De mener at jeg overtræder deres varemærke ved at benytte mig af ordet "lasertryk" på min hjemmeside. Jeg benytter det i en sammenhæng der tjener det formål at adskille sig fra inkjettryk og menes i min forbindelse som "Tryk leveret af en laserprinter". Jeg har kontaktet patent- og varemærkestyrelsen angående denne sag og de kan delvist give mig ret i at det er en gråzone, når et så generisk ord er blevet registreret. Nu er det kommet til min opmærksomhed at også andre virksomheder er blevet kontaktet i forbindelse med "bruddet". Nogle har "forbrudt" sig med ordet "puljetryk" og andre med "lasertryk". Uden at skulle indgå en debat om hvorvidt varemærker og patenter overhovedet har sin ret, vil jeg mene at især disse to varemærker er dybt forkastelige. Det er almindelig brugt, almindelige ord og i høj grad beskrivende omkring en metode som bruges bredt. For mig ville det svare til at jeg ville registrere "hjulkapsel" som noget unikt. Et varemærke kræver j.f. Bekendtgørelse af varemærkeloven $3 "Stk. 3. Har mærket ikke fornødent særpræg ved ibrugtagningen, stiftes retten først, når og for så vidt der skabes særpræg gennem mærkets anvendelse.", at mærket bærer et særpræg indenfor den angivne klasse. Dette mener jeg ikke at hverken "lasertryk" eller "puljetryk" har. Er der andre end mig, der er blevet kontaktet (det er der, men nogle amino''er?) Hvad tænker I andre om dette? Nogle juristers bud på sagen? Vh Peter |
Jeg har ikke lige kunnet finde et produkt hos dig som kaldes lasertryk. Hvis du bruger ordet til at beskrive en trykketype, kunne det gøres mere elegant med order laser-tryk. Det er ikke varemærket beskyttet.