- den er til gengæld på 11 kW, så den falder da vist ikke ind under reglerne for 'modregning' af elforbruget, hvor maks-effeken er 6 kW. Findes der mon ikke en typegodkendt 6 kW mølle?
Du har vel bemærket, at man pt nedlægger de gamle 'små' møller, for at lade dem erstatte af store og meget mere effektive møller, som placeres i særligt udpegede områder. I modsætning til tidligere, hvor der var en del spredte møller. Selv Danmarks Vindmølleforening erkender, at man tidligere ikke tog det så nøje med placering af en mølle. Men nu lysner det måske.
Jeg er på det punkt helt enig med dig. Vi skal udvikle tingene, og det er så bl.a. det man gør ved at få de gamle ineffektive og støjende møller nedlagt, og få de nye, væsentlig større og meget mere effektive møller opsat. Om husstandsmøllerne har en plads i fremtidens energiforsyning, afhænger vel i bund og grund af, om der er god privatøkonomi i dem.
|
Knud S.:Findes der mon ikke en typegodkendt 6 kW mølle?
Nej, men den nye THYMølle komer i en 6kw version som er designet til den nye lov.
Loven er dog noget hø - mener jeg. Det vil ikke kunne betale sig for mig at udnytte den, da jeg har et langt større forbrug, hvoraf noget er erhverv, som alligevel ikke kan køres under den nye udvidelse af tilbageløbsordningen. Iøvrigt er 6kw møllerne ikke nør så cost-effektive som 11kw og 25kw møllerne. Gaia's 11kw mølle ser fornuftig ud økonomisk set men meget under det hænger dårligt sammen for mig.
Knud S.:Du har vel bemærket, at man pt nedlægger de gamle 'små' møller, for at lade dem erstatte af store og meget mere effektive møller
Ja, det gælder for de kommercielt drevne møller. Men har DU set den nye lov der blev vedtaget 4. juni i år? Sammen med loven følger regeringens estimat på hvad den vil betyde - de forventer, at den vil føre til at der opføres 3.000 nye mindre møller hos private med en samlet effekt på 40-50mw (såvidt jeg husker). Så både lov og intentioner stimulerer en kraftig udvidelse på det område.
Med "mindre" møller skal det iøvrigt bemærkes, at THYMøllen i 6kw version står på et ligeså højt tårn som f.eks. Gaia's 11kw mølle. Så i forhold til gene-niveau er der ingen fornuft i, at støtte den lille - og mindre rentable, energiproduktion fra det neddroslede møllehoved.