Jeg vil hermed forsøge at fremme forståelsen af, hvad et pyramidespil er. - Dette var som udgangspunkt hele meningen med denne tråd.
Det er svært præcist at datere hvornår det første MLM firma opstod, da udviklingen af denne skete over en årrække. De fleste kilder mener, at det er omkring starten af 40'erne og op igennem dette årti. Den mest præcise datering for selve lanceringen er 1947 og firmaet hed/der Nutrilite.
Nutrilite udviklede sig i 1959 videre til Amway (American Way), som i dag består af en sammenslutning af adskillige firmaer under samme tag. I dag er Amway verdens 2. største MLM firma efter Avon.
Efter fødslen af det første MLM firma begyndte flere firmaer så småt at skyde op. Man havde indset potentialet i denne måde at markedsføre sig på. Men denne markedsføring indebar samtidig en række strenge etiske regler, som skulle følges.
Det uundgåelige skete, da nogen så mulighederne der lå i denne form for markedsføring, men ikke brød sig om det regelsæt, som fulgte med.
Drevet af grådighed udviklede de et pyramidespil med inspiration dels fra MLM og dels fra de såkaldte "ponzi schemes" fra slutningen af 20'erne.
Disse pyramidespil skulle senere gå hen og påvirke folks mening omkring MLM og den dag i dag, er der stadig et meget stort antal mennesker, som slet ikke forstår sig på de markante forskelle imellem det der er markedsførelsen og det der er bedrageri.
Efter pyramidespillene begyndte at florere, var man nød til at have en lovgivning, som gjorde det muligt at straffe bagmændene. Selve lovgivningen omkring MLM/pyramidespil var og er af en svær størrelse, da denne helst skulle gøre det muligt at straffe begmændene bag pyramidespillene, uden at straffe de firmaer, som havde en reel forretning kørende via et MLM system.
Lovgivningen i dag på dette område er stadig ikke helt optimal og i Danmark i særdeleshed kan lovgivningen virke utilstrækkelig, fordi Danmark først indenfor nyere tid er blevet introduceret for MLM. Lovgivningen omkring MLM/pyramidespil halter ligeledes bagefter og faktisk blev Danmark introduceret for pyramidespillene inden MLM kom til. Dette er til dels årsagen til, at danskerne er mere skeptiske omkring denne måde at markedsføre sig på, end de lande hvor MLM har været en realitet i længere tid.
Hvis vi koger pyramidespil helt ned, så er der tale om en organisation, hvor det går ud på at hverve et stadigt større antal mennesker og give dem retten til også at hverve osv. Et pyramidespil kan kun fungere, hvis der kommer en konstant tilstrømning af nye folk.
Det der i denne forbindelse kendetegner et reelt MLM firma er, at organisationens fortsatte eksistens er mulig selvom tilstrømningen af nye forhandlere aftager eller helt ophører. Det skal kort sagt kunne fungere som en enhed.
Dermed kommer jeg ind på produktomsætningen.
Da de penge der strømmer ind i et pyramidespil kun kommer fra nye folk, så skal der (for at dette kan løbe rundt) være en konstant stigende tilstrøm af nye mennesker, som bidrager til organisationens vækst. Det bygger mere firkantet sagt på, at et uendeligt antal mennesker tilkommer og det kan jo som bekendt ikke rigtig lade sig gøre.
I et MLM firma er det produktomsætningen der sikrer firmaets fortsatte eksistens. Via en omsætning af produkter der bruges regelmæssigt af alle i det relevante netværk af forhandlere og kunder, ligger der et fundament for firmaets videre drift og stabilitet.
Skulle et firma med ex. 500.000 mennesker pludselig "gå i stå", så ville de 500.000 mennesker stadig sikre firmaets videre eksistens, fordi der til stadighed vil være et eksistensgrundlag via den reelle produktomsætningen.
Imellem pyramidespillene uden