Det ser allerede ud til at folk er gået igang med at give flere stjerner end tidligere, da det førhen var mere kategori baseret.
Det er vel grundlæggende positivt at folk bliver bedre til at rate andres indlæg.
Nyt system med minuspoint til dårligt ratede indlæg + flere ratinger = færre point til dem der skriver dårlige indlæg og flere til dem der skriver gode.
Er det ikke netop det karmapoint skal bruges til? : ) At kunne skille de hjælpsomme og aktive aminoer, fra de få kedelige tilfælde, der af og til terroriserer forskellige debatter med irelevante indlæg, spam med reklame-indlæg postet i en hel rækkekategorier, etc. : )
Nu ved jeg ik hvor længe du har været med, men tidligere var der en super ånd herinde, hvor folk var åbne og venlige. Over de sidste 12 mdr er tonen blevet grovere og hårdere, som selvfølgelig bunder i den krise der er world wide.
Og i aften introduceres så det nye system. Bare for at bevise dette systems grimme bagside allerede, så er der 2 forskellige personer, helt nye brugere, som opretter deres første indlæg. Den ene sælger noget til at gøre bryster større og den andet noget affiliale halløj.
Det nye point system giver nu hver enkelt amino-bruger en magt til, at "dømme" andre. Og allerede fra idag har folk her på Amino bevidst at de hverken er åbensindede, hjælpsomme eller venlige.
De 2 omtalte brugere bliver sablet ned med 1 stjerne og masser minus point, fordi det ik lige er i folks interesse, og fordi folk herinde ik bryder sig om affiliale generelt. Var dette sket for bare 12 mdr siden eller tidligere, ville flere brugere have gjort opmærksom på fejlen, og hjulpet disse brugere videre i deres færden på siden, således at de undgik at lave samme fejl endnu engang. Dengang medførte det at folk blev positivt indstillet overfor siden her, mens aftenens episoder, nok har en begrænset evt manglende positiv effekt (bare et gæt).
Men der sidder jo så tydeligtvis en del herinde, som enten mangler at bevise deres magt i dagligdagen, eller som bare vil hæves over andre, og som bare sabler disse to nye uerfarne Amino-brugere ned...
Hvordan tror du egentlig det er som ny bruger et sted, at blive nedgjort og få stakkevis at minus point, på en konto som har lidt betydning som ny. Tror du disse to brugere føler sig velkomne og vil udnytte al den viden der er på Amino, eller vil de forlade siden skuffet og uforstående, fordi nogle ville vise deres magt?
Hva nu hvis en af disse brugere havde en viden, som kunne gavne 50% af Aminos brugere, men denne person smutter, fordi der sidder nogle magtliderlige menensker, som ik lige synes det indlæg var noget de kunne bruge, og derfor helt klart skulle have så mange minus point som muligt.
Jeg kan allerede se, at nogle brugere nemt kan dræbe den venlige og super duper ånd der var herinde, fordi de vil udnytte den magt de har fået, og måske ik tænker på andre end dem selv...
Der er flere af os ældre brugere, som savner den gamle ånd, og jeg kunne da frygte at det hele bliver kold og kynisk, og hvor det mere gælder om at give stjerner, end hjælpe og vejldede andre, som er eneste grund til jeg er her... Jeg læste på Amino i starten, men nu har jeg overskuddet til at hjælpe andre, men er resultatet at nogle brugere, lige vil stemple en konstant, fordi de enten ik selv kan bruge indlægget eller ik deler samme mening, så kører jeg da 100% død i det, og vil da drosle mine aktiviteter voldsomt ned, og fokusere på andre steder hvor der kan hjælpes...
Og hvad er konklussionen så? Ja ligeså gode som point kan være, ligeså dræbende og misvisende kan de os være... Og så er spørgsmålet bare om det her lidt kritiske indlæg træder nogle over tæerne, og dermed imorgen giver -1000 point til mig eller nogle reelt kan se hjælpe-ånden og giver + point.
Og skal point eller folks "dømmende" stjerne/point magt virkelig betyde, at nogle ik tør ytre sig, fordi de ik er sikker på de kan klare konserkvensen? Eller skal der bibeholdes den åbenmindet gode stemning, hvor der til tider godt kan pjattes, men hvor det seriøse er i højsæde...
Lige et link til de to brugere, så kan alle læsere selv vurdere om point brugen er reel og vejledende, eller blot et bevis på magtanvendelse... Håber ik nogen er i tvivl om hva jeg mener!!!
http://www.amino.dk/forums/t/66227.aspx
http://www.amino.dk/forums/t/66210.aspx