Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dandomain contra vituemart..

Side 21 ud af 24 (234 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

mmalling:
Men pointen mener jeg er at selv om man er en haj og forstå teknikken bag og har sat sig ind i diverse moduler, så kommer vi ikke udenom at hvis man ikke har købmanden i sig er det hele spildt.

Præcist, og jo mere tid man bruger på teknik, smarte features, projekter m.m., jo mindre tid man bruger på at lærer faget at være e-købmand. Desværre er der så mange der bliver alt for optaget af Open Source, Frihed og udvikling, at de aldrig kommer dertil hvor de tjener penge eller lærer at tjene penge.

Der er derfor jeg siger at Open Source er godt for nørder og dårligt for ekøbmænd, fordi man bare bør finde sig et standard produkt også komme igang med lærer at være e-købmand. Man skal vælge sig en leverandør som tager hånd om alt det tekniske så man ikke behøver, at bekymre sig om det, for det er der ikke penge i.

Når man skal finde sådan en leverandør, så er det vigtigt at den største indtægtskilde for leverandøren er den månedlige leje, på den måde binder du din skæbne sammen med leverandørens indkomst, for hvis du ikke er der mere, så er der ingen månedlig leje eller hvis du finder en bedre leverandør ja så er der heller ingen månedlig leje til leverandøren. På den måde holder du leverandøren skarp og hans service niveau oppe.

Hvis du vælger en Open Source leverandør, så har han tjener han typisk sine penge inden du begynder at tjene penge, hvilket gør at han i det store og hele kan være ligeglad med din forretning, når fakturaen er betalt (måske begynder han at interesserer sig igen, hvis man vil lægge en ny ordre, ellers er der ingen grund til det!).

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 16:28

Lundsby:

Præcist, og jo mere tid man bruger på teknik, smarte features, projekter m.m., jo mindre tid man bruger på at lærer faget at være e-købmand. Desværre er der så mange der bliver alt for optaget af Open Source, Frihed og udvikling, at de aldrig kommer dertil hvor de tjener penge eller lærer at tjene penge.

Der er derfor jeg siger at Open Source er godt for nørder og dårligt for ekøbmænd, fordi man bare bør finde sig et standard produkt også komme igang med lærer at være e-købmand. Man skal vælge sig en leverandør som tager hånd om alt det tekniske så man ikke behøver, at bekymre sig om det, for det er der ikke penge i.

Korrekt man skal lære at kravle før man gå. Og desværre er ikke alle født med købmandsgenet.

Lundsby:

Når man skal finde sådan en leverandør, så er det vigtigt at den største indtægtskilde for leverandøren er den månedlige leje, på den måde binder du din skæbne sammen med leverandørens indkomst, for hvis du ikke er der mere, så er der ingen månedlig leje eller hvis du finder en bedre leverandør ja så er der heller ingen månedlig leje til leverandøren. På den måde holder du leverandøren skarp og hans service niveau oppe.

Hvis du vælger en Open Source leverandør, så har han tjener han typisk sine penge inden du begynder at tjene penge, hvilket gør at han i det store og hele kan være ligeglad med din forretning, når fakturaen er betalt (måske begynder han at interesserer sig igen, hvis man vil lægge en ny ordre, ellers er der ingen grund til det!).

Jeg vil give dig ret en hel del af vejen, som jeg skrev for snart mange indlæg siden havde jeg i tidernes morgen en webshop der var lavet på et opensource system. Firmaet der havde det var meget flinke i begyndelse under hele opsætningen,design osv. Men da så først shoppen var klar hørte jeg ikke noget til dem, andet end når jeg skulle have lavet noget der kostede penge. Supporten var dog gratis og foregik via email, men når problemet så skulle løses var det ikke gratis mere, godt nok betalte jeg abb, men det var kun for at kunne benytte der system.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 19:57
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Lundsby:

...så er det vigtigt at den største indtægtskilde for leverandøren er den månedlige leje, på den måde binder du din skæbne sammen med leverandørens indkomst, for hvis du ikke er der mere, så er der ingen månedlig leje eller hvis du finder en bedre leverandør ja så er der heller ingen månedlig leje til leverandøren. På den måde holder du leverandøren skarp og hans service niveau oppe.

Det var godt nok noget af en historie var Big Smile

Er du klar over hvor mange virksomheder der findes i hele landet som er ved at rotere en halv omgang hver gang deres closed source udbyder forlanger 1800 i timen for at lave små justeringer - Vi får nye ind hver uge - og det er både på webshop og cms og jeg kunne nævne mange navne på virksomheder som udelukkende lever på deres monopol på forandringer/tilpasninger på deres system og deres konsulenttimer til 1800 i timen for selv harmløse tekstjusteringer.

Er du klar over hvor absolut lidt frihed de har til at skifte? Hele deres webshop og alt er jo bundet op på din software og de er stavnsbundet på både hænder og fødder i forhold til hvad de kan lave og hvis de så endelig ville flytte væk så er det helt forfra - hvilket uden sammenligning er den absolute største årsag til at kunder på lejesystemer ikke flytter videre - og jeg snakker med dem næsten dagligt og det er samme melding over hele fronten.

Så endnu en gang er det total tom luft og konsistensløs retorik - Du har jo ingen frihed til at flyttte og det at du stavnsbinder dig til udbyderen så udbyderne bestemmer hvad han vil tage i timen og hvad han vil lave (eller nægte at lave som vi også tit ser) er da bestemt ikke en synderlig fordelagtig situation.

Derudover så er det forrykt at en open source udbyder skulle være ligeglad med kunden når regningen er betalt - vi lever ganske enkelt af repeat business og når kunderne kommer igen for at få lavet justeringer / opdateringer / tilpasning til deres behov m.v. så er det vi lever af på lang sigt - ikke af licenser eller lejeindtægter.

En god forudsætning for at tjene penge er at man ikke smider sine penge væk - og binder man 1-2 års mandetimer i ressourcer (ja den rigtige pris er jo ikke det månederlige abn. eller den pris man betaler for at få hjælp til design / opsætning osv.) op i en webshop man vokser ud af og som ikke kan tilpasses ens behov som de forandre sig så er det måske ikke lige verdens mest kløgtige beslutning, for slet ikke at tale om det er en rigtig dårlig forretning.

Så lundsby lad nu være med at prakke folk så vilde historier på - der er vel grænser hvor for langt man kan gå i at binde folk en historie på ærmet i forsøget på at promovere egne produkter- og lad os lige derudover slå fast at en månedlig ydelse absolut _intet_ har med closed source at gøre vi sælger på www.redcomponent.com et årligt abn. til joomla udvidelser for ca. 500 kr om året - for de penge har man fuld adgang til alle vores udvidelser, support og dokumentation og vores event system ligger der alene knap 3000 udviklingstimer i nu. Derudover har vi redVMPRODUCTFINDER som er en frontend søgemaskine værktøj hvor alle vores webshop kunder / redcomponent brugere (vi har 9000 registerede brugere på verdensplan) kan bygge deres egne frontend søgemaskiner til deres webshops som fungere som kan bruges som en abstrakt størrelse på tværs af de strukturelle linjer i webshoppens produkter og / eller kategorier - hvor mange af jer tilbyder at jeres webshop brugere kan bygge deres egne custom søgemaskiner per kategori hvis de vil? Det koster snildt en halv bondegård at få på som feature i en closed source udviklet løsning fra bunden - her giver du 500 spir om året - og guess what 95% af vores software på redcomponent.com er faktisk open source så folk har friheden til at tilpasse og modificere tingene som de har behov for.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:32

Hej Ronni

Ærgerligt at du skrev det sidste indlæg, jeg synes ellers der ville havde været noget smukt i hvis ham der startede tråden også fik lov at runde den af.

Når jeg læser de sidste mange indlæg jeg har skrevet så er der rigtigt mange argumenter, der står uimodsagt og rigtigt mange spørgsmål der står ubesvarede, og det samme gælder også den anden vej.
Vi bliver nok aldrig enige, jeg mener fortsat at Open Source er godt for nørder men dårligt for e-købmand, det har jeg sådan set opgivet at overbevise dig om.

Som tråden fremstår lige nu synes jeg den kan danne et rigtigt godt beslutningsgrundlag, at henvise den nystartede e-købmand til, når der skal vælges shop system. Vi har været heldige at flere erfarne og kompentent seo'er, e-købmænd og nørder har bidraget med deres meninger og erfaringer.

Så det her er nok mit sidste indlæg i denne tråd, jeg synes det har været en lærerig og konstruktiv debat. Til tidligere har tonen været lidt skarp, men det kendertegner jo nok en debat med meget passionerede deltagere.

PS: Hvis du kunne sende mig den PM med hvem der er i så ekstrem grad som du skriver tager grove overpriser for deres ting, så ville det gøre mig glad. Jeg ved det hverken er DanDomain, Scannet, Redpitt eller os, men hvem kan det så være ?

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  MBM Data Skrevet kl. 10:45

Ronnikc:

Er du klar over hvor mange virksomheder der findes i hele landet som er ved at rotere en halv omgang hver gang deres closed source udbyder forlanger 1800 i timen for at lave små justeringer - Vi får nye ind hver uge - og det er både på webshop og cms og jeg kunne nævne mange navne på virksomheder som udelukkende lever på deres monopol på forandringer/tilpasninger på deres system og deres konsulenttimer til 1800 i timen for selv harmløse tekstjusteringer.

Det lyder lidt for vildt men overdrivelse fremmer forståelsen. Jeg har aldrig oplevet nogen i den prisklasse som du der skriver, hverken fra dandomain scannet eller andre.

Ronnikc:

Så endnu en gang er det total tom luft og konsistensløs retorik - Du har jo ingen frihed til at flyttte og det at du stavnsbinder dig til udbyderen så udbyderne bestemmer hvad han vil tage i timen og hvad han vil lave (eller nægte at lave som vi også tit ser) er da bestemt ikke en synderlig fordelagtig situation.

Derudover så er det forrykt at en open source udbyder skulle være ligeglad med kunden når regningen er betalt - vi lever ganske enkelt af repeat business og når kunderne kommer igen for at få lavet justeringer / opdateringer / tilpasning til deres behov m.v. så er det vi lever af på lang sigt - ikke af licenser eller lejeindtægter.

Det vil sige at hvis man vælger en standard shop så er man er bundet til den resten af livet, det holder jo ikke i virkeligheden. Alt kan flyttes noget af bare mere besværligt end andet.

Jo på nogen kan det virke som opensource udbydere er lidt ligeglade når du har betalt, som jeg selv beskrev havde jeg kun dårlig erfaring med dem.

Og uden du sikkert selv ved det giver du faktisk lundsby ret, når du siger at i ikke lever af lejeindtægter. Og derfor er i ikke afhængi af kunderne på samme måde, for det er da klart at hvis man har nogle faste kunder der betaler et eller andet beløb, vil man selvfølgelig gør alt for at bibeholden denne indtægt, og derfor er man måske mere ops på kunderne, og ikke kun når de skal have lavet noget.

Og jeg kan fortælle dig at sådan er det også i den virkelige verden i andre brancher, en anlægsgartner gør også mere for at pleje en kunde der betaler hver mdr for at få slået græs, end en der kommer en gang imellem.

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  MBM Data Skrevet kl. 10:47

iøvrigt er det vel de færreste der har behov for en speciel tilpasset søgemaskine i deres butik.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 11:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lundsby: Du smukkesere dine argumenter i en sådan grad at de mister troværdighed - der er ikke vand i halvdelen af de ting du påstår i denne tråd og det er en ensidet flanke af promovering af egne produkter via diverse retoriske angreb på open source som er din største konkurrent.

Jeg siger ikke at du ikke har et marked - jeg siger ikke at du ikke har en fair prispolitik m.v. for det du tilbyder - men at tegne et så forskruet billede af hvad du får med Open source er absolut hverken retvisende eller rimeligt.

Mon ikke der er en årsag til at open source har super success i hele verden?

Mmalling: Jo vi oplever faktisk at 90% af vores kundebase kommer fra closed source systemer hvor de har gjort sig de erfaringer - det er jo derfor de siger hvad de siger - de har gjort sig erfaringerne og er blevet "klog af skade" som man siger - jeg siger på ingen vis at hverken lundsby, redpitt, scannet eller dandomain er iblandt de værste men det er faktuelt at der er rigtigt rigtigt mange closed source udbydere på markedet som tager sig heftigt betalt og yder en ekstrem dårlig service og deres kunder er mere eller mindre stavnsbundet til dem fordi de er monopol på forandring.

I forhold til at flytte så har jeg en gut der også er aktiv her på amino i min bekendtskabskreds - han har en webshop som ligger på en unavngivet stor udbyder og har gjort det i et par år - han har samlet set inkl. arbejdstid og alt smidt over en kvart million i hans løsning indtil videre og der er _enorme_ huller han godt selv er klar over skal udfyldes før han kan tage det sidste spring op af konverteringsstigen - men det er bare ikke muligt for ham fordi det ikke kan lade sig gøre hos den pågældende udbyder og de nægter at lave det fordi "det ikke passer alle kunder" og derudover er han jo selv ude af stand til at lave det da han ingen kildekode adgang har - Men han tør simplethen ikke flytte han har allerede brugt 250.000 DKK nu og hvis han skal flytte er det stort set som at starte forfra og bare en lille ting som er fastholde URL strukturen er et kæmpe arbejde fordi hans mere end 10.000 indekserede sider i google ikke er lavet ud fra et logisk ræssonement men ud fra tilfældige id-værdier som er inkludere i URLerne - Altså skal der laves manuel 301 redirects på mere end 10.000 url'er . Det er i sig selv noget af en hurdle og så kommer resten af arbejdet oven i de 500 mandetimer det vil tage at lave 301 redirectsene hvis du bruger 3 minutter per stk.

Så kan han jo bare lave dem selv - jo tak men hans tid koster da også penge og 500 timer er altså omkring 12 arbejdsuger for en alm. arbejdstid og skulle han købe sig til det ude i byen så snakker vi hurtigt lige så mange penge som han har investeret i sin webshop de seneste 2 år.

Så det kan da kun anbefales på det stærkeste at man tænker sig godt om og alliere sig med folk der har den viden man selv mangler inden man kaster sig ud i valg af udbyder og at man så samtidig overvejer hvorvidt løsningen er fremtidssikret og kan rummes ens virksomheder i årene fremover - det er nemlig bare ikke nødvendigvis så nemt at flytte alt ud og over i et nyt system som nogle giver udtryk for.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 11:12
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

mmalling:

iøvrigt er det vel de færreste der har behov for en speciel tilpasset søgemaskine i deres butik.

Nej det kunne langt langt de fleste ekøbmænd godt bruge hvis de gerne ville tjene flere penge.

At du ikke binder folk på en tekst strengs baseret søgefunktion men faktisk kan lave abstrakte søgninger på tværs af kategorier og produkter er et enormt stærkt redskab - http://www.inspiration.dk/ bruger f.eks. noget tilsvarende på deres gavefinder og der er ingen tvivl om at hvis du nu sælger en vare hvor du kan tilbyde kunden at liste alle muligheder der matcher bestemte kritierier som du selv fuldstændigt bestemmer og kan kæde sammen som du har lyst til uanset hvordan dine produkter og kategorier ellers er skruet sammen så har du en rigtig god mulighed for mersalg - At den løsning vi tilbyder så også har SEO og SEF indtænkt 100% så resultat siderne faktisk kan bruges til at danne temakategorier / rigtige organiske landing pages er så en anden snak men det gør det bestemt ikke mindre smart Wink

Ps. jeg tror lige præcis det er en af de ting som Martin Thorborg snakker en hel del om når han holder foredrag - jeg ved ikke om du har været til et men det gør han nu ret meget ud af - det er nok ikke helt for sjov.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:14

> Det er i sig selv noget af en hurdle og så kommer resten af arbejdet oven i de 500 mandetimer det vil tage at lave 301 redirectsene hvis du bruger 3 minutter per stk.

Hvis du skal bruge 500 timer på at opsætte redirects så synes jeg bestemt at du bør overlade den opgave til andre, som kan gøre det på en brøkdel af den tid. Ville det ikke være bedre rådgivning, at fortælle ham at det faktisk godt kan lade sig gøre ret hurtigt, selvom du ikke selv kan? :)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 11:15

Side 21 ud af 24 (234 indlæg)