Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varemærker: lasertryk og puljetryk

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg må klart stille mig på Lasertryks side her med mindre, I kan godtgøre, at begrebet lasertryk er et almindeligt fagudtryk. Jeg tror, det almindelige fagudtryk vil være laserprint. Lasertryk har fordansket ordets hale og dermed tilført ekstra værdi til ordet - tryk opfattes som noget bedre end print, idet et tryk laves hos et trykkeri, mens et print laves hjemme hos dig selv. Dette er naturligvis blot en historie, som Lasertryk har fortalt, idet enhver jo kan købe en god laserprinter (for mange penge, javel) som kan håndtere laserprint af en højere kvalitet end de, som min gamle Brother HL720 kan præstere. Lasertryk har brugt tid og penge på at fortælle denne historie, og de har gjort det rigtig godt. Så er det ikke rimeligt, at andre kan komme og "nasse" på den. I må finde på jeres egen historie, eller I må bruge jeres egne begreber.

Det samme med puljetryk. Det kan godt være, at trykkerier tidligere har trykt "puljer", men hvis ikke ordet "puljetryk" er et anerkendt fagudtryk for denne måde at arbejde på (som har gjort lasertryk til et rigt firma), så må I pænt vige for storebror og bruge andre ord. Hvis I er bange for, at Lasertryk efterfølgende vil registrere begreber som samtryk og fællestryk, må I blot se at tage disse ord i brug - så kan den store, onde Lasertryk nemlig ikke snuppe dem fra jer.

De retfærdige regler om varemærker gælder også, når det er de store, der har været dygtige. Hvis Lasertryk forsøger at udgive en bog, som hedder Projekthæftet, eller hvis de vil lave et magasin, som hedder Thyholm Nu, så kommer de til at høre fra mig - det er mine varemærker.

Faktisk er jeg i forbindelse med denne tråd blevet opmærksom på, at Danske Fragtmænd bryder mine rettigheder til varemærket "Internet Booking", som jeg har markedsført siden 1999. Der er rigtig mange, der tilbyder internet booking af alt muligt, men der er kun ganske få, der tilbyder "Internet Booking" som varemærke - og her kom jeg først (tror jeg). Jeg tror dog, at jeg har en rigtig dårlig sag mod Danske Fragtmænd, fordi der er så mange, der har brugt begrebet internet booking om alle mulige andre systeer uden at jeg har brokket mig - det er nok den situation, Lasertryk forsøger at undgå at komme i.

mvh Hans

mvh Hans

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 12:58
Hans-> ...og du synes altså at "Internet Booking" ville have været et rimeligt varemærke, hvis du da ellers havde gjort indsigelser mod at andre brugte det i sin tid? Din historie bekræfter bare min sag.

Problemet er, at PVS er håbløst bagud. De har ikke fantasi til at forestille sig at noget så uopfindsomt som "lasertryk" bliver fundet på af 10% af den danske befolkning - hver dag. Det er ikke firmaet Lasertryk, der er geniale. Det er et temmeligt ligegyldigt term - men også et term som begrænser vores måder at beskrive verden på, såfremt det er varemærkebeskyttet.

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:06
Dato: 22-09-2006 12:57:34 Forfatter: pbtryk.dk Hans-> ...og du synes altså at ''Internet Booking'' ville have været et rimeligt varemærke, hvis du da ellers havde gjort indsigelser mod at andre brugte det i sin tid? Din historie bekræfter bare min sag.

Jeg mener ikke, at jeg burde kunne forhindre andre i at tilbyde bookingydelser via internettet, men jeg mener ikke, at andre bør have ret til at navngive deres system "Internet Booking", når jeg nu var først med dette navn.

Jeg synes f.eks. heller ikke, at du skal forhindres i at udbyde en dating-service via internettet, men du må ikke bruge "DatingDK" som varemærke for din service - heller ikke selvom dating efterhånden er et kendt "dansk" begreb.

mvh Hans

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:26
.... men i bund og grund er det vel lovgivningen, der er interessant, så det var egentlig bedre, om jeg holdt min uvidenhed for mig selv og lod juristerne svare. Beklager.

mvh Hans

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 13:37
Hans-> Vi bliver nok aldrig enige hvad angår dine og mine synspunkter. Du har ret i at det er lovgivningen der er interessant i denne sammenhæng - og endnu mere: fortolkningen af denne.

Jeg vil til enhver tid forsvare min ret til at benytte almindelige danske ord i en hvilken som helst sammensætning til at markedsføre, beskrive og omtale mit virke og produkter. "Internet Booking" er ikke mere særpræget end "Online Booking" eller "Bookingsystem". Det er en faktuel beskrivelse af hvad det er for en service der er tale om. Ikke et varemærke. Et varemærke i den sammenhæng kunne være "KjerBooking".

Lasertryk = Tryk, der kommer ud af en laserprinter.
Tryk oversat til engelsk: Print
Lasertryk = Laser Print
^betyder altså at det BARE IKKE HOLDER!

Puljetryk = Tryk, som har til formål at sikre kunden besparelser ved at samle ensartede opgaver til en trykgang.
Internet Booking = Booking, der foregår på internettet

Jeg ville have enormt dårlig smag i munden, hvis jeg varemærkeregistrerede "Internet Search" og fastholdt at andre ikke måtte bruge det.

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:03
Dato: 22-09-2006 13:37:11 Forfatter: pbtryk.dk
Jeg ville have enormt dårlig smag i munden, hvis jeg varemærkeregistrerede ''Internet Search'' og fastholdt at andre ikke måtte bruge det.

I så fald kan jeg anbefale tyggegummi.

Nej, vi bliver jo nok ikke enige om den "moralske" del af dette spørgsmål. I praksis, tror jeg, du vil få temmelig meget besvær, hvis du åbnede et forretning, som handlede med tøj og sko, hvorefter du - helt naturligt - kaldte den "Tøj og Sko". Hvis du også får dårlig smag i munden af dette eksempel, får du nok brug for en del tyggegummi.

mvh Hans

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 15:14
Problemet får en helt ny drejning efterhånden som et ''brandet'' (markedsført?) varemærke efterhånden indgår i sproget som et almindeligt ord. Fornylig er udsagnsordet googling dukket op og har givet Google lyst til at gå på barrikaderne.

Hvis den danske patentlovgivning bremser det danske sprog i at udvikle sig, så er der helt klart noget galt.

Det kan da godt være at "det med print beskæftigede og ovenfor omtalte firma" har markedsført begrebet lasertryk intensivt, men det kan da forhåbenligt ikke være ensbetydende med at vi skal undgå ordet i daglig tekst eller tale??

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 19:56
Ellegaard-> Du er min ven! (hehe)

Well... I min stille kamp mod varemærkehajer må jeg vel så sande at jeg bliver nødt til at tænke kreativt, hvis jeg vil have min vilje. Jeg bør oprette et site med det solo formål at benytte en masse sammensatte almindelige danske ord i forskellige forbindelser, bare for at de senere ikke kan varemærkeregistreres. Skal nok lige granske loven et par gange for at se om det vil være en effektiv model.

Jeg ville ønske at det ikke skulle være nødvendigt at kigge sig over skulderen og rette på sit slips, hver gang man har opdateret sin hjemmeside med nye formuleringer. Tænk hvis man kom til at bryde et tåbeligt varemærke.

(Atter engang lukker jeg lidt overtryk ud gennem ventilen - sorry)

Vh
Peter

EDIT: Hans-> "Projekthæftet" er ikke varemærkeregistreret ifølge dkpto.dk

Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 10:00
Dato: 22-09-2006 14:03:13 Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation
I så fald kan jeg anbefale tyggegummi.
Nej, vi bliver jo nok ikke enige om den 'moralske' del af dette spørgsmål. I praksis, tror jeg, du vil få temmelig meget besvær, hvis du åbnede et forretning, som handlede med tøj og sko, hvorefter du - helt naturligt - kaldte den 'Tøj og Sko'. Hvis du også får dårlig smag i munden af dette eksempel, får du nok brug for en del tyggegummi.
mvh Hans

Du overser desværre en ret væsentlig forskel. Hennes & Mauritz må gerne skrive på deres hjemmeside, i deres tryksager og alle andre steder, at de sælger 'tøj og sko'. Det er nemlig essensen af deres forretning. Derudover er jeg personligt overbevist om, at man også sagtens kunne starte en virksomhed, der hed "Sørensens Tøj og Sko", hvis man altså virkelig ikke var mere kreativ end det.

'Lasertryk' anvendes ikke som et produkt- eller virksomhedsnavn. Det bruges til at beskrive en teknik - en proces. Sammensatte ord er en del af det danske sprog, selvom vi måske ikke i dag har forholdt os til alle de kombinationer, som vi bruger i morgen. Den sproglige udvikling sikres igennem de sammensatte ord, og der skal ikke være en eneste restriktion for, hvordan man må sammensætte disse. Hvis loven virkelig stillede os sådan, så støtter jeg Peters forslag om at lave en side, der skaber alle sproglige variationer.

Hvis PB Tryk anvendte 'lasertryk' for at figurere på disse søgninger, stjæle kunder pga. navnesammentræffet eller lignende, så ville det være ulovligt, men det er det altså ikke i alle andre sammenhænge, når der er tale om generiske ord. Der kan vist ikke herske nogen tvivl om, at der ikke findes mange virksomheder, der virkelig ønsker at blive forvekslet med LaserTryk.dk.

'Internet booking' er endnu et eksempel af præcis samme skuffe. 'Internet' beskriver netop, hvordan bookingen foregår, og det er der ikke noget unikt over. Jeg imponeres over, hvis du mener, at navne som disse er godt markedsført. Det er ikke svært at få folk til at tænke på booking over internettet, når navnet udtrykker netop dette - ej heller, at 'Tøj og Sko' sælger tøj og sko. Det er langt sværere at få folk til at associere Amino med et iværksætterforum, og der ligger den gode branding.
Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:43
Dato: 25-09-2006 09:59:44 Forfatter: Acro ''Internet booking'' er endnu et eksempel af præcis samme skuffe. ''Internet'' beskriver netop, hvordan bookingen foregår, og det er der ikke noget unikt over. Jeg imponeres over, hvis du mener, at navne som disse er godt markedsført. Det er ikke svært at få folk til at tænke på booking over internettet, når navnet udtrykker netop dette - ej heller, at ''Tøj og Sko'' sælger tøj og sko.

UHA - nej, jeg har ikke markedsført mit system Internet Booking særlig grundigt, hvis det er det, du mener. Og nej, der er ikke noget unikt over at håndtere booking online via internettet i 2006. Men det kan jeg hilse og sige at der var i 1999, hvor jeg startede. Der fandtes ingen standardisereede systemer, og det ville koste kassen at få tilpasset ét af specialsystemerne. Men da jeg skulle bruge et system, fik jeg udviklet mit eget, som jeg så senere gav et navn, som beskrev meget præcist, hvad produktet kunne håndtere.

Jeg synes, det er forkert, hvis man automatisk fraskriver sig retten til at beskytte sit firmanavn, hvis man vælger et navn, som for præcist beskriver, hvad man beskæftiger sig med.

Der er f.eks. mange, som fighter spam, men der er kun én SpamFighter.

Jeg gætter på, at indehaveren af firmaet SpamFighter bliver ret knotten, hvis du opfinder et system, der kan bekæmpe spam og markedsfører det som "Den sejeste spamfighter på markedet: SpamSplatter!"

De fleste køkkenfirmaer leverer køkkener, hvori man kan føre en samtale, men jeg har kun fundet et enkelt, KVIK, der leverer "Samtalekøkkener", og sætter et lille R omkranset af en cirkel bagefter, når de beskriver dem. Men ordet har vist sig at være så genialt beskrivende, at det er gået ind i både journalistikken og poesien. Skal dette faktum gøre, at andre køkkenfirmaer skal have ret til at "nasse" på varemærket? Efter min mening - NEJ.

I sagen om Lasertryks forsøg på at beskytte deres firmanavn, er jeg ikke på det rene med, om begrebet lasertryk var almindeligt brugt, før Lasertryk kaldte sig sådan. Hvis de andre trykkere har ret i, at de gerne må bruge ordet i en produktbeskrivelse, forstår jeg ikke, hvorfor de så ikke skulle måtte bruge ordet til søgemaskineoptimering. Hvis jeg købte domænet reklamebureau.dk - så forhindrer det vel ikke andre i at søgemaskineoptimere på dette ord?

mvh Hans

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)