længere ferie (fx en uge lang lang væk) hver kvartal.

 

E-mail; tak Martin for rådet, som allerede er impelmentret her. Mails der vælter ind, fjerne fokus og gør en mere forvirret end godt.

 

Struktur (bevist selvdisiplin); sæt dine mål og dagsorden! Lad være med at overbooke dig selv og din kalender. Streb efter målene, og husk at fejre dem når de er opnået (også del-mål, som er meget vigtigt at havde, for ikke at gå sur i det), evt. med en ferie eller lignende, som dækker dit behov.

 

Sove om natten uden at hjernen arbejder løs; man skal koble helt fra inden man ligger sig til at sove – altså ikke noget med at tjekke de sidste mails og tage vigtige beslutninger der kræver hjernene arbejder løs, og derfor ikke stopper efter man har slutte computeren.

 

Well, just my input;O)

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)