Hej Amino'er Jeg går med nogle tanker, og jeg tænkte, at det kunne jo være, at nogle af jer havde nogle perspektiver, der kunne hjælpe mig lidt videre. Baggrunden er, at jeg har en fritidsvirksomhed med et godt potentiale for at tjene ekstra penge. I det daglige har jeg et job, som jeg brænder meget for, og som jeg sagtens kan leve for. Min virksomhed handler om, hvordan vi brænder effektivt for det, vi laver - uanset om det er i arbejdsmæssig sammenhæng eller i fritids- og foreningslivet. At have "ildsjæl" (mit virksomhedsnavn) giver mig nogle fantastiske oplevelser, og jeg har tænkt på, at i stedet for at tjene penge, som man så igen køber oplevelser for, kunne jeg i stedet blot tilbyde mine ydelser gratis, fordi de alligevel giver mig en masse gode erfaringer, læring, oplevelser og netværk. (jeg har udover en bog nogle produkter på vej, som der ikke er de store produktionsomkostninger i). Jeg går med overvejelserne, fordi jeg dels gerne vil hjælpe så mange som muligt med at brænde for det, de laver, og fordi jeg dybest set ikke gider have med penge at gøre. De giver mig kun besvær og en masse skemaer, der skal udfyldes. Men omvendt så kan man jo også gøre noget med de penge, man tjener, og jeg har også en studiegæld, der skal tilbagebetales (og det gør jeg via et godt indhug i min månedsløn). Men er pengene besværet værd, hvis man kan få flere muligheder ved ikke at kræve dem? Hvad mener I? På forhånd tak. Tommy |
Hej Tommy
Det er en meget spændende tankegang, du giver udtryk for.
Jeg selv laver også masser af frivilligt arbejde, men jeg skelner skarpt mellem det frivillige arbejde og det, jeg skal tjene mine penge på. Jeg har tendens til løbende at overforbruge min kvote for frivilligt arbejde, hvorfor jeg jævnligt må skære ned på det for at kunne nå alt det pengegivende arbejde.
At lave en pengeløs virksomhed er for mig at se en selvmodsigelse. En virksomhed måles jo netop på sin pengestrøm. Hvis du alligevel vil drive en pengeløs virksomhed, er du nødt til at finde noget andet at "måle" dine resultater i. Min erfaring gennem mange år med frivilligt arbejde er, at ildsjæle skal næres. Frivilligt arbejde skal over en tid give lige så meget tilbage, som man yder - ellers brænder man ud. Hvis du vil drive en pengeløs virksomhed er du derfor nødt til at styrke dit fokus på den mentale værdi, du får tilbage for din mentale indsats. Og her er det heldigvis ofte forholdsvis let at skaffe sig masser af positiv mental kapital, som man så kan bruge til at dele ud til andre.
God vind.
mvh Hans
PS - du er velkommen til at linke til www.projekthæftet.dk fra www.ildsjael.dk. Det kunne godt være relevant.